Side 1 av 1
Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 14:42
av wollis
Hei folkens. Nå har jeg fått en NAF-test av vurdert 9-5 Aero 2000mod. med tilhørende feilliste. Er det noen som kan gi meg et kjapt kostnadsoverslag/arbeidsmengde som går med til å rette opp disse tingene? Jeg har nettopp snakket med enhyggelig kar på Speedparts, men han kan tidligst gi meg et overslag til mandagen(da selvfølgelig med litt ekstra jobb og deler:)
Trenger infoen for å vite hvor mye som bør påregnes av utgifter av rep. etter kjøp(ekslusiv service og oljeskift).
Av nye deler jeg ønsker å putte på etterhvert er, etter råd fra forummedlemmer, ihvertfall Koni FSD og nye foringer.
Her er utdrag fra testen. Tekst i parantés er det jeg som har skrevet:
"R= Reprasjoner anbefales utbedret
Lyktspyler/ visker virker ikke(dette har jeg pris på)
Oljenivået var lavt, så jeg har fylt og dette er nå utbedret(denne kan skremme meg litt,- men skal være byttet hver 15000km. Naf fant ihvertfall ikke "gul guffe").
Dekk Skeiv slitasje venstre forhjul. Hjulstillingskontrol anbefales.
Opphengs/bærearmer
Sikkerhetsbelte bak er slitt(barnesete).
Det som var å anmerke på A= avik eller slitasje ternger ikke omgående utbedring, men kan holdes under opsyn
Tåkelys, der var det et sprukket glass.
Gravrust på bakre eksosanlegg(er dette noe å bry seg om, gravrust?)
en steinsprut i frontruten
Lakk /karoseri Noe steinsprut i fronten,div lakkstriper og småbulker
Skadet deksel på beltelås venstre bak."
Håper på raske svar(det er de vanligvis)! På forhånd takk!
Thomas.
Edit: Skriver mer feil når jeg er ivrig...
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 14:58
av doo-kie
hva er km stand på bilen??
Oljeskift hver 15000km? det er litt i lengste laget på disse motorene. maks 10000. Så du kan sikkert regne med ett register kjede bytte i tilegg.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 15:08
av Paradigm N558
Utover det, gulle godt!
Ingenting alvorlig, så kjør på

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 15:54
av Helge
Høres ut som det er noen typiske feil her.
På min 2000 modell virker heller ikke lyktespuler/visker. Og jeg har sprukket tåkelys og steinsprut på panseret.
Som sagt over her så er 15000 i meste laget for oljeskift.
Det du MÅ få sjekket er register, strammeskrue og veivhusventilasjon.
Få sjekket bilen på et Saab-verksted eller snakk med noen som har greie på det.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 16:33
av oddi N108
psjt, få tak i siste veivhusvenitlasjonsoppdatering, og bytt olje hver 10 000, i tillegg til at du peiler oljen ca annenhver tank du fyller. Noen biler bruker ganske enkelt litt olje. Min gjør også det, og den har gått under 100 000..

Sjarm kalles det;)
mvh oddi
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 17:20
av wollis
Tusen takk for svar!
Reg.reim ble byttet i 2007. Bilen har gått 127000km.
Noen som vet om forventet kostnad på de rep.-trengende problemene i forhold til Naf-test?
Wollis.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 21:42
av Arne N79
Det er ikke reg. reim , men kjede og er den byttet ? eller er det polyreima som er byttet.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 21:55
av wollis
HYTTEMEGTU! Nå er bilen kjøpt. Nå skal jeg snart overta Saab 9-5 Aero `00! Må bare få bestilt flybillett hjem til Norge
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
Lurer nesten på om jeg skal ta meg en bytur for å feire!
Takk for all hjelp!
Wollis!
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 22:27
av wollis
Hei, Arne! Forstod det slik at kjedet var byttet i 2007. Hadde da rundt 100 000km.
Ha en fin kveld!
Wollis.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 23:42
av EdHunter N815
wollis skrev:Hei, Arne! Forstod det slik at kjedet var byttet i 2007. Hadde da rundt 100 000km.
Ha en fin kveld!
Wollis.
Det er et VELDIG dårlig tegn. Kjedet skal egentlig vare minst dobbelt så lenge, at det ryker så tidlig tyder på dårlig smøring i motoren. Oljeforbruket ditt kan godt komme av sliten turbo, den pleier å ryke omtrent samtidig med kjedet hvis oljetilførselen er for dårlig.
Sett bilen på saabverksted og få de til å sjekke motoren for deg. Kjede, turbo, oljesil i bunnpannen og selvsagt at siste veivhusventilasjon er installert.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 13 mar 2009, 23:50
av Eirik
EdHunter N815 skrev:
Det er et VELDIG dårlig tegn. Kjedet skal egentlig vare minst dobbelt så lenge, at det ryker så tidlig tyder på dårlig smøring i motoren.
Tipper det er noen som kommer til å få det kjipt med fyllenerver i morgen, når han leser dette

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 14 mar 2009, 05:07
av wollis
Haha, her er dere litt stygge med meg. Jeg har tenkt å sette bilen hos Speedparts for gjennomgang med service samt oljeskift på girkassen. Naf-testen avslørte ingen store feil. Nå har jeg ihvertfall en bil som framtidig inntekt ikke har noe problem med å dekke/vedlikeholde. Om en turbo må byttes etterhvert må så være,-religiøse mennesker ser ikke fornuft. Dette blir en fin bil for meg, basta
Ha ei fin natt/en fin morgen!
Thomas.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 14 mar 2009, 05:24
av EdHunter N815
wollis skrev:Haha, her er dere litt stygge med meg. Jeg har tenkt å sette bilen hos Speedparts for gjennomgang med service samt oljeskift på girkassen. Naf-testen avslørte ingen store feil. Nå har jeg ihvertfall en bil som framtidig inntekt ikke har noe problem med å dekke/vedlikeholde. Om en turbo må byttes etterhvert må så være,-religiøse mennesker ser ikke fornuft. Dette blir en fin bil for meg, basta
Ha ei fin natt/en fin morgen!
Thomas.
Jeg prøver ikke å være stygg med deg, men min 9-5 fikk i følge historikken på den skiftet register på 80-90k. Dette ble gjort av merkeverksted. 20k senere fikk den byttet hele motoren samt turbo... NAF har ingen mulighet til å kikke inn i motoren på en slik test, og det er absolutt nødvendig for å finne ut om den har smøreproblemer. Få i alle fall SP til å ta ned bunnpannen og rense bunnsilen, samt sørge for at den har siste veivhusventilasjon, så slipper du gå på en smell senere.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Lagt inn: 14 mar 2009, 05:33
av wollis
Takk for det. Slikt skal gjøres. Jeg er en pedant når det gjelder bilhold.
Mvh.
Thomas