Side 1 av 1

9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Lagt inn: 08 apr 2009, 15:30
av Viking N1215
Hejsann alle

Holder på med å skal "diagnostisere" en 9-5 med tomgangsproblem.
Bilen ble i forbindelse med skifte av registerkjedet satt inn på et "lokalt Saab-verksted" ( viden kjent for..ehh mangel på kompentanse)

Når kompisen min fikk bilen igjen hadde den "urolig og lav tomgang" og ved girskifte ( manuell kasse) så dør nesten bilen..
Samme om du bruker bremse eller Clutchpedal ( pumping av pedalen mao)

Verdt å nevne er at bilen ved tomgang har en verdi på -2 til -4 NEGATIV trykk på turbotrykksmåleren..
Normalt er vel ca -6 til -8 ved varm motor??
OM du gir gass ( også når bilen står i fri) så går bilen normalt ( har en normal tomgang)
Forøvrig under kjøring merkes ingenting på bilen..

Hva har blitt gjort ved feilsøking:

1. Ny Di-kassett montert
2. Nytt bensinfilter
3. Nye plugger
4. Nye vakumslanger overalt
5. Ny Bypass-ventil
6. "Enveis" ventil på bremsekraft-forsterker forsøkt blindet

Ifølge "bilverkstedet" så har de "trykkprøvd" systemet og ikke funnet en vakumlekkasje?? De har OGSÅ dobbelt-sjekket at registret er montert rett..

IGJEN.. Bilen går utmerket ved normal kjøring, MEN ikke ved giring og "bykjøring" o.l
Bilen har heller ingen feilkoder lagret..

Håper noen har noen glupe ideer, da det har gått "prestisje" i å finne feilen...:)

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Lagt inn: 08 apr 2009, 16:25
av matrox N522
Du bruker vel også riktig type plugger? :roll:

Men uansett så hadde jeg nok først testet for falskluft. Selv om systemet har blitt trykktestet. Ta en flaske med startgass, og spray rundt alle skjøter og koblinger helt frem til innsuget, og se om bilen ruser seg opp litt.
Men det kan kanskje også tenkes at LMM din ikke er frisk? For den har dere vel heller ikke byttetestet?

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Lagt inn: 08 apr 2009, 18:01
av Viking N1215
oops.. Sorry glemte det.. Joda , vi HAR byttetestet LMM og vi har også forsøkt "blå enveis" ventil trickset ( altså blinde R-slangen på magnetventil, UTEN nevneverdig forskjell..

Vi har også "gådd amok" med startgass rundt div vakumslanger..

Noen som har "måledata" på div komponenter?

Tenker på Lambda-sensor + Div givere?? ( Bilen har bare en Lambda sensor ja)

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Lagt inn: 09 apr 2009, 09:27
av Ingvar N629
Om det nå er et saabverksted som har gjort dette så har de en tech 2. Dette er nyttig når man skal feilsøke sånt. Sjekk at tomgangsreguleringa går i "TILL", kan jo f eks hende at gasswiren er for stram? Har ikke tenkt over om det kan gi problemer med denne typen spjeld, men på gamle spjeldvinkelgivere så er tomgangsreguleringa enten av eller på, og de går aldri i tomgangsregulering dersom gasswiren er for stram. Feilsøk av spjeldhuset kan også være en ide, selv om det burde sette feilkode dersom det er noe galt der. Kontroller adapsjoner. Kontroller bensintrykk på fuelrailen, differensialtrykket skal alltid være 3 bar. Ved trykksetting av innsugsluftsystemet, ble det da trykksatt fra foran LMM og helt inn til motor?

Skru ut alle fire plugger og sjekk fargen på dem!

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Lagt inn: 09 apr 2009, 11:53
av Viking N1215
Vel, det ER faktisk et autorisert OPEL/saab verksted ja, og de har en Tech2, kan de bruke den?? ( hmm vet da f.)
Men nok om det..

Skal se nærmere på spjellhuset og gasswiren, og pluggene.. Pluggene ble visstnok byttet ved reg-skifte, men ja, skal se på de, om hvorvidt de kan gi hint om "Fett/Magert" ja..

Vel, siden de FAKTISK er et autorisert Saab-verksted, så får jeg da håpe de følger "trykktest" drillen beskrevet i Wis'en??

Uansett, takker så mye for svar..

MVh
Sturla

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Lagt inn: 12 apr 2009, 16:41
av kim9-5
Kom problemet før eller etter registerskift ?
Har selv gjort tabben med å montere registret 1 tann feil (på 1 kam) og fikk da problemer med tomgang.

Sjekk registret en gang til, og vær helt sikker på at det står rett.....

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Lagt inn: 17 apr 2009, 23:26
av Viking N1215
Da var "problemet" løst..
Registret var "feilmontert" PÅ tross av at det Aut.Saab verkstedet sjekket registrert 3 ganger... grr

Takker for all hjelp... :)
mvh
Viking