Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12597
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2014, 07:20

Stiversen skrev:Ser hvorfor folk ikke gidder svare utfyllende ja, men det unnskylder ikke det faktum at det burde og ønskes av de som ikke bare vil ha svar men også vil lære. "Gi en mann en fisk og han har mat resten av dagen, lær han å fiske og han har mat resten av livet" denne kan godt snus om til noe relevant som f.eks "svar kort og konsist og svaret er oppnådd der og da, men forklar hvorfor så kan han tenke seg til forskjellige svar selv, grunnet forståelse for faget".
Tja, nå ligger det en tråd klistret like under denne, som forklarer dette ganske bra. At folk ikke gidder å gjenta dette hver gang noen spør, er vel forståelig:
viewtopic.php?f=12&t=14402
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stiversen » 13 jun 2014, 01:33

Ja, og det som står i den tråden forklarer ikke det jeg spurte om over her. Dere kan gjerne prøve å forsvare det, men det står svart på hvitt her så jeg har mitt på det tørre...
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12597
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2014, 08:18

Jo, det står faktisk på slutten. Men jeg kan godt utbrodere det ytterligere, slik at det blir mer tydelig: Luftmassemåleren måler hvor mange gram luft som går inn til motor pr sekund. Dette brukes til å regne ut hvor mange milligram bensin som skal tilsettes hver sylinder før hver enkelt forbrenning. I tillegg brukes luftmasse som referanse for beregning av tenning, tenningsbankdeteksjon, momentberegninger for automat, ESP, TCS mm. Når din åpne dump slipper ut deler av dette på tomgang og hver gang du slipper gassen, blir beregningsgrunnlaget feil. Det som skjer da er at motorstyringen begynner å kompensere for dette ved å legge til adapsjonsverdier, disse er egentlig der for å kompensere for at ting begynner å bli slitt, filter tette etc. Når det kompenseres for feil som ikke er der, så går motorstyringen etter feil verdier hele tiden og motoren går med feil bensinblanding, feil tenning etc.

Som sagt; kostbare motorskader kan bli resultatet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stiversen » 19 jun 2014, 00:06

Ja, og det er greit nokk, jeg har forstått forklaringene. Og jeg sier ikke at deres personli meninger ikke settes pris på, for det gjør de (Y). Det jeg sier er at for hvert svar som gis så er det en mulighet for å lære bort noe til trådstarter og evt andre som leser, det som læres bort kan også bidra til å gi mottakeren bedre innsikt i fysikken bak det hele, og dermed forhindre fremtidige "unødvendige" tråder. Jeg tar av meg hatten for dere "gjengangere" som jeg ser svarer på det aller meste av tråder, dere sinnsykt god i det dere gjør, absolutt all applaus går til dere! :)
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6924
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Auda
Sted: Bodø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paradigm N558 » 19 jun 2014, 09:49

Stiversen skrev:Ja, og det er greit nokk, jeg har forstått forklaringene. Og jeg sier ikke at deres personli meninger ikke settes pris på, for det gjør de (Y). Det jeg sier er at for hvert svar som gis så er det en mulighet for å lære bort noe til trådstarter og evt andre som leser, det som læres bort kan også bidra til å gi mottakeren bedre innsikt i fysikken bak det hele, og dermed forhindre fremtidige "unødvendige" tråder. Jeg tar av meg hatten for dere "gjengangere" som jeg ser svarer på det aller meste av tråder, dere sinnsykt god i det dere gjør, absolutt all applaus går til dere! :)
Joda, man må bare sette pris på kompetansen som befinner seg på dette forumet, for den er veldig høy.
Men samtidig så får man inntrykk av at folk "bare spør". Tror argumentene for og i mot åpen/hybrid/lukket dump er nevnt mange ganger i tråden, men så var det jo det her med å lese 14 sider med tekst da... kan virke demotiverende, men riktig nok svært lærerikt i så måte.
1997 Saab 9000 Aero
2017 Folkevogn e-golf
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero

modshot
Innlegg: 24
Registrert: 23 jun 2014, 18:26

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av modshot » 30 jun 2014, 17:08

Har kjøpt meg en saab 9-3 turbo 154 hk . stilte opp turbo trykket fra 0.4 til 0.7 hva slags dump ventil burde jeg bruke?

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Vegars » 30 jun 2014, 20:43

modshot skrev:Har kjøpt meg en saab 9-3 turbo 154 hk . stilte opp turbo trykket fra 0.4 til 0.7 hva slags dump ventil burde jeg bruke?
Den orginale som du har!
Jeep Patriot 2009 :oops:
Motorsykkelløs
Mercedes Vito 116 2011 mod

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 396
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av tranceman N366 » 11 jul 2014, 21:22

Det går en tynn slange fra dump ventilen (ikke jeg som har montert den) og som ender opp ingen sted i motorrommet. Skal den være festet til noe eller skal den bare ligge løs??

Takker for svar!
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8181
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jul 2014, 23:12

tranceman N366 skrev:Det går en tynn slange fra dump ventilen (ikke jeg som har montert den) og som ender opp ingen sted i motorrommet. Skal den være festet til noe eller skal den bare ligge løs??

Takker for svar!
Originalt går den til magnetventilen på torpedoveggen. Ta av plastdekselet der og du finn nok ei ledig tilkopling.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 396
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av tranceman N366 » 12 jul 2014, 02:07

Jeg skal ut på langtur i morra...eller litt senere i dag,,, Jeg vil tro at det er viktig at denne slangen er koblet til magnetventilen? Går det an å gjøre dette uten et verkstedbesøk eller at man står på en bukk/grav? Har ikke tilgang til noe av dette.

Jeg må finne ut hvordan denne magnetventilen ser ut og hvor den befinner seg, er det noen som har en nærmere beskrivelse?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8181
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jul 2014, 02:20

Øverst, midt på torpedoveggen, omtrent der chassisnummeret er stempla inn står det eit plastdeksel. Du når til det utan grav eller bukk. Du kan også følge dei tynne slangane ifrå spjeldhuset, dei går også til denne ventilen. Det kan lønne seg å ha ny 4mm (innvendig dim) slange (gjerne silikonslange) tilgjengelig, slangane her brukar å være ganske råtne.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 396
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av tranceman N366 » 12 jul 2014, 10:35

Takk for det! Skal forsøke å feste den før man legger ut på tur!
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 396
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av tranceman N366 » 12 jul 2014, 11:39

Ok..det var TO slanger som var løse. En kort som går fra tennkassett området og denne fra dump ventilen. Håper jeg koblet dem på i riktig plass...den fra selve motoren (er ikke så bilkyndig i min beskrivelse..) koblet jeg til på endetuppen mens den til dump ventil koblet jeg til på tuppen som er på siden.

Håper det er riktig!
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paul N1176 » 15 jul 2014, 23:53

Bilde

litt seint svar, men skal vel se nogenlunde slikt ut..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

helger
Innlegg: 3
Registrert: 07 okt 2014, 10:04

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av helger » 08 okt 2014, 21:43

Har en 03 9.5 2.0 t Hirsch oppgradert med automatkasse, 220hk. Er det mulig og få dumplyden på den. :shock:

Svar