900 T16 Hakker ved fullt pådrag *LØST*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

900 T16 Hakker ved fullt pådrag *LØST*

Legg inn av thrust_vectoring » 29 mar 2009, 13:44

Har lest litt rundt på forumet etter en løsning på dette.Var innom "bilen fusker ved pådrag" av Rambraut , men fannt ikke noe "endelig" svar på problemet.

Det begynner for meg i 3. gear (veldig lite) fortsetter i 4. gear og værst i 5.gear.
Om jeg drar på for fullt, så driver motoren og "hakker" mens den accelererer. Dette er før den når noe maks trykk og turtall.
Temperaturen er fin av det jeg kan se på temperatur nålen vertfall. Motoren går veldig veldig fint utenom dette. Aldrig noe fusking. Går jevnt på tomgang. Drar veldig godt på 2.gear uten noe fjusking.

Litt info om bilen.
Er en 900 t16 85mod. Motor er ikke chiptrimmet. Resirk. har blitt fjernet av tidl. eier og slangen plugget igjen.
Vakumslanger har jeg sjekket. Alle ser fine ut, virker ikke som den suger noe luft fra disse.
Pluggene er IKKE NGK men noe uorginal. Disse er helt nye.

Har hørt at APC kan lage litt krøll med "kjipe" plugger.. ble nevnt i posten til Rambraut at en burde ha NGK plugger.

Kan problemet komme av at pluggene ikke klarer å antenne godt nok. Siden denne hakkingen kommer når bilen har maksimal belastning. Pluggene som står i nå har kun "1 leder" NGK får en vel med 3?

Alle gode forslag mottas med takk :)
Sist redigert av thrust_vectoring den 02 apr 2009, 18:47, redigert 1 gang totalt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av Eirik N396 » 29 mar 2009, 14:04

Dette trenger ikke løse problemet med hakkingen, men om jeg var deg ville jeg satt tilbake resirk-ventilen, ettersom jeg har sett hvordan T16 kan fjuske med åpen ventil. Og NGK-plugger er nærmest et must, så det ville jeg fått tak i. Elkparts eller Speedparts har jo 4 slike for under 150kr. (NGK BCP7ES)

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av thrust_vectoring » 29 mar 2009, 14:16

Takk for svar!

Hørte med en eldre saab mekaniker (du vet kansje hvem) :)
Han mente det ikke skulle bety noe selv om ventilen er helt fjernet og slangen plugget igjen.
Det var sånn når jeg kjøpte den, så har ikke prøvd hvordan orginal resirk er i forhold.

Pluggene er nok en sikker vinner siden jeg har hørt fra flere at bilrema plugger ikke er like gode?!?! :)

Men lurer fremdeles på hva som gjør at den hakker så voldsomt. Er ganske brutal hakking også. Er som om hele motoren stopper opp et brøkdels sekund. Med min tekniske forståelse høres det ut som at den ikke klarer noen tenninger, og at en får et "stopp" i motorgangen. Men forventet gjerne at en ville høre litt uforbrennt bensin smelle litt i eksosen da, men d gjør det ikke.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av Frode N073 » 29 mar 2009, 17:38

vett nok kem du har snakka med :wink:

va det fusk før pluggbytte?

monter resirk. ventilen tilbake samt bytt te NGK plugga og nye pluggledninger/fordelerlokk og rotor. ska ver langt på vei då.
e bare 1 leder på NGK pluggane og.

APC ska ikje forårsaka motorfusk. den justere bare ladetrykk.

koss ser bilen din ut? e ikkje så mange og900 i traktene som e på veien. iallefall ikkje T16/Aero
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av Øyvind N1563 » 29 mar 2009, 18:13

Kva farge er det på pluggane då? Opplevde at min hakka med fullt pådrag, og då var pluggane nesten heilt kvite. Så skifta eg bensinfilter, og då blei de brunsvarte og den gjekk skikkeleg igjen :) Dette var vel stort sett i alle gir, men kan vera verdt å sjekka :wink:
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av Ottar N398 » 29 mar 2009, 18:18

Hvor høyt ladetrykk får du før den kutter da?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av na_X » 29 mar 2009, 18:38

Sjekk at den får rett GLT, tenninga står rett, vacuumslanger og tennplugger er veldig viktige at de er korrekte (NGK og rett i forhold til instruksjonsboka til din modell). Bensinfilter og luftfilter er også en grei ting å bytte litt av og til. ;)
Resirk koster ikke mange kronene orginal så denne er det jo like greit å sette på igjen også.

