Side 1 av 1
Clutch problemer - slapp pedal og full tank. 9000 M92
Lagt inn: 10 mai 2009, 22:01
av PerH N1870
Clutch pedalen "henger igjen" etter clutching og jeg må "vippe" den opp med tærne når jeg ha clutchet.
Problemet er værst når bilen er kald. Etter hvert som jeg har kjørt litt kommer pedalen opp av seg selv.
Synes også at clutchen ikke tar før jeg har trykket pedalen nesten helt ned.
Virker på meg som det har blitt værre etter hvert.
Hva kan det være ?

Re: Clutch problemer 9000 M92
Lagt inn: 10 mai 2009, 22:11
av Tor N12
Er du heldig er det bare luft men i 75% av tilfellene så er det hovedsylinderen som er gåen. Noen sjeldne ganger så kan dette også komme av defekt slavesylinder, det som stort sett skjer da er at slaven lekker slik at du mister veske, det kan også komme luft inn da og dermed får du rimelig like symptomer som ved defekt hovedsylinder.
Sjekk under girkassa at det ikke lekker bremseveske der.
Re: Clutch problemer 9000 M92
Lagt inn: 10 mai 2009, 22:24
av PerH N1870
Da har jeg noe å jobbe ut fra
Ser at speedparts selger rep sett til både hoved- og slavesylinder til en overkommelig pris.
Er skifte av repsett på hoved- og/eller slavesylinder en overkommelig jobb ???
Re: Clutch problemer 9000 M92
Lagt inn: 10 mai 2009, 22:26
av Tor N12
Hovedsylinderen er lett.. slaven også, men der må jo girkassen ned først og det er jo mye jobb.
Re: Clutch problemer 9000 M92
Lagt inn: 10 mai 2009, 22:29
av Eirik N396
PerH skrev:Da har jeg noe å jobbe ut fra
Ser at speedparts selger rep sett til både hoved- og slavesylinder til en overkommelig pris.
Er skifte av repsett på hoved- og/eller slavesylinder en overkommelig jobb ???
Jeg vet ikke hvordan det er å få tak i hovedsylinderen på 9000, men det er vel litt jobb med å få ut slavesylinderen.
Om du bare får ut begge delene er ihvertfall ikke rep.settet vanskelig å montere, jeg gikk over begge på min bil for en uke siden! Fort gjort
(EDIT: Tor kom meg visst i forkjøpet.)
Re: Clutch problemer 9000 M92
Lagt inn: 11 mai 2009, 21:28
av PerH N1870
Tor N12 skrev:Er du heldig er det bare luft men i 75% av tilfellene så er det hovedsylinderen som er gåen. Noen sjeldne ganger så kan dette også komme av defekt slavesylinder, det som stort sett skjer da er at slaven lekker slik at du mister veske, det kan også komme luft inn da og dermed får du rimelig like symptomer som ved defekt hovedsylinder.
Sjekk under girkassa at det ikke lekker bremseveske der.
Nå har jeg sjekket for lekkasje. Ingen antydning til lekkasje under girkassa.
Jeg har derimot oppdaget at tanken for bremsevæske er helt full - like før det renner over. Kan det tyde på at det er kommet luft inn i systemet ? Jeg merker ingenting på bemsene, men det er kanskje to uavhengige system når det gjelder luft ? Avslører med glede min uvitenhet her ...
Noen gode råd for hvordan jeg lufter clutch systemet. I Haynes står det at man må trykksette beholderen med trykkluft for å lufte systemet. Høres litt kronglete ut ...
Føler meg trygg på at noe er galt i systemet, men skjønner ikke hva det er. Jeg har tro på en overhaling av hovedsylinderen med et repsett - synspunkter mottas med takk

Re: Clutch problemer - slapp pedal og full tank. 9000 M92
Lagt inn: 11 mai 2009, 22:01
av Petter 900 T
Har vært borti at det lekker fra slaven og inn i kassa...
Da klødde vi oss litt i hue før vi fant feilen.
Repsett er bra det, men nytt er bedre! Til slaven på 9000 hadde jeg kjøpt ny pumpe, kjipt å finne ut at det ikke virker etter å ha satt sammen alt...
Petter
Re: Clutch problemer - slapp pedal og full tank. 9000 M92
Lagt inn: 11 mai 2009, 23:35
av Tor N12
Enig med petter men begynn med hovedsylinderen du, den er jo enkel å demontere også så skulle du være uheldig med overhalingssettet så er det alikevel ikke mye ekstraarbeid å skifte den senere.
Lufte clutchen må du jo uansett gjøre når du har overhalt/sikiftet hovedsylinderen så en luftmann bør du skaffe deg først som sist.