Stempel + ringer og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 apr 2009, 16:03

Hei.

Siden det er enten et eller flere stempler eller stempelringer som har tatt kvelden i T16 motoren min, så må jo de delene byttes.
Har bestilt meg stempelringer fra SP.. Men ikke stempel, siden jeg har en T8 motor, og en T16 fra 9k stående.

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke stemplene fra T8 (290.000km) i T16 blokka som har gått 252.000km. Skal vel egentlig ikke ha noe og si siden begge motorene er fra 84 og 2.0L.

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2009, 16:32

Dersom de har samme klassing kan du bruke dem, men T8-stemplene har lavere komphøyde. Hva slags 9k-motor er det du har?

MEN er du nå sikker på at du har rast stempel?? Og dersom du skal inn med nye ringer, så skal sylinderløpene hones.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 apr 2009, 16:49

Ingvar N629 skrev:Dersom de har samme klassing kan du bruke dem, men T8-stemplene har lavere komphøyde. Hva slags 9k-motor er det du har?

MEN er du nå sikker på at du har rast stempel?? Og dersom du skal inn med nye ringer, så skal sylinderløpene hones.
Det er en T16 fra 88-89. Er ikke helt sikker.

Det er enten stempel eller ringer.
Ja, sender blokka til honing når jeg er ferdig med demonteringa.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2009, 19:56

Rambraut N1491 skrev: Det er en T16 fra 88-89. Er ikke helt sikker.
Da kan du jo flytte over alt derfra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 apr 2009, 22:00

Hm, ja. Kan jo egentlig det.. Men siden jeg ikke hadde planer om og skru på den motoren så ble den plassert innerst i et hjørne i garasjen og etterpå ble saaben satt på bukker. #-o
Men tror jeg kanskje kan få den frem.. Makt, tvang å vaselin.

Hvis ikke så kjøper jeg stempler fra noen som kanskje har det liggende.


Hvor mye sånn ca. koster det og hone sylinderløpene? Og hvem i trondheim kan gjøre det.. Vet at CylMo gjør slikt, er det noen andre med peil og gode priser?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Eirik N396 » 15 apr 2009, 23:07

Skal vel gå greit å hone sylindrene selv? Jeg har ihvertfall nettopp gjort det selv for første gang. Og alt jeg hadde å gå etter var litt telefonsupport, så det skal da ikke være så vanskelig.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Andreas N1194 » 16 apr 2009, 07:41

Rambraut N1491 skrev:Hm, ja. Kan jo egentlig det.. Men siden jeg ikke hadde planer om og skru på den motoren så ble den plassert innerst i et hjørne i garasjen og etterpå ble saaben satt på bukker. #-o
Men tror jeg kanskje kan få den frem.. Makt, tvang å vaselin.

Hvis ikke så kjøper jeg stempler fra noen som kanskje har det liggende.


Hvor mye sånn ca. koster det og hone sylinderløpene? Og hvem i trondheim kan gjøre det.. Vet at CylMo gjør slikt, er det noen andre med peil og gode priser?
Mener å huske at det kosta ca en tusenlapp. Tror honing av blokk og planing av topp kom på litt over 2000 totalt. Har kvitto hjemme, så kan sjekke grundigere om du vil, men det er sikkert andre her som har prisen i hodet. Tror det er ganske universiell pris...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 apr 2009, 09:34

2 lapper for honing og planing ja. Ikke så ille det, kan selvsagt ringe litt rundt selv også! 8)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 25 okt 2009, 03:55

Et spørsmål til:

Jeg har lest at jeg kan flytte t16 toppen min over på t8 blokka, men må jeg bytte til noe annet enn reg.sats tilhørende en t16 motor? Eller er resten univeriselt?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Ingvar N629 » 25 okt 2009, 11:17

Ja toppen passer fysisk på blokka, men da må du bytte omtrent alt annet... lista er ganske lang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 25 okt 2009, 14:47

Ingvar N629 skrev:Ja toppen passer fysisk på blokka, men da må du bytte omtrent alt annet... lista er ganske lang.
Aha, riktig.

Men hvordan er det med en B202 motor fra den 9k'en jeg nevner tidligere i posten, kan jeg ta blokka fra den og bruke? Ser reimhjul og toppen må byttes. Tenker da på motorfestene til OG'en, ser ut til at de skal gå på blokka uten modifikasjoner?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Ottar N398 » 25 okt 2009, 14:55

Rambraut N1491 skrev:
Ingvar N629 skrev:Ja toppen passer fysisk på blokka, men da må du bytte omtrent alt annet... lista er ganske lang.
Aha, riktig.

Men hvordan er det med en B202 motor fra den 9k'en jeg nevner tidligere i posten, kan jeg ta blokka fra den og bruke? Ser reimhjul og toppen må byttes. Tenker da på motorfestene til OG'en, ser ut til at de skal gå på blokka uten modifikasjoner?
Mener ganske sikkert at ikke en 9k motor passer i en og900, Girkasse innfestningen er vel helt anderledes?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 25 okt 2009, 14:57

Ottar N398 skrev:
Rambraut N1491 skrev:
Ingvar N629 skrev:Ja toppen passer fysisk på blokka, men da må du bytte omtrent alt annet... lista er ganske lang.
Aha, riktig.

Men hvordan er det med en B202 motor fra den 9k'en jeg nevner tidligere i posten, kan jeg ta blokka fra den og bruke? Ser reimhjul og toppen må byttes. Tenker da på motorfestene til OG'en, ser ut til at de skal gå på blokka uten modifikasjoner?
Mener ganske sikkert at ikke en 9k motor passer i en og900, Girkasse innfestningen er vel helt anderledes?
Det kan godt hende, er bare nysjerrig siden begge motorene er en B202.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Ingvar N629 » 25 okt 2009, 16:24

Blokka kan da vel brukes mener jeg, men man må jo bytte mye av, om ikke all, kvisten som sitter på den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Stempel + ringer og900

Legg inn av Rambraut N1491 » 25 okt 2009, 19:13

Ingvar N629 skrev:Blokka kan da vel brukes mener jeg, men man må jo bytte mye av, om ikke all, kvisten som sitter på den.

Det er ikke noe problem når garasjen er full i deler. :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar