[Løst] M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil
Lagt inn: 19 mar 2009, 15:10
God ettermiddag!
Bilen det gjelder er en M92 9000 CD 2,3T (pre-Trionic) som i det siste har nektet å lade over GLT.
Div. info: chippet, fjernet katalysator, Forge resirk dump, JR intake kit, større intercooler. Har nettopp skiftet toppakning og en sprukket eksosventil, og samtidig byttet ventiltetninger og polert eksosportene og portmatchet innsug med innsugsporter. Problemet med GLT oppstod FØR arbeidet med toppen ble gjort, toppakningen ble byttet pga. masse røyk fra eksosen og majones i kjølevesken. Tidligere har bilen ladet til enden av det røde på Turbo/APC måleren. Har demontert, renset, blåst utav og smurt magnetventilen flere ganger. Cruisekontroll har ikke virket så lenge jeg har hatt bilen, og TCS virker som den skal. Bilen har (desverre!) automatgir.
Har brukt søkefunksjonen for å prøve å finne svar på problemet mitt, og fra det jeg har sett kan det virke som jeg har gåen magnetventil, men skulle gjerne hatt bekreftelse fra andre, og helst prøvemontert en fungerende MV. I et forsøk på å finne årsaken til GLT har jeg gått igjennom en del feilsøking, og dette er det jeg har kommet frem til:
- Ingen åpenbare vakuumlekkasjer
- Alle slanger til magnetventilen er koblet riktig
- APC sikring OK
- Alle bremselys osv i orden bak
- Wastegate staget sitter på, WG klokke og WG plate ok
- Turboen lader som bare juling med W slangen koblet av magnetventilen
- Bilen går fremdeles på GLT med magnetventil pluggen koblet av
- Ingen klikk fra magnetventil når tenningen slås på
- Har målt ca. 3,6 ohm mellom plugg 1-2 og 1-3 på magnetventil
- Med magnetventilen demontert kan jeg blåse gjennom R og W (tegn på gåen magnetventil?)
Er det noen i Bergensområdet som har en magnetventil jeg kan prøvemontere?
All hjelp og tilbakemelding settes stor pris på.
Mvh Levi
Bilen det gjelder er en M92 9000 CD 2,3T (pre-Trionic) som i det siste har nektet å lade over GLT.

Div. info: chippet, fjernet katalysator, Forge resirk dump, JR intake kit, større intercooler. Har nettopp skiftet toppakning og en sprukket eksosventil, og samtidig byttet ventiltetninger og polert eksosportene og portmatchet innsug med innsugsporter. Problemet med GLT oppstod FØR arbeidet med toppen ble gjort, toppakningen ble byttet pga. masse røyk fra eksosen og majones i kjølevesken. Tidligere har bilen ladet til enden av det røde på Turbo/APC måleren. Har demontert, renset, blåst utav og smurt magnetventilen flere ganger. Cruisekontroll har ikke virket så lenge jeg har hatt bilen, og TCS virker som den skal. Bilen har (desverre!) automatgir.
Har brukt søkefunksjonen for å prøve å finne svar på problemet mitt, og fra det jeg har sett kan det virke som jeg har gåen magnetventil, men skulle gjerne hatt bekreftelse fra andre, og helst prøvemontert en fungerende MV. I et forsøk på å finne årsaken til GLT har jeg gått igjennom en del feilsøking, og dette er det jeg har kommet frem til:
- Ingen åpenbare vakuumlekkasjer
- Alle slanger til magnetventilen er koblet riktig
- APC sikring OK
- Alle bremselys osv i orden bak
- Wastegate staget sitter på, WG klokke og WG plate ok
- Turboen lader som bare juling med W slangen koblet av magnetventilen
- Bilen går fremdeles på GLT med magnetventil pluggen koblet av
- Ingen klikk fra magnetventil når tenningen slås på
- Har målt ca. 3,6 ohm mellom plugg 1-2 og 1-3 på magnetventil
- Med magnetventilen demontert kan jeg blåse gjennom R og W (tegn på gåen magnetventil?)

Er det noen i Bergensområdet som har en magnetventil jeg kan prøvemontere?
All hjelp og tilbakemelding settes stor pris på.

Mvh Levi