Side 1 av 1

klakking på 3000omdr

Lagt inn: 23 apr 2009, 20:24
av zero900t
hei

Vi har en 9-3 2002 mod som klakker no sinnsykt i motor på 3000omd. det starter så smått på 2200 også øker det bare før det blir borte på litt over 3000.

Motor går pent på tomgang ingen ulyd da.
Hvis man setter en pipeforlenger på blokka kjenner du at det "slår".
Vi tenker litt at ene løfteren har hengt seg, men ikke åpnet for å se enda da bilen bare står i garasjen klargjort for årets vår shine i lakken...

Vi har også en 9-3 Aero motor stående som vi har bestitl opp div deler til for å klargjøre den for bytting .

Men er det noen som har vært borti lignende lyd eller som kansje kan være en liten"spåmann" her?
Skal sies at i fjor sommer hadde den ett skikkelig turbo havari, noe som endte i at hele E6 (mener jeg å huske) var røyklagt i et ganske langt strekke. Så havarert er den at biter av bladene i turboen hadde lagt seg inn mot IC :roll:
Vi fikk ut veldig mye, tok av rør og innsug +++ bare for å være sikkre på at vi hadde fått ut alt. men man blir vel aldri 100% sikker etter et sånt havari...

Tenker da enten en ventil løfter eller at det faktisk har kommet biter inn i motoren fra turboen alikevell og nå da ført til merkelige lyder...

er det noe å drive feilsøking på eller er det bare å få hivi ut motoren og satt inn ny fort som f :twisted:

Halvard

Re: klakking på 3000omdr

Lagt inn: 23 apr 2009, 20:46
av doo-kie
Tipper du har rådebank. ta ned bunnpanna og sjekk. En løfter banker ikke, de tikker vanligvis høylytt om de er trege. men har jo ikke hørt lyden, men om det banker er det vanligvis lagerbank man hører.

Re: klakking på 3000omdr

Lagt inn: 23 apr 2009, 22:15
av Ingvar N629
Er det forskjell på pådrag og motorbrems? Tipper på rådebank jeg også, er ikke uten grunn at turboene ryker tidlig, og har den i tillegg gått med lite olje pga at oljen har forsvunnet ut turboen så er det gjerne gjort. Om du ikke kjører mer, så ta ned bunnpanna og sjekk. Er du heldig så har ingen av lagrene satt seg i veivakselen pga varmgang og ødelagt råden, så da er det bare å bytte lager. Du får bytta alle rådelagrene ved bare å ta ned bunnpanna. Må veivlagrene byttes, så må hele motoren i biter.

Re: klakking på 3000omdr

Lagt inn: 23 apr 2009, 22:35
av Morti
ikke kjør en meter til ... bytt rådelagra asap, ellers må du fort bytte flere ting.. i verste fall hele veiva

Re: klakking på 3000omdr

Lagt inn: 24 apr 2009, 08:41
av zero900t
okey da er det nok rådebank da ja...

Bilen blir nok ikke kjørt mere med for da har vi samme resultat som på 95en hans...

takker for svar, da blir det bare å vente på de delene til den andre motoren å hive inn den 8)