Side 1 av 2

Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 18 apr 2009, 20:54
av thrust_vectoring
Gikk over for å bytte ut litt vakumslanger og slikt idag. Etter en oppshine av diverse litt slitte slanger og slikt, skulle den startes for å sjekke at alt var iorden. Men det var det ikke. Ville ikke starte, bare sto og kjinna i det evige.. til slutt hadde jeg gasspedalen inne en god del, da fikk jeg start, men den sveiv som et ospelauv. etter litt hjelp med gasspedal og hosting, gikk den som normalt på tomgang. Prøve etter en liten stund å stoppe den for å se om den ville starte. Men akkurat samme greiene på nytt.

Feil: Den går litt for høyt på tomgang. 1300/1400 omdr. Når eg kjører å tykker gasspedalen litt kjappt ned, gir den et "bykst" før den begynner å accelerere. Den blir veldig veldig fort varm.. nesten helt til topps. Vifta går ikke på før den er rett under det røde feltet.. Hele draget i bilen er litt merkelig nå i forhold til slik det var.

Noen forslag?? :) Skulle gjerne vært på treff med lokal gjengen imorgen... :p

Edit: Siste slangen eg bytta va t veihusventilasjonen på toppen der. Den vakumslangen var utslitt å morken. Byttet ut hele denne. Og etter litt sjekking, så fannt jeg ut noe med denne. Om jeg drar av slangen (ved toppen) og holder fingen på slangen for å tett, så går bilen ner på tomgang (til normal) setter jeg slangen tilbake går den opp igjen på tomgang..

Anyone? :)

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 18 apr 2009, 21:42
av Ottar N398
Så ved å tette veivhus ventilasjonen din oppnår du riktig tomgang.. Har du på enveisventilen på den slangen? Du skulle jo hatt vakum i innsuget der denne slangen skal kobles til så det var jo veldig rart :mrgreen:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 18 apr 2009, 22:08
av thrust_vectoring
Alså.. står enveisventil på denne slangen ja... tar jeg den av ved veivhuset, får den i hauer og lass med vakum. Ser på turbotrykksmåleren at den ligger på -0.7 eller deromkring på tomgang. Burde være god å tett alle veier da? :)

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 08:42
av Ingvar N629
Står ventilen rett vei, da?

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 09:14
av thrust_vectoring
Ventilen står rett vei ja.. Men sliter like mye med å starte biln om den står tilkoblet, eller om jeg drar den av og blender slangen. 2 timer til treff... hjeeelp... :)

*edit* Prøvde igjen å starte nå, med helt kald motor. Den starter med en gang, men går noe ujevnt og lukter veldig bensin etterpå.

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 09:46
av Ingvar N629
Du har kanskje glemt en slange? Slangen til bensintrykksregulatoren da?

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 09:58
av thrust_vectoring
Nei den slagen er byttet. Kan selfølgelig skje at jeg har glemt noe... men er ganske sikker på at alt er sjekket.

Men, siden den starter når den er kald, men ikke når den er varm.. eller med litt jobbing kommer den.
Kan det være noe kaldstart ventil eller noe som ikke er iorden? Noe som bare tilfeldigvis sluttet å virke når eg byttet litt slanger og slikt.. :p Du kan være helt sikker på at om vi ikke hadde Treff idag, så hadde dette aldrig sjedd. Murphy`s låv :)

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 15:30
av thrust_vectoring
Fikk løst litt av problemet idag. Tok av kontakten til tempføleren og sprayet den med "trylle" spray. Nå starter den også med varm motor. Men den går ennå litt snodig. Lugger litt dersom jeg klemmer gasspedalen litt kjappt ned. Gassresponsen er også litt treig. Mest i 4og5 gear. Har et screnario på dette.

Dersom vakumslangene har vært dårlige og tenning stillt inn i forhold til dette. Så når jeg har fått ordnet alle slanger og fått alt tett, så blir tenningen "feil" ? Eller kan det være selve vakumklokka som er dårlig/gåen/sur/lat?

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 20:47
av Ingvar N629
thrust_vectoring skrev: Dersom vakumslangene har vært dårlige og tenning stillt inn i forhold til dette. Så når jeg har fått ordnet alle slanger og fått alt tett, så blir tenningen "feil" ? Eller kan det være selve vakumklokka som er dårlig/gåen/sur/lat?
Niks. Den forskyver tenninga kun ved overtrykk.

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 21:30
av Hjelle, N6
Sjekk avlastningsventilen din og slangane/røra til den. Er fort gjordt å gjere slik at eine plastrøret som går inn på avlastningsventilen kjem ut av posisjon når en skiftar vaccumslangar...

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 19 apr 2009, 21:58
av Paradigm N558
Hadde helt likens problem på min OG900 T8, da var det èn tilfeldig (aka: husker ikke) vakumslange som hull i.
Sjekk om alle koplingene dine er OK, at du ikke glemte noe under byttingen :)

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 20 apr 2009, 17:01
av Frode N073
Hjelle, N6 skrev:Sjekk avlastningsventilen din og slangane/røra til den. Er fort gjordt å gjere slik at eine plastrøret som går inn på avlastningsventilen kjem ut av posisjon når en skiftar vaccumslangar...
fyst må han få montert avlastningsventil. på bilen hans e slangen plugga igjen.

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 20 apr 2009, 17:42
av thrust_vectoring
Stemme d.. va heldige å fekk en pent brukt bolt med på kjøpet:)
Noen som har en slik ventil liggene, så er jeg veldig klar for å skaffe en slik..

Ellers har jeg klart å finne på Mekonomen, men vet ikke om denne er til å satse på?!?

Har gått over "på nytt" ALLE vakumslanger. Satt slangeklemmer på endel av dem.. fks til trykklokka.
Dro av et par "tilfeldige" slanger å prøvde å suge,blåse litt for å sjekke etter lekkasjer.. ingenting..

Som skrevet tidligere i tråden, merker jeg feilen veldig godt når eg klakker ned gasspedalen kjappt.
Bilen blir "kvelt" et kjappt sekund før den drar avsted som normalt..

*EDIT* For å legge til en liten ting. Så virker det som om bilen må ha Masse turbotrykk før den sparker ifra. Som om motoren sliter med å lage nok "sug" selv.. hater å si det, men virker for meg som at dette ENNÅ er et vakum/trykk problem.

Finnes det noen membraner eller andre følsomme komponenter i dette vakumsystemet som kan bli skadet?

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 21 apr 2009, 18:17
av Thomashfh
det er en blåsebelg på gassspjeldet som er koblet til vakuumsystemet. det er i allefall det på storebror 9000 2,3 t :)
men den trur jeg er styrt av spjeldet, men sjekk om det er hull på denne, om dette har noe å si....

hvis denne belgen skal testes må vaieren til gassspjeldet være aktiv, og man kan kjenne på uttaket på spjeldet...

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Lagt inn: 21 apr 2009, 18:58
av Eirik N396
Thomashfh skrev:det er en blåsebelg på gassspjeldet som er koblet til vakuumsystemet. det er i allefall det på storebror 9000 2,3 t :)
Nei, dette finnes ikke på og900.