Side 1 av 2

Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 25 apr 2009, 13:49
av Eivind Amundsen
Heisann Saab entusiaster.

Jeg driver å skrur litt på en B205E motor (Saab 95 - 97 mod), for en stakkars bekjent Saab entusiast.
Det første jeg lurer på, hva slags lykke piller er fungerer best hvis man skal holde humøret oppe når man skrur på en slik motor ? :D

Motoren jeg skrur på har rullet 130.000 km, er det normalt at en B205E motot er totalt utslitt etter så "få" km på telleren ? Her er det runde kammer, utslitte hydrauliske løftere, slark i ventiler (slitte styringer og/eller ventilstammer), utslitt registerkjede, slitasje på drev til regkjede, urunde sylyndere, utslitte stempelfjærer, utslitte rådelagere, utslitte rammelagere (spesielt det midterste), stor differanse i vekt på stempler og råder, stor ubalanse i veivaksling og masse annet som jeg ikke kommer på i farten :-o

Han som eier bilen fikk kjøpt en B205E motor fra 2001 som jeg egentlig skulle flytte over, men bortsett fra at den mangler et par rammelagere (og at veiva er helt slipt ned) så er denne i like dårlig forfatning dog med noe mer slitasje :-o

Har også tittet litt på en Saab 93 (2001 mod) i dag, med rast motor etter brudd på kjede, her er det også gjennomført slitasje på hele motoren (både topp og bunn).

Er dette normalt, eller er det jeg som bare har sett på noen veldig dårlige motore ?

Skal det være samme råder på 97 og 2001 mod, ser den 2001 mod motoren har en mildt sagt latterlig patent på rådene. Ser ut som noen bare har kakket av nederste delen med hammer :-o, er dette originalt på disse motorene ?

Bilde

mvh
Eivind i sjokk tilstand :shock: :lol:

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 25 apr 2009, 16:17
av Ingvar N629
Hei, og velkommen hit!

En konstruksjonsfeil gjør at de motorene (B205/235 fra M98-M03, 97-modellen din er en M98) får problem med smøringa (regner med du har lagt merke til stusselige stempelringer). At alle lagrene er gåene etter så lav kjørelengde kan ikke sies å være normalt, men det hender ja.

Skal du smelle sammen noe som holder, så ta stempler og råder fra B204/234 (avhengig av om du skal renovere en 205/235), drei ned stemplene noen tideler og bruk (selvsagt) stempelringer til samme type motor som du henter stemplene fra. Kan jo bli problem om du har urunde sylindre og må bore, koster jo litt å kjøpe stempler i overdim. At sylindrene er så urunde at de må bores har iallfall aldri jeg sett, så jeg ville vel ha funnet en annen blokk, ser ikke for meg at det kan være vanlig.

Rådene er det ikke noe galt med, de tåler mye.

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 25 apr 2009, 22:01
av Eivind Amundsen
Heisann og takk for en hyggelig velkomst!
Fint forum dere har her og utrolig bra at dere holder deler av forumet åpent for ikke medlemmer ! :)
Surt når man trenger akutt hjelp, så kommer man til et fora der det er 14 dagers registrerings tid :D
(tror det var noe sånt på skropel forumet ? )

Ja har lagt merke til slitte stempelringer på «alle» 3 motorene jeg har tittet på, motoren jeg skal fikse har brent ringene på syl 4. Når jeg nevnte urunde sylindere så mente jeg tønne formede sylindere (de er størst på midten og smalere i topp og bunn av sylinderen), aner ikke ikke hvor nøye dette er ? (er ca 0.20-0.30 mm forskjell ). Er slitte veivlagere på alle motorene jeg har tittet på, rådelagrene er ikke så ille, men rammelagerene er helt nedslitt på alle motorene. På motoren som egentlig skulle inn i bilen (2001 mod) er de så slitt at blokka må linjebores (lagerskålene har vært med veiva rundt noen runder).

Hva er det forresten som er årsaken til at stemplene får dårlig smøring ? Ser det er fine hone riper i sylinderene bortsett fra den sylinderen hvor ringene har brent seg fast i stempelet (det har stempelet skjørtet fælt der, så alle honeripene er slitt bort). Har søkt litt på nettet, men er jo alltid denne veivhus utluftingen som dukker opp som svar uansett hva som er galt med en B205E motor :D Skjønner ikke hva den kan gjøre for noe galt, bortsett i fra at motoren gulper litt olje, noe som igjen fører til at stemplene får bedre smøring ? (Skjønner jo at motoren får dårlig smøring, hvis den gulper ut all oljen i fra bunnpannen).

