Side 1 av 2
900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 08 apr 2009, 22:28
av thrust_vectoring
Hadde en mistanke om at turboen ikke ladet som den skulle.
Så jeg monterte en turbotrykkmåler for å sjekke hva den lå på.
Får 0.5 bar maks, blir aldrig mer en dette. Kjenner ingen fjusking eller noe antydning til at noe er galt, den bare stopper på .5
Er dette et solenoidventil problem? Eller kan det skyldes noe annet?
Snakket med en lokal medlem her som mente det kunne være denne.
Men, er dette en del som bare kan byttes, eller kan den "fikses"

Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 08 apr 2009, 23:45
av na_X
Regner med det er en OG900 du har da eller? Sjekk uten sikringa til APC og se hva den lader da, da skal den ligge på 0.4 bar. Putt så sikringa i igjen og se hva den lader, for da skal den ligge på 0.7 bar. Lader den ikke 0.7 bar og trykket er stabilt på det den lader så kan det nok være magnetventilen ja, er det feil på denne så trenger den ikke lade mer enn GLT. Sjekk om kabelen som går fra magnetventilen har ordentlig jord.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 09 apr 2009, 23:33
av thrust_vectoring
Her er resultatet av dagens øvelser:P
Som sagt, får ikke opp ladetrykket til 0,7 bar. Måleren går til 0.5 og ligger der.
Koblet ut APC sikringen, tok en liten svipp, og trykket var på minimalt ( slik som du sa, 0.3 eller der omkring )
Satt sikringen tilbake og trykket er tilbake til utgangspunktet, 0.5
Klippet ledningene til Magnetventilen og laget nye med faste fine koblinger.
Sjekket alle vakumslanger som ligger deromkring, ser hele og fine ut. Som sagt tidligere, har ikke problem med fusking eller annet tull.
Bare et spørsmål. Skal den orginale turbotrykk nålen gå helt opp til mellomrommet gult/rødt?
Slik det ser ut når jeg kjører turbotrykksmåler sammen med denne, er at 0.75bar skal være helt på slutten av det gule feltet. Riktig?
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 09 apr 2009, 23:42
av Hjelle, N6
Sidan du merkar forskjell med og utan sikring på APC fungerar nok APC-systemet.
Korrekt grunnladetrykk (GLT) på 900T16 er 0.45 bar. Juster wastegatestonga slik at du får korrekt GLT. Korrekt GLT er punkt nr. 1 når en skal feilsøke på en bil med APC. Sjekk også at wastegatestonga går fritt inn i wastegateklokka. Reknar med at om du har ca. 0.3 og du justerar opp til 0.45 vil makstrykket verte meir slik det skal være.
Ellers er det korrekt som du seier, 0.75 som er maks trykk blir omtrent i skjeringa mellom gult og raud. Min som har raudboks (185hk) ladar mellom 0.5 og 1 cm inn på det raude.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 09 apr 2009, 23:48
av thrust_vectoring
Hva kan jeg gjøre for å sette bilen til å kjøre GLT uten at det blir skadelig for den.
Kan jeg kjøre uten sikring til APC å kjøre slik (for feilsøking) ?
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 09 apr 2009, 23:57
av na_X
Når du tar ut sikringen til APC så kjører du på GLT, juster så wastegate-staget til du får rett trykk. Så kan du sette på sikringa igjen. Når du bremser så skal også trykket gå ned til GLT, det står at du skal holde inn bremsa også hold full gass ved 3000RPM når du tester hvor mange bar du har i bentley-manualen, har du ikke rett trykk så justerer du litt til også lar bremsene kjøle seg ned før du tester på nytt igjen. Det går helt greit å kjøre uten sikringa til APC for å teste om du har rett GLT.

Når du har rett GLT og setter inn sikringa igjen så skal du se at trykket ligger der det skal ligge som Hjelle sa.

GLT = grunn lade trykk, og er en sikkerhetsmekanisme SAAB har hvis noe skulle være feil (f.eks: tenningsbank) og ladetrykket settes ned.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 11 apr 2009, 19:21
av thrust_vectoring
Fikk skrudd wg stanga slik at GLT ble rundt 0.45 Satt i sikringen til APC og vips, 0.80 i ladetrykk:):)
Ligger rett rundt 0.8 - 0.9 (litt over på det røde) Noen erfaringer med dette?
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 11 apr 2009, 19:42
av na_X
GLT burde ikke være for høyt, ligger du på 0.9 nærmere nå så har du nok muligens litt for høyt GLT hvis du da ikke har rødboks..
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 11 apr 2009, 20:45
av Ingvar N629
Evt er boksen skrudd litt på

, ikke noe farlig det.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 11 apr 2009, 21:05
av thrust_vectoring
Merka når eg tog meg en litt lenger tur og en "liten" drag på motorveien at den faktisk går ned fra 0.9. Er nok bankesensoren som sier stopp. Så må nok skru ned et hakk så jeg kan holde full gass uten at den ligger på kuttegrensa.
Men har jo fått fart på biln nå, så er jo fornøyd med det! God forbedring fra .5 som den lå på før

Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 11 apr 2009, 21:11
av Ingvar N629
Den skal gå ned i trykk med stigende turtall. Dersom du mistenker det er pga tenningsbank (noe jeg tviler på om du kjører med 98 oktan) så kan du legge opp en diode som du jorder til pinne 19 på APC-boksen. Da vil den blinke når APC registrerer tenningsbank.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 11 apr 2009, 21:38
av thrust_vectoring
Kjører med 95 blyfri jeg.. er det... galt? Har ikke hørt noe om hva bensin den drikker best.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 12 apr 2009, 08:08
av Morten S.
thrust_vectoring skrev:Kjører med 95 blyfri jeg.. er det... galt? Har ikke hørt noe om hva bensin den drikker best.
Det er skrevet masse om det temaet på forumet her, dersom du søker litt på temaet.
Men kort fortalt; den går på alt fra 92 oktan og oppover. APC-systemet og bankesensoren justerer seg etter dette.
MEN jo høyere oktantall, jo mere yter den.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 12 apr 2009, 21:14
av Ingvar N629
Om boksen er skrudd opp, så bør du kjøre med 98 oktan når det er plussgrader.
Re: 900 T16 Ladetrykk
Lagt inn: 13 apr 2009, 01:17
av thrust_vectoring
Har ikke tuklet med APC. Kun skrudd på wg staget.
Men merket igår at når jeg klemmte biln litt i 5.gear og fikk maks ladetrykk, så kuttet den med et litt hardt nykk.
Så tror jeg stiller ned trykket til .75 eller .8 Har ikke lyst å ødelegge noe.
Ser Haynes boka sier 95oktan (98 anbefales) Så kan gjerne begynne å fylle 98 fra nå av.
Så lenge det er plussgrader?
