Side 1 av 1
Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 25 mar 2009, 20:26
av Lillevik
Clutchpedalen gikk rett i gulvet å ble værene der for drøye 2 uker siden. Ble nevnt at det antagentligvis var hovedsylinderen som sitter på innsiden av bilen eller evnt lekkasje på rør/slange.
Har sett over alle rør og slanger og skifter hovedsylinderen, men problemet er det samme. De fleste er enige at da "MÅ" det være slavesylindern, men kan det være andre ting også burde sjekke?
Slik sopm det ser ut nå skal jeg prøve å bytte slavesylinderen, hvis noen her har erfaring med dette, evnt ting man burde tenke på ved bytting av den så setter jeg pris på alle svar.
På forhånd takk!

Re: Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 25 mar 2009, 23:00
av Haaka
Lillevik skrev:Clutchpedalen gikk rett i gulvet å ble værene der for drøye 2 uker siden. Ble nevnt at det antagentligvis var hovedsylinderen som sitter på innsiden av bilen eller evnt lekkasje på rør/slange.
Har sett over alle rør og slanger og skifter hovedsylinderen, men problemet er det samme. De fleste er enige at da "MÅ" det være slavesylindern, men kan det være andre ting også burde sjekke?
Slik sopm det ser ut nå skal jeg prøve å bytte slavesylinderen, hvis noen her har erfaring med dette, evnt ting man burde tenke på ved bytting av den så setter jeg pris på alle svar.
På forhånd takk!

Clutshoverføringen består av hovedsylinder, slavesylinder og røret som forbinder disse, så har du skiftet hovedsylinder og er sikker på at det ikke lekker noe av rør, så er det bare slaven igjen. I hovedsylinder kan det oppstå innvendig lekk, hvor trykk forsvinner tilbake til væskebeholder, ergo ingen synlig lekk. 99% av slavesyl. er utformet slik at den stort sett kun lekker utover, ergo kan du ved trykkfall konstatere feil i slave dersom du har en lekasje fra girkasse som ikke er olje. Virker som du skal skifte slaven ja..
Slaven var kanskje på innsiden av girkassa her.. Ergo bør du ha bilen på løftebukk, støtte opp motor i venstre underkant eller henge opp motor ovenfra i en løftekrok på venstresiden av motoren, for å få demontert komplett eller delvis underramme for å få girkasse ut av ramme/subframe. Forstilling demonteres nok på begge sider pga. drivakslinger og ramme.. Bør kanskje regne med minst 4-5 timer om du ikke har gjort jobben før, og sørg for å ha grei tilgang til verktøy og utstyr.. Avhengig av km-stand bør du vurdere tilstand på lamell og trykkplate, tetteringer og lager for mulig skift i samme sleng.. Er litt arbeid, og iallefall i en liten garasje f.eks. selv om det går det og..
Dog, før du river girkasse skal du sikre deg at du har fått luftet skikkelig, gjerne med vacuum nede og trykksatt væskebeholder... Men klart, ser du lekasjen så skifter du slaven..

Re: Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 25 mar 2009, 23:27
av Tor N12
Skal også sies at det kan ha noe å si hvordan du har luftet clutchen etter bytte av hovedsylinderen, jeg har i allefall erfart at det ikke holder med en sugende bremselufter når man skal gjøre dette da får man ikke ut all lufta. Bruker du derimot en "luftmann" som trykksetter bremseveskebeholderen da får du ut all luft.
Er du helt sikker på at dette er gjort rett så er det nok slavesylinderen din som er synderen. På den årsmodellen du har så bør du også skifte slangen mellom hoved og slavesylinder da disse har en tendens til å morkne opp innvendig noe som medfører at dritten fra denne går ned i slaven og ødelegger denne.
Re: Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 26 mar 2009, 12:36
av Edward N812
vil bare legge til at hvis du ikke har gjort dette før, vil det sannsynligvis ta deg en god helg

hører rykter om at det er mye lettere på ng900 Haaka, kanskje det, kombinert med at det alltid oppstår komplikasjoner på 9000'ene jeg har bytta clutch på, fører til at vi tipper så forskjellig antall arbeidstimer

Re: Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 26 mar 2009, 12:38
av Eirik
Med god mekanikerhjelp brukte jeg 6 timer på å få tatt ut slaven, byttet o-ringer, og montere sammen igjen. Da var vi begge helt blanke ark på denne operasjonen før vi begynte.
Re: Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 26 mar 2009, 20:21
av Lillevik
Takker for alle tips og råd dere!
Bilen er nå trygt plassert på et privat verksted med løftebukk og alt tenkelig verktøy.
Skal skrive litt her hvis vi kommer over noen komplikasjoner og hvordan det hele gikk over helgen, jeg håper at værstingen ruller på bare asfaltveier i Nord-Trøndelag igjen på Søndag
MVH.
Re: Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 27 mar 2009, 08:29
av Edward N812
er jeg virkelig så treig? dette satte virkelig en støkk i min gode selvtillit

Re: Slavesylinder? 91' 9000 Aero
Lagt inn: 27 mar 2009, 12:45
av Eirik
Kan legge til at vi ikke demonterte kassa helt, men bare løsnet den nok til at vi kunne få ut slavesylinderen. Hvis du klarer å få bilen på løftebukk så er det en kjempefordel.
Hadde en nettside med fremgangsmåte for å demontere kassa og bytte clutch, men den finner jeg ikke akkurat nå.