Bilde av stempel fra syl 4:
Bilde

Hvorfor har de ikke et rett snitt i bunn av rådene på motorene fra 2001, ser ut som de har støpt råden, frest opp hull til veiva/lagerskålene så bare knekt den i to. Det er jo masse flak som har flydd av når de har delt den, så masse store porer mellom øvre og nedre delen av råden (ikke tett).

Uansett...

Går det greit å bruke råder og stempler fra en 2001 mod på en 1997 mod motor ?
Ser ut som råder og stempler fra 2001 motoren er 40 gram lettere en de fra 1997, de har også frest inn et litt større søkk i toppen av stempelet, så det gir vel noe lavere komp.

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 25 apr 2009, 22:19
av Eivind Amundsen
Bilder av syl 4 :
Bilde

Bilde av syl 4 etter 2 timer med honing (120 steiner) :wierdface:
Bilde

Skal mye mere til en honing for å få denne sylinderen bra igjen :shock: , men var verdt et forsøk.
Skal forsøke å hone den litt til med finere stein, kanskje det holder ? (den sylinderen får i allefall god smøring :-D)

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 25 apr 2009, 23:39
av Kurt N597
Hei og velkommen hit.
Jeg må si jeg sliter litt med å være konstruktiv når jeg ser på bildene dine... :shock:
Så jeg får prøve å komme med noen tall istedet.

Det er ikke samme råder/stempler på en 1998 B205E og en 2001 B205E.
1998 stempler er høyere og har større grop. De gir 9,3:1 i komp mot 2001 8,8:1. 2001 råder har en trapesformet konstruksjon av lilleenden. Bruker du stempler fra 2001 må du også bruke innsugkam og software fra 2001.

Har du målt lengden på rådene?
Hvisjeg forsto deg rett og 2001 stempel/råde er 40 g lettere og har større grop så mistenker jeg at det er en B235 motor, altså 2,3 liter. Mål om rådene er 153 eller 159 mm. Det skal også stå 20 eller 23 på veiva.

Sylindrene skal være 90,00 - 90,02 mm, klasse A. 90,02 - 90,04 mm, klasse B.
Tønneformede sylindre som fremdeles har honingslinjer vil jeg tippe skyldes ekstrem temperatur.
Jeg har aldri sett slike råder som de du har avbildet. De må være defekt av en eller annen grunn.
Utifra bildene og det du skriver om motorene kan jeg ikke gi deg noen råd. Du må vurdere selv.

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 26 apr 2009, 09:08
av Ingvar N629
At stempelringene slipper forbi for mye veivhusgass gjør at olja fort blir forurenset og dårlig. Når den mettes med sot så oppstår det også lett koksing i motoren, og smøringa blir deretter. Men de bildene dine; :shock: :shock: :shock:

Men Kurt, sånne råder har du da i motoren din også?

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 26 apr 2009, 13:04
av Eivind Amundsen
Heisann Kurt.

Takk for mye god informasjon!

Ser ut som både rådene fra 2001 og 1997 motoren er fra en 2.0L motor, det står i alle fall 20 på begge rådene, i følge nummeret på motorblokkene skal begge motorene være 2L (lavtrykks turbo). Lengden på rådene fra begge motorene er også like lange, men stemplene passer ikke omhverandre på rådene.

La merke til at det var forskjellige kamakslinger på motorene, men tenkte egentlig ikke noe mer over det, måtte bruke 18 mm og 19 mm for å holde igjen kamakslingen på 1997 motoren da jeg skulle løsne tannhjulene til kamkjedet, mens på 2001 mod så holdt jeg igjen med 18mm på begge kamakslingene.

Det er likt "kammløft" på begge innsugsventilene på 2001 motoren ?
Så merke til at det var forskjellige kammer på annenhver ventil på innsuget, konkulderte litt kjapt med at noen av kammene var runde (skal titte over dete en gang til, sjekket det ikke så nøye).

