Side 1 av 1

´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 04 apr 2009, 00:21
av wollis
Hei folkens!

Jeg overtok min første 9-5 for ei uke siden,-vel, jeg har ikke sett den enda...Det første som ble gjort var å sette bilen hos SP for 130000km service(kmstand 126500) med oljeskift, motorrens og rens av bunnsil. Bilen skal være i god teknisk stand ifølge NAF-test og SP etter det jeg forstod pr telefon.

Etter verkstedoppholdet ble den kjørt til Stavanger fra Kjeller uten rapporterte problemer. Kona mi ringte i dag og informerte meg om følgende:

-Det har lekket litt olje under bilen. Jeg sier litt fordi kona mi kunne ikke gi noen beskrivelse av hvor mye. Dette ble sett etter at bilen hadde stått i ro i si 1 time. Den ble parkert etter ca. 10min kjøring før lekkasjen ble oppdaget. Hva kan feilen være? Kan motorrensen ha løst opp noen pakninger? Kan den nye oljen være av en annen type enn tidligere brukt og bidra til drypping av olje? Jeg har full tillit til at SP har byttet bunnplugg og gjort en god jobb ved service. Jeg vil ringe SP på mandag for å høre hva det kan være, men hadde vært greit å få vite litt i løpet av helga slik at jeg i det minste kan dempe konas tirader om katta i sekken.

-I kveld hadde bilen startproblemer etter å ha stått i 45min. Bilen hadde hatt to foregående starter med kort kjøring imellom rett før parkeringen. Problemet var slik som dette; ved to startforsøk(si iløpet av 5 min) lyste instrumentpanelet(og nærlys)da tenningen ble påskrudd, men startmotoren ga ikke antydning til å svive. Da en bekjent skulle se på sikringene og se etter feil, startet bilen uten at noe var gjort. Kona rapporterte ikke at den hadde noe startproblem resten av kvelden. Hva kan dette være? Differensialdiagnose(feilsøking)? Vil en få et slikt problem med dårlig batteri eller defekt tennkassett?

Jeg er utrolig takknemlig for innspill som kan kaste litt lys over begge problemstillingene. Bilen skal etter alle solemerker være bra,-det er også dette jeg prøver å få min kone til å tro på. :wink:


Mvh.

Thomas.

Edit: Ordlyden var først slik at kona hadde startproblemer og ikke bilen...

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 04 apr 2009, 00:26
av Tor N12
Oljelekkasje vil jo bare bli tipping...

Men startproblem.. Er det en automat så er det jo ikke helt uvanlig at selve bryteren til girvelgeren kan fjuske, med automat så skal den jo bare starte når velgeren står i Park eller N

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 04 apr 2009, 00:40
av wollis
Ja, det er automat. Kan det produsere samme problemer som defekt veivakselgiver? Er det det samme? :oops:

Sitat fra Ingvar:

"Sjekk av veivakselgiver: Når startmotoren går så skal det vises på turtellernåla. Er den død, så er det veivakselgiveren som er gåen. "

Kan dette produsere startproblemer noen ganger, men fungere andre ganger?

Takk for svar, Tor.

Thomas.

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 04 apr 2009, 00:57
av Tor N12
Er nok ikke veivakselgiveren for da skulle startmotoren ha gått rundt alikevel ;)

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 04 apr 2009, 18:19
av wollis
Når det gjelder oljelekkasjen må det vel være noe som er gjort på verksted ettersom bilen ikke er rapportert å lekke olje verken ved NAF-test eller ved besøk hos SP for ei uke siden. Kan det være at alt ikke er skrudd skikkelig sammen igjen etter motorrens, rens av bunnsil og oljeskift?

Nå er ikke jeg veldig motorkyndig så jeg vil helst unngå en tur til Kjeller før neste serviceintervall, men her må jeg nesten levere den inn til verksted hvis lekkasjen har ført til at oljenivået 60mil etter oljeskift er rett over minimum. Heldigvis har vi to biler enn så lenge, da kan Saaben stå inntil noen kyndige kan se på den.

Dette ordner seg vel sikkert etter en tlf til SP.

Thomas.

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 04 apr 2009, 20:48
av Pål N526
kan jo være at de har glemt å tre på slangen fra oljeåndinga (slange som kommer ned mellom motor og torpedo-veggen;skal inn på bunnbanna i bakkant)? jekk opp bilen, SIKRE bilen og ta en rask titt under hvor olja kommer fra. Mitt andre forslag er leak fra bunnpanna rundt der eksosen går forbi.

Husk å ikke legg deg under bilen med bilen stående på jekk!

Ang. startproblemene kan jeg ikke gi deg andre tips enn at bilen må stå i P el. N for å starte.

Gi tilbakemelding på oljeleaken 8)

Mvh. Pål

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 04 apr 2009, 20:54
av wollis
Der sjekket jeg om jeg hadde fått svar og i samme øyeblikk poster du, Datapaal:)

Dette skal ikke være lett, det er svigerfar som tar seg en tur under bilen på en bukk i nærheten. Jeg har gitt beskjed om at hvis ikke feilen finnes må ihvertfall ikke kona kjøre bilen nevneverdig. Vi har tross alt en gammel Golf itillegg...Haha, får se hvor mye hun setter pris på Saaben etter en stund i den igjen.

Ja, jeg skal gi en tilbakemelding om hva som er/var galt selvfølgelig. Det der startproblemet viste seg ikke i dag, så jeg har ikke peil.

Takk for svar så langt!


Thomas.

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 23 apr 2009, 00:13
av wollis
Startproblemene har kommet og gått med lenger og lenger tid mellom hver gang. Jeg har ikke peiling på hva det kan skyldes, men jeg tror ikke det vil foretas noen feilsøking så lenge problemet ikke blir verre enn det er nå.

Nå har jeg vært hjemme i noen dager og har da endelig fått kjørt bilen litt. Dette har vist seg å være fantastisk mye bil for pengene og jeg håper å kunne beholde den i mange, mange år. Gleder meg til langturen ned til Slovakia om noen dager. Alltid gøy å kjøre langt i en god bil. Innen den tid får jeg nok bruke en del timer på å pusse og stelle med bilen. :P

Mvh.

Thomas

Re: ´00 9-5 Aero. Ujevnt startproblem. Oljelekkasje.

Lagt inn: 07 mai 2009, 01:00
av wollis
Datapaal N526 skrev:kan jo være at de har glemt å tre på slangen fra oljeåndinga (slange som kommer ned mellom motor og torpedo-veggen;skal inn på bunnbanna i bakkant)? jekk opp bilen, SIKRE bilen og ta en rask titt under hvor olja kommer fra. Mitt andre forslag er leak fra bunnpanna rundt der eksosen går forbi.

Husk å ikke legg deg under bilen med bilen stående på jekk!

Ang. startproblemene kan jeg ikke gi deg andre tips enn at bilen må stå i P el. N for å starte.

Gi tilbakemelding på oljeleaken 8)

Mvh. Pål
Jeg fant ut av oljelekkasjen. det var noe så enkelt som en slange(oljeåndinga?) som ikke var tredd på bunnpanna etter service,-sikkert fort gjort. Jeg er ihvertfall glad for at det ikke var noe verre.


Thomas.