Side 1 av 1

olje pumpe 9-5

Lagt inn: 24 apr 2009, 14:27
av doo-kie
Noen her inne som har sjekket slitasjen på oljepumpa? Noen som vet om det kom en ny verson oljepumpe i 06? mener å ha lest det enn plass. Var på tanken på å prøve å bytte pumpe på min pga litt lavt oljetrykk, er enda innenfor kravet til SAAB men tenkte å bytte for å se om det blir forandring, men kan jo være at lagrene i motoren begynner å bli litt slitt.
Hva tror dere? Er det noe slitasje på pumpa??

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 24 apr 2009, 18:12
av Macgeier
Bytt til CSP oljefilter :wink:

Edit/tillegg:
Hvis du ikke allerede har gjort det, forsøk å rense oljepumpas overtrykksventil, hvis den "henger" (ikke lukker skikkelig) så kan det gi lavt trykk.

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 24 apr 2009, 19:02
av Ingvar N629
Oljepuma på B2X5 motorene er av lavfriksjonstype, akkurat som stempelringene. Ikke laget for optimal funksjon, men for lite friksjon.

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 24 apr 2009, 19:23
av doo-kie
Ingvar N629 skrev:Oljepuma på B2X5 motorene er av lavfriksjonstype, akkurat som stempelringene. Ikke laget for optimal funksjon, men for lite friksjon.
Ja hva du tror du da? Ligger på 2,5 bar på 2000rpm om jeg ligger på lavere turtall før jeg legger den opp i 2000rpm.
men legger jeg motoren over og legger meg ned på 2000rpm da ligger trykket oppmot 3bar.
men dette er med en 5w-40olje, mens saab har kravet sitt på en 10w30 olje.
men når olja er kald har jeg jo høy trykk og den bygger opp trykk momentant etter jeg starter.
Skal jeg bare la det være slik eller tror du det blir bedre om jeg bytter pumpe`?

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 25 apr 2009, 09:21
av Ingvar N629
Jeg har ikke noe bedre svar enn at jeg tror heller på koksing i oljekanaler (f eks oljerør til turbo) enn oljepumpa. Mindre strømningsareal gir lavere strømningshastighet og lavere trykk.

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 25 apr 2009, 10:10
av Ronny_N169
2,5bar ved 2000rpm høres jo rimelig normalt ut da. Man skal nok ikke stirre seg blind på oljetrykket, da det er mange faktorer som avgjør dette, bla valg av olje, og ikke minst, valg av måleinstrument. Billige målere/følere kan være veldig feil.

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 25 apr 2009, 13:48
av doo-kie
Ingvar N629 skrev:Jeg har ikke noe bedre svar enn at jeg tror heller på koksing i oljekanaler (f eks oljerør til turbo) enn oljepumpa. Mindre strømningsareal gir lavere strømningshastighet og lavere trykk.
Oki, hmm. Kan jo være det selfølgelig. har jo hatt diesel rens på motoren, de kanalene jeg har sett i har vært meget rene! men det er jo inn i oljekjøler og termostathus og overtrykksventilen. så røret til turboen vet jeg jo ikke.

er SP måler jeg har, og er klar over jeg ikke skal stole blindt på de billig målerne. Har tenkt jeg skal ta å koble til ett vanlig manometer og se. Så dere mener det er bare å kjøre på som normalt uten og gjøre noe drastisk?

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 25 apr 2009, 14:11
av Macgeier
Ronny_N169 skrev:2,5bar ved 2000rpm høres jo rimelig normalt ut da. Man skal nok ikke stirre seg blind på oljetrykket, da det er mange faktorer som avgjør dette, bla valg av olje, og ikke minst, valg av måleinstrument. Billige målere/følere kan være veldig feil.
Enig, høres helt normalt ut.
Det at trykket er høyere ved å gå ned til 2K (f.eks fra 3K) er nok normalt, det er også slik på min.
Går jeg opp fra 1k til 2k er trykket lavere.

Regner med at du har opp mot 7 bar på kald motor? Det er også normalt, er nok bestemt av designet til pumpas overtrykksventil, antageligvis er returkanalen så liten at 6-7 bar er det du får, skal nok være sånn, flere kan bekrefte dette.

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 25 apr 2009, 14:14
av doo-kie
oki=) ja har også oppmot 7bar kald. kanskje helt opp til 7bar om der er litt kaldt ute.

Re: olje pumpe 9-5

Lagt inn: 26 apr 2009, 02:31
av Aleks_
Med varm motor og orginalolje skal motorene i NG900 ligge på 2,7 bar på 2000rpm, så du er nok ikke i noen faresone :)