Du har ikke noe "måle data" på ventiler og ventilstyringer på disse motorene ?
Jeg synes det slarker veldig fælt i ventilene på begge toppene, selv når ventilen nesten er helt lukket kan jeg rikke på den 1mm. Presser jeg ventilen helt ned (med kamakslingen) så kan jeg lirke på ventilen 1-2 mm sideveis, det kommer også en klikke lyd når jeg lirker på ventilene. Jeg konkluderte litt kjapt med at ventilstyringene var slitene (eventuelt ventilstammene), men så tenkte jeg kanskje at de er veldig romme på de motorene her, slik at ventilene skal få mye smøring (har vært borte i flere bilmerker som har designet toppene med for liten klaring mellom styringer og ventiler, slik at ventilene setter seg – ved mye småkjøring osv..).

Jeg tror uansett det blir veldig dyrt å reparere en av disse motorene, original motoren i 1997 bilen ?
* Trenger boring av syl 4, samt ny sylinderforing (med mindre jeg ikke går for 4 stk overdim stempler).
* Må vel også ha et nytt stempel, samt pakninger til både topp og bunn av motoren (inkl lagerskåler stempelringer osv..).
* Det er slark i registerkjedet mellom kammene selv når kjedestrammeren er max ute, så tror det kan være lurt å bytte det ?
* Det er også stygge slitemerker i skinnene til registerkjedet, samt at plasten er veldig hard og sprø, så regner med det også kan byttes.
* Jeg synes heller ikke kjede drevene er så bra, så sikkert ikke dumt å bytte de heller. Balanseringskjedet har jeg ikke sjekket men regner med det også bør/kan byttes.
* Jeg kan presse ned samtlige ventilløftere ca 1-2 mm uten å legge noe særlig press på de, så regner med de også bør byttes.
* Kamakslingene er sølvfarget, men på tuppene av alle kammene er det begynt å komme frem "gullfargede" flekker.
* Muligens bytte ventilstyringer ?

Bilde av kamaksling fra 1997 mod (begynner vel å bli slitt denne også ?):
Bilde

Motoren er igjengrodd med sot/koks og brent olje, så den må i alle fall kokes ordentlig før man gjør noe som helst :)

Gjør heller ikke noe om man høvler noen mikron av toppen og blokka, slik at topp pakningen holder en stund til.

Gjør man dette, så kan man like så godt vektjustere stempler og råder, samt avbalansere og polere veiv osv..

Er stort sett det samme som feiler 2001 mod motoren, bortsett fra at den har fine sylindere (trenger litt maskinhoning, så blir de bra), men den har igjen problemer med rammebukkene til veiva.

2001 mod motor veivaksling, eneste rammelageret som er igjen:
Bilde

Noen som har noen formening om hva det vil koste i deler å reparere en av disse motorene ?

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 26 apr 2009, 13:09
av Eivind Amundsen
Ingvar N629 skrev:At stempelringene slipper forbi for mye veivhusgass gjør at olja fort blir forurenset og dårlig. Når den mettes med sot så oppstår det også lett koksing i motoren, og smøringa blir deretter. Men de bildene dine; :shock: :shock: :shock:

Men Kurt, sånne råder har du da i motoren din også?
Oki skjønner, men hvis man har hyppige oljeskift (ikke bare etterfyller olje), så vil motoren holde en stund selv med den gamle "veivhusventilasjonen" ?

Her er forresten et bilde til av nedere delen av råden på 2001 motoren:
Bilde

Jeg synes ikke dette virker som noen god patent, må være noe galt her, ellers så er det en veldig billig løsning :lol: ?

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 26 apr 2009, 13:29
av Ingvar N629
Herregud veivlageret har blitt med rundt... :shock: Jeg hadde kasta hele driten og kjøpt en motor som er bra, men det er nå meg. Skulle jeg ha satt sammen noe av det der så hadde jeg gjort følgende:

Bore blokka til overdim på alle fire og kjøpt overdim stempler, vet ikke pris, men noen tusen er det. Jeg ville ha brukt stempler fra B204E/L og råder og ringer fra samme motor. Sylinderforing kan da ikke være noen slager...
Veiva på bildet vet jeg ikke om jeg hadde giddet å satse på å prøve å polere...
Er det verdt å satse på den toppen? En bedre brukt koster neppe mer enn du må legge i den der.

Maks klaring ventil/ventilstyring sideveis:

For ny motor;
innsugsventil: 0,17 mm
avgass: 0,22 mm

klaringen måles ved tallerken med ventilen 3 mm utdratt fra setet.

