Bensinpumpe 9-5 -01
Moderator: Moderatorer
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Bensinpumpe 9-5 -01
Er bensinpumpene på SAAB 95 -01 mod. av samme sorten som i 0g93? Sånn at man kan regne med at ryker på ca. 180.000km +- ? Lurer på om jeg bør være "føre var" og bytte før den ryker, er det isåfall noe alternativ til ny orginalpumpe man kan kjøpe noe sted? Tror jeg styrer unna biltema (hvis de har), men er villig til å prøve noe som er billigere enn orginal fra Saab-verkstedet..
Da den røk på 9-3'n så skjedde det uten noe forvarsel, bilen gikk fint helt til en morgen da den skulle ut av garasjen.. Rygget ut, kvelte bilen(?) da jeg skulle kjøre videre og etter det var det stopp..
Er avhengig av bilen nesten 24/7 så et uventet verkstedbesøk vil helst unngåes..
(Mulig denne hører mer hjemme under elektrisk?)
Da den røk på 9-3'n så skjedde det uten noe forvarsel, bilen gikk fint helt til en morgen da den skulle ut av garasjen.. Rygget ut, kvelte bilen(?) da jeg skulle kjøre videre og etter det var det stopp..
Er avhengig av bilen nesten 24/7 så et uventet verkstedbesøk vil helst unngåes..
(Mulig denne hører mer hjemme under elektrisk?)
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
Selve pumpa er lik ja men husker ikke om beholderen den sitter i er lik på 9-3 og 9-5.
Mekonomen, Maptun, Speedparts m.flere selger selve innsatspumpa løst for ca en tusenlapp, litt mere arbeid å skifte men ikke mye eller spes vanskelig.
Mekonomen, Maptun, Speedparts m.flere selger selve innsatspumpa løst for ca en tusenlapp, litt mere arbeid å skifte men ikke mye eller spes vanskelig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
den største forskjellen er at det er myyyyyyyyyyyyyye lettere å skifte på 9-5, siden du kommer til tanken under baksete!!!
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
Ok, takker for svar!
Da vil det si at den har like stor sjans til å ryke på 170'-200' km, som det var på og93'n?
Er dette noe dere andre har erfaringer med? De på verkstedet sa at det var ganske normalt at den kunne ryke rund 180'..
Er det noen særlig sjanse for at det kan bli lekasje ved bytte, selv om man gjør det ordentlig? Har fortsatt 2 tommeltotter, ihvertfall ikke ti.. (enda)
Tor N12 skrev:Selve pumpa er lik ja men husker ikke om beholderen den sitter i er lik på 9-3 og 9-5.
Da vil det si at den har like stor sjans til å ryke på 170'-200' km, som det var på og93'n?
Er dette noe dere andre har erfaringer med? De på verkstedet sa at det var ganske normalt at den kunne ryke rund 180'..
Er det noen særlig sjanse for at det kan bli lekasje ved bytte, selv om man gjør det ordentlig? Har fortsatt 2 tommeltotter, ihvertfall ikke ti.. (enda)

-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
Vel, JEG klarte det, UTEN å knote noe nevneverdig, så ja, dette klarer du lett! Bare husk å stå på en greit ventilert sted, og ha *mye* papir klar pga. bensinsøl.
Og når du er i gang.. husk å kjøp en 15 cm med bensinledning og 2 slangeklemmer! Du må klippe av bensinledningen inni tanken, men det ser du når du tar det opp, er ikke noe stress, tror jeg brukte i underkant av 20 minutter
Og når du er i gang.. husk å kjøp en 15 cm med bensinledning og 2 slangeklemmer! Du må klippe av bensinledningen inni tanken, men det ser du når du tar det opp, er ikke noe stress, tror jeg brukte i underkant av 20 minutter

