Side 1 av 1

2 nøtter (9k nt 2.0, '89)

Lagt inn: 10 jul 2004, 00:29
av HaakonEF
Prøver igjen jeg..
Nøtt 1:
Varsellampa for antilock på dasjbordet lyser når det har lyst og rimelig ofte uten påviselig grunn. Hvor sitter føleren / styringen av denne og har det noe å si ellers ?

Nøtt 2:
Etter å ha byttet det meste med tenning etc, og endt opp med ny tenningsmodul/effektsteg og ny hall-giver (ja, der nede ved svinghjulet hvor det er trangt) går bilen, men den fusker når jeg svinger.. ! Spesielt ved pådrag i sving "dør" motoren for så å tenne igjen når jeg retter opp. Har sjekket det jeg kan tenke meg(kabelbrudd, bensintilførsel, etc.) og alt virker normalt. Er det noen som har vært borti noe lignende ? Kan det være bensinpumpa som gir seg ved spesielle belastninger ?

Takknemlig for gode forslag.

Lagt inn: 10 jul 2004, 10:12
av Hjelle, N6
Sensorane for ABS-en sit ved bremseskivene. Eit tips kan vere å berre løyse ifrå kontakta, sjekke at det er fritt for støv og skit og montere ihop att. Ellers finns det ein måte å kontrollere sensorane på, motstanden kan målast, meinar at verdien i spolen skal vere 1,2 kohm.
Vrikar ABS-en av og til eller virkar den ikkje i det heile?

Ang. at bilen kuttar kan vere bensinfilteret som er potte tett, ein kompis hadde akkurat same sympton, og då var det filteret som vart bytta, og alt var fryd og gammen att. Kan også som du seier vere pumpa som er gåen, kanskje rett og slett at den ikkje klarer å pumpe fram drivstoff når bensinen flyttar på seg. Korleis virkar det om du har full tank? Om det er same sympton då ville eg ha sjekka filter fysst, men om det er like gale sjølv ved full tank hadde eg nok kontrollert pumpa.

Lagt inn: 10 jul 2004, 10:21
av Børre N17
ABS'n har innebygd diagnosekoder. Les her hvordan du skal lese ut hva som er feil.
Stemmer det du sier Hjelle, at det er 1-2kohm i følerne, og om hjulet snurres skal du se på ohm-meteret at de pulser.

Lagt inn: 10 jul 2004, 10:29
av Hjelle, N6
Børre N17 skrev:ABS'n har innebygd diagnosekoder. Les her hvordan du skal lese ut hva som er feil.
Stemmer det du sier Hjelle, at det er 1-2kohm i følerne, og om hjulet snurres skal du se på ohm-meteret at de pulser.
Hm, den var ikkje dum.
Ligg tydligvis store mengder interesante data på Townsend, får ta meg ei ykt å bla i infoen der, synes eida er litt tungvint å bruke, men det har nok med vanen å gjere... ;)

Lagt inn: 10 jul 2004, 18:27
av HaakonEF
Hjelle, N6 skrev:Sensorane for ABS-en sit ved bremseskivene. Eit tips kan vere å berre løyse ifrå kontakta, sjekke at det er fritt for støv og skit og montere ihop att. Ellers finns det ein måte å kontrollere sensorane på, motstanden kan målast, meinar at verdien i spolen skal vere 1,2 kohm.
Vrikar ABS-en av og til eller virkar den ikkje i det heile?

Ang. at bilen kuttar kan vere bensinfilteret som er potte tett, ein kompis hadde akkurat same sympton, og då var det filteret som vart bytta, og alt var fryd og gammen att. Kan også som du seier vere pumpa som er gåen, kanskje rett og slett at den ikkje klarer å pumpe fram drivstoff når bensinen flyttar på seg. Korleis virkar det om du har full tank? Om det er same sympton då ville eg ha sjekka filter fysst, men om det er like gale sjølv ved full tank hadde eg nok kontrollert pumpa.
Vi tester bensinfilteret først og melder tilbake. Det er nesten ikke noen forskjell på full og nesten tom tank, kanskje en tanke mer ved lite bensin på tanken (støtter jo teorien om bensinfilter/pumpe), men det kan også ha noe med kjørestil å gjøre.. :D

Ser om mine noe begrensede kunnskaper strekker til på ABS fronten. Abs'en virker som den slår inn på de merkeligste steder, så støv og møkk kan også der være årsaken..
Innser at service og vedlikehold på denne bilen tidvis muligens har blitt neglisjert...
Foreløpig takk for innspill, gutter !

Lagt inn: 18 jul 2004, 23:31
av HaakonEF
Ikke mye å bli klok på dette her...
Skiftet bensinfilter, (satt godt gitt..) og bilen gikk strøkent i ca 500 m.. så begynte den å fuske igjen. :x Nesten værre nå enn før. Dør helt ved det minste pådrag i både høyre og venstresvinger. Ved kjøring rett frem/oppover og nedover er det ikke noe problem, kun ved rattutslag, noe som vel utelukker møkk i tanken og andre problemer med å få bensinen frem til motoren.
Sliter nå...

Lagt inn: 19 jul 2004, 07:01
av Mortimer-N18
Den sensoren din sitter godt fast nede på svinghjulet da? hvis den léer på seg i sving og får for stor avstand til sensorhjulet vil jo ikke tenningen få noe signal. Rett fram går fint da det ikke blir noe sentrifugalkraft på sensoren..

Lagt inn: 20 jul 2004, 10:06
av HaakonEF
Da er alle koblinger og festeanordninger ettersett, forbedret, loddet og sjekket i hue og r...., men ble det noen bedring ?? NEI.. :-x
Har forstått at denne hall-sensoren er en rimelig sær greie som ikke er lett å få tak i ny, Aeroauto på Billingstad har visstnok en bil som har stått siden nyttår i påvente av en ny sensor som ingen vet når kommer.
Vet ikke helt hva som må til nå.. Fristende å se på muligheten for å fremskynde motorbytte til noe som funker mer og bedre. (store problemer / kostnader / endringer med å sette inn en 2,0 T ??)

Håkon
:no:

Lagt inn: 20 jul 2004, 12:09
av Jørgen N237
Hei..

Sats på 2.3T isåfall, mer for penga og rimeligere i drift... Mye bedre dreiemoment også, hele veien egentlig... Tenkt å gjøre dette selv, men pga. andre ting utsatt noen ganger..



MVH
Jørgen

Lagt inn: 19 aug 2004, 11:35
av HaakonEF
Endelig !!! :D

Innså tilslutt min og mine mer eller mindre kompetente mekaniker-kompisers begrensninger og fikk hjelp hos Asker Elektro Diesel AS. 2 dager, ny Coil og Hall-giver så var ting på plass igjen !! Problemet var en kombinasjon av nesten gåen giver og en 4 måneder gammel Biltema-coil :-x som ikke funka som den skulle.

BTW: Motorbytte er ikke lagt på hylla, men dette er et prosjekt jeg ikke tør å gå etter selv, noen som har tips om hvor det kan gjøres til en overkommelig pris ? Norge eller Sverige ? Må jeg evt finne motor selv eller er det noen som driver med dette et eller annet sted ?