Kamkjedesats skiftes alltid komplett, aldri kun drev eller kun kjede. Jeg vet at det dras rundt nytt kjede av og til på verskteder, fordi arbeidsmengden gjør at det er en kostbar affære å bytte komplett, men varigheten er kort, kjedet sliter seg til de gamle drevene. Pga smøreproblemene som disse motorene har, så har Saab kampanje på komplett kjedesats som inneholder alt av kjeder (begge), drev, skinner, pakninger O-ringer osv til en lav pris. Jeg betalte vel 1500-1600 sist jeg kjøpte en slik, med 10 % rabatt gjennom klubben.

Du får alle deler du ellers trenger til jobben på f eks http://www.speedpartsnorway.no eller http://www.partsforsaabs.com . Klubben har rabattavtale med førstnevnte (se i høyre marg), sistnevnte har oftest kortere leveringstid selv om det sendes fra England, da de nok har et stort lager.

Men jeg ville seriøst vurdert å finne en annen motor.

Angående rådene så har jeg aldri hatt problemer med dem iallfall, og de holder til seriøs trim.

Angående smøreproblem så er oljeskift A&O, hver 10k km og da skal man også bytte filter. Veivhusventilasjonssatsen bør byttes til siste oppdatering uansett (det har kommet noen versjoner av disse etterhvert, kampanjepris hos Saab det også).

EDIT: En ting til; går du for boring av blokka og overdim stempler fra B204, så må du regne på kompen. B204-stempler kan du ta ned 1 mm i høyden for å få lik høyde som originalt (sammenligner med M98) eventuelt kan du bare bruke toppakning fra B204, men den er dårligere.

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 26 apr 2009, 18:19
av Eivind Amundsen
Takk for et utfyllende svar Ingvar!

Blokka som er avbildet er fra motoren som egentlig skulle inn i bilen (kjøpt på finn.no), tror ikke det er noe vits å polere denne veiva nei :), men man kan polere opp veiva fra den andre motoren som sitter i bilen (den med stygg sylynder) og sette den inn i motoren som er på bildet, men da må man linjeborre litt først.

Jeg er heller ikke så veldig fan av sylinderforinger, men det er kanskje et rimelig alternativ, kommer på rundt 4.500 kr + mva.

Priser fra Oslo sylinderservice:
Boring med honing 4 syl 2.400 kr
Utboring og montering av sylinderforing (foring i tillegg) pr. Stk 3.650 kr.
Er noen flere priser her http://www.sylinderservice.com/index.php?1=prisliste

Vet ikke helt hva overdim stempler og ringer koster, men hvis de koster 1200 kr stempelet, så kommer borring og 4 nye stempler på 7400 kr + mva.

Har ikke målt hvor mye slark det er i ventilene sideveis, men det er i alle fall langt mer en det du oppgir her. Det er også mest slakk i innsugsventilene, så regner i alle fall med at ventilstyringene bør byttes.

Uansett så tror vil jeg estimere meg frem til at maskinering og nye deler til en av disse motorene kommer på langt over 20.000-25.000 kr (overslags regning), det vil også gå med noen timer hvis dette skal skrus helt i fra hverandre før jeg skrur det sammen igjen. Tror vel dette blir i meste laget for han stakkaren som eier bilen, jeg skal også ha litt penger til kebab, røyk og cola for skruingen :lol:

Hva må man gi for en fabrikk ny motor til en Saab 95 1997 mod ?
Hvor er det man eventuelt får dette rimeligst ?

Får vel kanskje bare en like sliten motor hvis man kjøper noe brukt ?
(2001 mod motoren, ble jo kjøpt for at den skulle inn i bilen – Den som hadde dratt med seg rammelagerene rundt) Er ikke noe vits å kjøpe et overhalings objekt til :)

Hvis man skal bytte motor på disse bilene, så slipper man vel ned hele forstillingen med motor, gear subramme, fjærben osv.. ? Er litt skeptisk hvis jeg må løsne bærekuler/bruer, koster ikke disse skjorta ? (3500 kr på mekonomen eller noe ? :shock: ). Dette er en bil som bærer preg av litt manglende service, så er redd det kan ryke noe deler når/hvis man begynner å skru på det. Måtte slippe ned hele eksosanlegget da jeg skulle ned med bunnpannen, turte ikke å dele eksosanlegget, da hadde jeg aldri fått det sammen igjen.

