Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Hei folkens.!
Har et spørsmål her: Bilen min lader 1.5Bar uansett om APC er koblet i eller ikke, det blir liksom ikke noe forandring om jeg kobler fra APC (sikringa). Hva kan gjøre dette? jeg tenkte på wastegatestaget? Bilen går heller ikke noe særlig bra, den lader liksom 1.5Bar med engang, trenger bare å gasse ca 1 sekund, noe fart/aks er det heller ikke. Det ser også ut på måleren at den "lader" 0.5Bar når bilen står i fri. Noen forslag på hva som kan gjøre dette?
Har et spørsmål her: Bilen min lader 1.5Bar uansett om APC er koblet i eller ikke, det blir liksom ikke noe forandring om jeg kobler fra APC (sikringa). Hva kan gjøre dette? jeg tenkte på wastegatestaget? Bilen går heller ikke noe særlig bra, den lader liksom 1.5Bar med engang, trenger bare å gasse ca 1 sekund, noe fart/aks er det heller ikke. Det ser også ut på måleren at den "lader" 0.5Bar når bilen står i fri. Noen forslag på hva som kan gjøre dette?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
når den står på tomgang? ja da skal det jo være vakuum, så da har nok noe kluss med enten måleren din elller slangen frem til den, eller om det går an å sette den et sted hvor den viser feil verdier, det tror jeg ikke.. den skal i alle fall sitte på innsuget ditt.Larisss skrev:. Det ser også ut på måleren at den "lader" 0.5Bar når bilen står i fri.
den bilen din har vel original turbotrykksmåler, hva viser den på tomgang og ved pådrag?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Jeg skal ut å sjekke etterpå, mener den ligger litt innpå gult på tomgang på den orginale måleren. har en annen måler jeg kan prøve med.Edward N812 skrev:når den står på tomgang? ja da skal det jo være vakuum, så da har nok noe kluss med enten måleren din elller slangen frem til den, eller om det går an å sette den et sted hvor den viser feil verdier, det tror jeg ikke.. den skal i alle fall sitte på innsuget ditt.Larisss skrev:. Det ser også ut på måleren at den "lader" 0.5Bar når bilen står i fri.
den bilen din har vel original turbotrykksmåler, hva viser den på tomgang og ved pådrag?
- men noen som kan forklare dette med at den lader akkurat samme med eller uten APC koblet til?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Edward N812 skrev:når den står på tomgang? ja da skal det jo være vakuum, så da har nok noe kluss med enten måleren din elller slangen frem til den, eller om det går an å sette den et sted hvor den viser feil verdier, det tror jeg ikke.. den skal i alle fall sitte på innsuget ditt.
den bilen din har vel original turbotrykksmåler, hva viser den på tomgang og ved pådrag?
Hvor mye skal dette vakumet være på normalt sett? Min har -0.6 på tomgang.. høres det steingærnt ut eller?
Lariss: hvis en/alle slangene til magnetventilen er feilkoblet eller ikke tilkoblet i det hele tatt kan ikke APC justere trykket. Prøvde dette på min en gang; da den ladet 1.5 bar turte jeg ikke mer..

Sist redigert av Gandulf N1535 den 22 apr 2009, 15:06, redigert 1 gang totalt.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nei det høres ikke galt ut, skal ligge i det området.Gandulf N1535 skrev:Hvor mye skal dette vakumet være på normalt sett? Min har -0.6 på tomgang.. høres det steingærnt ut eller?
Larisss: Om jeg var deg ville jeg dratt ut sikringa til APC og justert ned ladetrykket til ~0,45bar GLT.
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Mest sannsynlig fordi måleren viser fullstendig feil og bilen bare går på GLT uansett.Larisss skrev:- men noen som kan forklare dette med at den lader akkurat samme med eller uten APC koblet til?
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nå har jeg prøvekjørt litt. Den orginale turbomåleren ligger på 2/3 av hvitt når den står på tomgang. skiftet den graderte turbomåleren, den lader mye over 0.5-0.7bar uten APC koblet til., å smeller litt når ladetrykket kommer over 0.5, Når APC er koblet i så smeller det veldig mye når trykket kommer over 0.5Bar..
- Så jeg tror at det nesten må være wastegatestaget som er synderen da? vakuumet på den graderte turbomåleren ligger på alt fra -05 til -1 når bilen står på tomgang er det rett?
- Så jeg tror at det nesten må være wastegatestaget som er synderen da? vakuumet på den graderte turbomåleren ligger på alt fra -05 til -1 når bilen står på tomgang er det rett?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nå tror jeg det blir orden på trykket. har skrudd ca 20 runder på wastegatestaget nå, nå kom den på 0.2-0.3 så i morgen blir den siste justeringa, merket at bilen gikk mye bedre nå. godt vite at det kanskje blir orden på trykket
.

Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nei nå kjønner jeg ingenting, var ute å kjørte i sta å ga skikkelig på før bilen ble varm, Da ladet den 1bar. å gikk helt fint uten noe slaks ulyder i eksosen eller nøkking i motor. Å dette var da uten APC koblet til, når bilen ble varm så lader den nesten ingenting, max 0.3bar å smeller å motoren nøkker, dette er også uten APC koblet til. Kan alt dette være for at GLT ikke er rett? bilen går bare skikkelig når den er kald!
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
hmm, regner med at du kjenner bilen din såpass godt at du vet at ingen har montert noen ekstern boostcontroller før deg?Larisss skrev:Nei nå kjønner jeg ingenting, var ute å kjørte i sta å ga skikkelig på før bilen ble varm, Da ladet den 1bar. å gikk helt fint uten noe slaks ulyder i eksosen eller nøkking i motor. Å dette var da uten APC koblet til, når bilen ble varm så lader den nesten ingenting, max 0.3bar å smeller å motoren nøkker, dette er også uten APC koblet til. Kan alt dette være for at GLT ikke er rett? bilen går bare skikkelig når den er kald!
jeg vet ikke om du har en sikring til APC, men i så fall, sjekk den

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nei det er ikke montert noe boostcontroll. Jeg skal ta å skifte magnetventil i dag, å se hva som kjer da. Ja nå har jeg jo skrudd wastegatestaget 2/3 ut nesten, å det virker som bilen bare reagerer på det når motoren har blitt varm.Edward N812 skrev:hmm, regner med at du kjenner bilen din såpass godt at du vet at ingen har montert noen ekstern boostcontroller før deg?Larisss skrev:Nei nå kjønner jeg ingenting, var ute å kjørte i sta å ga skikkelig på før bilen ble varm, Da ladet den 1bar. å gikk helt fint uten noe slaks ulyder i eksosen eller nøkking i motor. Å dette var da uten APC koblet til, når bilen ble varm så lader den nesten ingenting, max 0.3bar å smeller å motoren nøkker, dette er også uten APC koblet til. Kan alt dette være for at GLT ikke er rett? bilen går bare skikkelig når den er kald!
jeg vet ikke om du har en sikring til APC, men i så fall, sjekk denog Ohm pinnene på magnetventilen din, skal vel være rundt 3ohm mellom pinne 1 og 2, og det samme mellom 2 og 3. dette sier jeg fordi det ikke virker som APC'en din gjør jobben sin så veldig godt, hehe. men med APC koblet ut, skal du som eirik sier stille wastegatestaget slik at du har max ladetrykk på 0.45 bar, som da vil være ditt grunnladetrykk.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nå roter du fælt Eddy! Er da gammel type MV på den bilen, og hva MV og APC gjør spiller da ingen rolle så lenge sikringa ikke er i.
Jeg tipper på at det er noe mekanisk feil med trykklokka eller staget eller wg-klaff, eller sprekk i turbo eller noe slikt kjedelig.
Jeg tipper på at det er noe mekanisk feil med trykklokka eller staget eller wg-klaff, eller sprekk i turbo eller noe slikt kjedelig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Da har jeg skiftet MV, fordelerlokk, kabler og plugger. Nå er det ikke noe fusking i det heletatt. når jeg setter i APC sikringen igjen så lader den ca 0.7bar som jeg kunne se. Men bilen begynner ikke å lade skikkelig før turtallet begynner å nærme seg 4000-5000. regner med at det sikkert er for at GLT er litt for lite nå, ligger rundt 0.2-0.3Bar!
- Blir det ikke rett at den lader mindre vist GLT er for lavt? å kanskje lader litt senere? jeg skal prøve å få stilt GLT helt rett etter helgen så får se hvordan det blir da. Det er ivertfall deilig at det har sluttet å smelle i potta.
- Blir det ikke rett at den lader mindre vist GLT er for lavt? å kanskje lader litt senere? jeg skal prøve å få stilt GLT helt rett etter helgen så får se hvordan det blir da. Det er ivertfall deilig at det har sluttet å smelle i potta.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Om du er helt ute å kjøre på GLT, så skal det vel gå ann å hekte a wastegatestaget, og skru det slik at du får et par runder forspenning på staget. Altså, at du må dra litt i stat for å få hektet det på. Derifra kan du stille glt etter måler.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
En må jo hekte av WG-staget for å justere GLT. Og staget har jo alltid noe "forspenning" som du kaller det, når en da skal hekte dette innpå igjen. Du beskriver jo nokså standard prosedyre for justering av GLT, om jeg forstår deg riktig.Talker skrev:Om du er helt ute å kjøre på GLT, så skal det vel gå ann å hekte a wastegatestaget, og skru det slik at du får et par runder forspenning på staget. Altså, at du må dra litt i stat for å få hektet det på. Derifra kan du stille glt etter måler.