Side 1 av 1

Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 02 apr 2009, 20:20
av Saabotøren N1544
Hei!

Problemet
Har et lite problem med min LH motorstyrte M92 9000 2,3T automat (B234L). "Check Engine" lyset lyser, men ikke permanent - det forsvinner som regel ved litt pådrag, og gjerne som en tendens ved hastigheter over 40-50 km/t, men kommer plutselig tilbake etter en liten stund, alt fra nesten med en gang til en stund seinere på samme tur. Feilkoden som kommer er feilkode 5 - Engine Load Signal.  :wierdface:

Øvrig info om bilen
Bilen er chippet, montert større intercooler, Forge resirk dump, har fjernet katalysator. Bilen ble kjøpt i desember, og har hatt det samme symptomet hele tiden. Skiftet toppakning, eksospakning og innsugspakning for et par uker siden på grunn av ekstrem røyk fra eksosen.

Har prøvd å koble av batteriet og la hjernen få nullstille seg, men uten noen forskjell. Bilen oppfører seg "vanlig", har ikke merket noe uvanlig ved kjøring (hvis man ser bort ifra at bilen går på GLT på grunn av gåen magnetventil), annet enn at automatgirkassen bør skiftes olje på snart. Bensinforbruket ligger på ca. 1,3 liter (98 oktan) på milen ved blandet kjøring, kan klare å presse det ned i under literen på langkjøring.

Noen som vet hva Check Engine kan skyldes, og hva som kan gjøres med det?
På forhånd mangetakk for all hjelp.  [-o<

Mvh Levi

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 02 apr 2009, 21:10
av Tor N12
Ingen umiddelbar ide men du skulle ha fått lest ut feilkodene, ikke bare sett på antall CE-blink..
De aller vanligste feilene på disse er vacumlekkasjer, ødelagt lambdasonde, sliten bensinpumpe og sist men ikke minst defekt LMM

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 02 apr 2009, 21:22
av Saabotøren N1544
Tor N12 skrev:Ingen umiddelbar ide men du skulle ha fått lest ut feilkodene, ikke bare sett på antall CE-blink..
De aller vanligste feilene på disse er vacumlekkasjer, ødelagt lambdasonde, sliten bensinpumpe og sist men ikke minst defekt LMM
Takk for kjapt svar! Hvordan får jeg lest ut feilkodene?
Lambdasonden ble byttet i høst før jeg kjøpte bilen (har kvittering), så regner med det ikke er den. Har prøvd å sjekke vaakumslangene, og gikk over koblingene på innsuget da jeg byttet toppakning - har ikke funnet noen åpenbare lekkasjer. Da gjenstår ihvertfall bensinpumpe og LMM, men hadde vært greit å finne ut litt mer nøyaktig hva det kan være...

Mvh Levi

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 02 apr 2009, 21:37
av Tor N12
Skal du lese ut alle kodene så må du ha ISAT eller Tech2.

Lambda ble byttet sier du... Orginal Bosch eller? Mange ettermarkedslambdaer er skikkelig råttne...

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 04 apr 2009, 09:02
av Ingvar N629
Om dette er en av årgangene som ikke har MAP-sensor, så tipper jeg på LMM. Mulig at lastsignalet også baseres på spjeldvinkelen, det vet jeg ikke, men LMM er vel mer upålitelig for å si det sånn. Blir litt synsing da jeg ikke har holdt på med akkurat dette systemet, så du får ta det som det det er. Få lest ut feilkoden, som Tor sier.

Feilkoder, LMM og lambdasonde

Lagt inn: 05 apr 2009, 21:23
av Saabotøren N1544
Takker for all tilbakemelding så langt.
Skal ringe til min lokale Saab spesialist imorgen og høre hva de tar for å lese ut feilkoder, så er jeg ihvertfall étt steg nærmere å finne ut hva feilen er. Det kan virke som det er en feil med luft- eller bensinmengden ved delvis motorbelastning, men vanskelig å si hva som er årsaken - forhåpentligvis blir jeg en del klokere når jeg får lest ut feilkoder. :reading:

Mvh Levi

Hmmmm...!

Lagt inn: 06 apr 2009, 17:41
av Saabotøren N1544
Idag plukket jeg ut sikringen til APC-boksen, og Check Engine lyset forsvant - og viste heller ingen tegn til å komme frem under kjøring. Check Engine dukket opp igjen som før med sikringen på plass igjen.

Hva kan dette bety? :shock:

Mvh Levi

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 06 apr 2009, 18:55
av Paradigm N558
Hvordan går bilen uten APC-sikringen i da?
Kan det være at noen (tm) har prøvd å montere "blåkran" på bilen? :p

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 07 apr 2009, 21:52
av Saabotøren N1544
Paradigm N558 skrev:Hvordan går bilen uten APC-sikringen i da?
Kan det være at noen (tm) har prøvd å montere "blåkran" på bilen? :p
Bilen går som forventet på GLT uten APC sikringen. Forrige eier var en voksen herremann, så tror egentlig ikke det har vært noen blåkran med i bildet her...

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 11 apr 2009, 21:50
av Saabotøren N1544
Ingen som har noe annet fornuftig å si om dette? Folk er ellers flink til å svare på det aller meste her... :?

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 11 apr 2009, 21:55
av Tor N12
Mordach skrev:Ingen som har noe annet fornuftig å si om dette? Folk er ellers flink til å svare på det aller meste her... :?
Les svarene fra meg og Ingvar en gang til du ;)
På den bilen du har så skal jo både LH og DI/APC "snakke sammen" så det er umulig å si hva som er feil før du har fått lest ut kodene.

Re: Check Engine: Engine Load Signal - M92 9000

Lagt inn: 12 apr 2009, 23:40
av Saabotøren N1544
Tor N12 skrev:Les svarene fra meg og Ingvar en gang til du ;)
På den bilen du har så skal jo både LH og DI/APC "snakke sammen" så det er umulig å si hva som er feil før du har fått lest ut kodene.
Har lest svarene både to og tre ganger, og skal se om jeg får lest ut feilkodene til uken, men det kunne jo være det var noen andre som hadde noe å tilføye... :wink:
Fikk pris på ca. 200,- for å lese ut kodene hos min lokale Saab spesialist, så nå når jeg endelig har litt fri (jobber 12-timers skift) skal jeg få gjort noe med det.