Overhaling av B205E motor
Lagt inn: 25 apr 2009, 13:49
Heisann Saab entusiaster.
Jeg driver å skrur litt på en B205E motor (Saab 95 - 97 mod), for en stakkars bekjent Saab entusiast.
Det første jeg lurer på, hva slags lykke piller er fungerer best hvis man skal holde humøret oppe når man skrur på en slik motor ?
Motoren jeg skrur på har rullet 130.000 km, er det normalt at en B205E motot er totalt utslitt etter så "få" km på telleren ? Her er det runde kammer, utslitte hydrauliske løftere, slark i ventiler (slitte styringer og/eller ventilstammer), utslitt registerkjede, slitasje på drev til regkjede, urunde sylyndere, utslitte stempelfjærer, utslitte rådelagere, utslitte rammelagere (spesielt det midterste), stor differanse i vekt på stempler og råder, stor ubalanse i veivaksling og masse annet som jeg ikke kommer på i farten
Han som eier bilen fikk kjøpt en B205E motor fra 2001 som jeg egentlig skulle flytte over, men bortsett fra at den mangler et par rammelagere (og at veiva er helt slipt ned) så er denne i like dårlig forfatning dog med noe mer slitasje
Har også tittet litt på en Saab 93 (2001 mod) i dag, med rast motor etter brudd på kjede, her er det også gjennomført slitasje på hele motoren (både topp og bunn).
Er dette normalt, eller er det jeg som bare har sett på noen veldig dårlige motore ?
Skal det være samme råder på 97 og 2001 mod, ser den 2001 mod motoren har en mildt sagt latterlig patent på rådene. Ser ut som noen bare har kakket av nederste delen med hammer
, er dette originalt på disse motorene ?

mvh
Eivind i sjokk tilstand

Jeg driver å skrur litt på en B205E motor (Saab 95 - 97 mod), for en stakkars bekjent Saab entusiast.
Det første jeg lurer på, hva slags lykke piller er fungerer best hvis man skal holde humøret oppe når man skrur på en slik motor ?

Motoren jeg skrur på har rullet 130.000 km, er det normalt at en B205E motot er totalt utslitt etter så "få" km på telleren ? Her er det runde kammer, utslitte hydrauliske løftere, slark i ventiler (slitte styringer og/eller ventilstammer), utslitt registerkjede, slitasje på drev til regkjede, urunde sylyndere, utslitte stempelfjærer, utslitte rådelagere, utslitte rammelagere (spesielt det midterste), stor differanse i vekt på stempler og råder, stor ubalanse i veivaksling og masse annet som jeg ikke kommer på i farten

Han som eier bilen fikk kjøpt en B205E motor fra 2001 som jeg egentlig skulle flytte over, men bortsett fra at den mangler et par rammelagere (og at veiva er helt slipt ned) så er denne i like dårlig forfatning dog med noe mer slitasje

Har også tittet litt på en Saab 93 (2001 mod) i dag, med rast motor etter brudd på kjede, her er det også gjennomført slitasje på hele motoren (både topp og bunn).
Er dette normalt, eller er det jeg som bare har sett på noen veldig dårlige motore ?
Skal det være samme råder på 97 og 2001 mod, ser den 2001 mod motoren har en mildt sagt latterlig patent på rådene. Ser ut som noen bare har kakket av nederste delen med hammer

mvh
Eivind i sjokk tilstand