Edit: hvilken årsmodell og motorstyring har den?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av thrust_vectoring » 29 mar 2009, 19:31

Takker for gode tips. Bilen hadde BOSH plugger når jeg fikk den. Bosh (ettellerannet nr7) hørte også at Bosh hadde noen plugger som sluttet på 9 som skulle være bedre. Når eg byttet pluggene, var problemet fortsatt der. Men det er jo ikea plugger, så er gjerne ikke bra til min motor uansett? :)

Har bilen 2 filter forresten? forran og bak? Skal prøve å bytte tenningsdelene for å se om det kan hjelpe. Høres ud som de fleste her inne mener dette er løsningen. Har nettop fått bilen, så har kun fått kjørt et par runder med prøveskilter på. Må bruke uken som kommer til å få alt 100%.

Du som lurte, Det er en sort 900 med airflow styling. Bilen er en 1985 mod.

Bilde
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av Eirik N396 » 29 mar 2009, 19:37

Den Einar hadde til salgs ja.
Du får prøve å få bytta det som er nevnt her, så har du ihvertfall en god begynnelse :)

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av thrust_vectoring » 29 mar 2009, 19:49

Stemmer det. Han hadde ikke noe svar på dette problemet han heller. Siden turboen lader fint og motoren går som en klokke. Men takk for gode råd fra alle sammen! Skal få byttet alt over, så kommer jeg tilbake med resultatet:)

Så sees vi nok på neste treff da! :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av Frode N073 » 29 mar 2009, 20:04

ser fin ut den. har aldri sitt'an up-close då. du får ta'an med på neste treff :D

skoi med fleire og900 i området.

e'an klar te å få skilter på ellår må ting gjørs/godkjennas?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av thrust_vectoring » 29 mar 2009, 20:19

Ja, er veldig fornøyd med bilen. Før jeg kjøpte den ble alt teknisk ordnet, så fikk den ferdig EU ok for noen uker siden.
Skal få ordnet skilter nå til uken... pluss alt dette med fjuskingen må jeg få iorden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av Macgeier » 30 mar 2009, 07:56

thrust_vectoring skrev: Men lurer fremdeles på hva som gjør at den hakker så voldsomt. Er ganske brutal hakking også. Er som om hele motoren stopper opp et brøkdels sekund. Med min tekniske forståelse høres det ut som at den ikke klarer noen tenninger, og at en får et "stopp" i motorgangen. Men forventet gjerne at en ville høre litt uforbrennt bensin smelle litt i eksosen da, men d gjør det ikke.
Dette høres ut som om overtrykksvakta som slår inn, den kutter bensinen når max turbotrykk overskrides. Derfor smeller det ikke i eksosen, og ja det blir kraftig hakking. Juster trykkvakta litt opp så er du kvitt problemet :wink:
Kan testes ved å plugge vacumslangen som går til trykkvakta.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av matss » 30 mar 2009, 08:47

Dette høres helt likt ut som fuskingen jeg hadde på min og900 t16! Jeg byttet alt av tenningsdeler! NGK plugger, justerte tenninga, pluggledninger/hetter, fordeler, rotor, osv. Byttet LMM, luftfilter, vakumslanger, resirk, o.l.

Men fuskingen ble aldri helt borte.. Hvor høyt ladetrykk kjører du på? Jeg ladet 1,2 bar, og når jeg fikk skrudd ned til 0,8-0,9 fusket den ikke lenger! Så problemet skal ha noe å gjøre med bensina vil JEG tro. Prøv å bytt bensinfilter, bensinpumpa, og btr. Eventuelt dysene kanskje.

Jeg solgte bilen før jeg fikk testet alt dette.

:)
1990 - 3dørs 900 T16

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Hakker ved fullt pådrag

Legg inn av thrust_vectoring » 30 mar 2009, 09:15

Jeg kjører orginalt oppsett. Ikke justert noe turbotrykk eller fikklet med noe annet. Nåla kommer aldrig i nærheten av det røde feltet før den begynner å hoppe. Er derfor jeg lurer veldig på hvorfor det sjer.

Skal ut etter jobb å finne nye plugger,fordeler,bensinfilter,pluggledninger. Får prøve dette først.
Men er litt spennt på å finne utav hva som gjør at den oppfører seg slik.

Etter det jeg har forstått, skal ikke noe trykkregulering gjøre at motoren hopper og hakker. Det vil vel bare virke slik at den stopper med matingen. Har kjørt biler på limiten før og kjennt at motoren "staller" litt.. men aldrig opplevd sånn hard hakking som jeg har nå.

Tror jeg skal bytte en ting av gangen..prøve bilen mellom hver gang, så kan jeg finne ut hva som gjør utslaget
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Svar