Er det mulig å skille motor fra gearkassen mens det sitter i bilen og løfte opp motoren av panseret ?
Blir vel kanskje trangt mot rammevangen på høyere side, men går kanskje greit hvis man fjerner reimhjulet på veiva ?

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 26 apr 2009, 18:26
av Ingvar N629
Motoren får du løftet opp med kasse om du tar av reimhjulet på veiva.

Det står en del bedre brukte motorer i bartebyen har jeg hørt :wink:

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 26 apr 2009, 20:31
av Eivind Amundsen
Ingvar N629 skrev:Motoren får du løftet opp med kasse om du tar av reimhjulet på veiva.

Det står en del bedre brukte motorer i bartebyen har jeg hørt :wink:
Er vel dyr transport fra Barteby og til Oslo/Gjøvik ?
Sjekket opp transport andre veien for et år siden, tollpost skulle ha 4500 kr for å frakte en Mercedes M103/300E motor med gearkasse fra Oslo til Trondheim. Er kanskje rimeligere andre veien, hvis det går noen tomme bilder nedover ?

Edit:
Er ikke mulig å la kassa sitte igjenn i bilen, så man slipper å styre med drivakslingene ?

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 13 mai 2009, 22:25
av Eivind Amundsen
Ble en kjapp reparasjon av 98 mod motoren, ble så dyrt med deler samt at det var laang ventetid på enkelte av delene, så ble derfor uaktuet med en overhaling. Oslo sylinderservice førte ingen motordeler til B205/B235 motoren som de omtalte som «problem-motoren». Fikk også beskjed om at jeg måtte bestille delene i fra Saab i Sverige noe som ville bli dyrt. Var ingen av mine dele-pushere som førte deler til Saab bortsett fra Mekonomen som kunne skaffe toppakkning. Hjelper vel ikke noe at Saab er konkurs, er vel kanskje ikke så mange som jobber på delelageret der ? :D

Etter jeg fikk honet opp syl 4, så ble den ikke så gal. Det er noen vertikale riper der, men det er det også på samtlige av de andre sylinderene. Ser ut som det har lagt seg noe «støv-korn/koks» mellom stempelskjørtene og sylinderveggene, som igjen har ripet opp sylinderene.

Fant en svensk forhandler av originale Saab deler, men de skulle ha ~3000 kr for et stempel, så derfor valgte jeg å sette inn 4 stk stempler fra 2001 motoren. I følge sylinderservice skulle dette gå greit, var vist være andre veien. Jeg valgte å ikke kjøpe nye stempelringer selv om ende gapet var 0.60-0.65 mm, de skal vel ligge mellom 0.30-0.50 mm ? Hvis jeg først skulle bytte ringer, så måtte jeg nesten tatt råde og ramme lagere, veiva burde poleres/avbalanseres, det var også stor vektforskjell på råder/stempler så vektjustering på dette var også noe som burde ha vært gjort. Skulle man først gjort dette, så burde blokka blitt maskinborret/honert samt planet flaten mot toppakkningen. Oljepumpe og register kjede hadde også sett sine glansdager.

En kjapp honing av samtlige sylindere:
Bilde


Inn med "nye" 2001 stempler:
Bilde

Bilde


Så på med toppen igjen :
Bilde

Bilde

Angrer litt på at jeg ikke byttet ringene (hadde de av uansett for å rengjøre stemplene), er vel kanskje ikke noe mer slitasje på de gamle ringene en på en annen B205 motor som har trillet 130.000 km ?

Har målt kompresjon, men smørte inn sylinderene godt med olje, så bør vel kjøre motoren noen turn før jeg måler igjen :).

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 14 mai 2009, 07:49
av Ingvar N629
Hadde du spurt så hadde du fått link til 3-4 steder du kunne fått alle delene du trenger i løpet av en uke, til en rimelig penge.

Og jeg vet ikke om jeg helt skjønner prioriteringa her, sette sammen en slik motor uten nytt register?? Har vel svart deg tidligere også at KOMPLETT registersats koster 1800 kr eller noe sånt hos Saab (de er ikke konk enda iallfall). Dumt å ikke bytte den når alt er ute. Spørs om ikke dette blir billig på kort og dyrt på lengre sikt.

Re: Overhaling av B205E motor

Lagt inn: 14 mai 2009, 09:41
av Sondreot
Er ikke shortmotor til 17 100 kr et godt alternativ?

www.speedpartsnorway.no