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
Ja, pumpa kan ryke på den km-standen på alle (bensin) saab'er fra ca 1990 og utover, alle bruker den samme Wallbro-pumpa
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
er litt forskjell på pumpene da..
Den ene Wallbro'en har 6mm ansluttning mens den andre har 8mm...
Men det er bare å spørre under bestilling så blir det rett uansett om du bruker SP, mekonomen, eller verksted lokalt.
Mener forøvrif at der er 8mm anslutning på 9-5
Den ene Wallbro'en har 6mm ansluttning mens den andre har 8mm...
Men det er bare å spørre under bestilling så blir det rett uansett om du bruker SP, mekonomen, eller verksted lokalt.
Mener forøvrif at der er 8mm anslutning på 9-5
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
Låner denne litt...
Har sett litt rundt, og mekonomen sine sider sier at det finnes både 6mm og 8mm på 9-5, og det kan virke som det er tilfeldig om bilen har det ene eller det andre.
Så det jeg lurer på er om det er noen "regel" for hvilken tilkobling man har, ut fra årsmodell, motor, e.l.? Virker litt rart at SP ikke har fått med seg dette i så fall.
Jeg holder på med bytte av pumpe i mitt armatur (M98 9-5), og der er det 6mm tilkobling tydeligvis. Pumpen jeg fikk fra SP er selvsagt 8mm... I følge SP sine sider er det 8mm på alle 9-5, men det stemmer jo tydeligvis ikke. Fikk heller ikke noe spørsmål om det var 6 eller 8mm da jeg ringte og bestilte, så dermed tok jeg det for god fisk og trodde alle var lik.henrik skrev:er litt forskjell på pumpene da..
Den ene Wallbro'en har 6mm ansluttning mens den andre har 8mm...
Men det er bare å spørre under bestilling så blir det rett uansett om du bruker SP, mekonomen, eller verksted lokalt.
Mener forøvrif at der er 8mm anslutning på 9-5
Har sett litt rundt, og mekonomen sine sider sier at det finnes både 6mm og 8mm på 9-5, og det kan virke som det er tilfeldig om bilen har det ene eller det andre.
Så det jeg lurer på er om det er noen "regel" for hvilken tilkobling man har, ut fra årsmodell, motor, e.l.? Virker litt rart at SP ikke har fått med seg dette i så fall.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
var 6 mm på min også, og fikk ny pumpe med 8mm tilkobling.. gikk greit å bytte da jeg bare kjøpte 8 mm bensinslange, og lot den gamle plast slangen sitte igjen på t-stykket der jeg koblet på den nye slangen, da ble dia over t-stykket nesten 9 mm, men gikk greit å få på da.. smurte med litt 5-56 først da..
snakket også med omars auto på fauske, de sa jeg måtte sjekke hvilken dia jeg hadde på tilkoblingen.. det gjorde jeg jo ikke
for jeg regnet også med att SP viste dette, men fikk heller ikke spørsmål om hvilken dia jeg hadde.. men pumpa ble billigere fra SP til og med med porto for express over natt medregnet, enn å kjøre til mekonomen å kjøpe der.. jeg kjøpte pumpa som er fra Scan parts..
Paul
snakket også med omars auto på fauske, de sa jeg måtte sjekke hvilken dia jeg hadde på tilkoblingen.. det gjorde jeg jo ikke

Paul
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
Ja det høres jo ut som et greit triks det, skal gjøre et forsøk på å sette på den 8mm slangen jeg fikk med pumpen (creds der SPPaul N1176 skrev:var 6 mm på min også, og fikk ny pumpe med 8mm tilkobling.. gikk greit å bytte da jeg bare kjøpte 8 mm bensinslange, og lot den gamle plast slangen sitte igjen på t-stykket der jeg koblet på den nye slangen, da ble dia over t-stykket nesten 9 mm, men gikk greit å få på da.. smurte med litt 5-56 først da..
snakket også med omars auto på fauske, de sa jeg måtte sjekke hvilken dia jeg hadde på tilkoblingen.. det gjorde jeg jo ikkefor jeg regnet også med att SP viste dette, men fikk heller ikke spørsmål om hvilken dia jeg hadde.. men pumpa ble billigere fra SP til og med med porto for express over natt medregnet, enn å kjøre til mekonomen å kjøpe der.. jeg kjøpte pumpa som er fra Scan parts..
Paul


M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
ja, det holder på min hvertfall, ca 1 mnd siden jeg bytta..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
En pumpe med større nippler har nesten garantert større leveringsmengde. Det værste du kan gjøre med ei pumpe er å strupe på sugerøret. Det liker de dårlig. Og det blir jo det som skjer dersom du monterer 8 mm pumpe inn mellom slanger til 6 mm...
Dersom du er sikker på at du har 6 mm nippel ville jeg gått for pumpa som er merka 6 mm og 900, 9000. Den mener jeg er lik.
Dersom du er sikker på at du har 6 mm nippel ville jeg gått for pumpa som er merka 6 mm og 900, 9000. Den mener jeg er lik.
03 Saab 9-5 sedan Vector
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bensinpumpe 9-5 -01
Tviler sterkt på at det er annen forskjell på de to pumpene jeg sitter med her enn niplene, de er dønn lik. Uansett så tror jeg ikke dette er et problem på en bensinpumpe, for den er jo designet for å holde konstant trykk slik at motoren alltid har tilgang på det den måtte trenge. Da har det liten betydning om man får litt problemer med flow, pumpen møter ikke nevneverdig mer motstand av den grunn siden den som sagt holder max trykk uansett.Sondreot skrev:En pumpe med større nippler har nesten garantert større leveringsmengde. Det værste du kan gjøre med ei pumpe er å strupe på sugerøret. Det liker de dårlig. Og det blir jo det som skjer dersom du monterer 8 mm pumpe inn mellom slanger til 6 mm...
Dersom du er sikker på at du har 6 mm nippel ville jeg gått for pumpa som er merka 6 mm og 900, 9000. Den mener jeg er lik.
Dessuten er det jo ikke "sugerøret" man struper, blir vel mer blåserør siden pumpen står senket i tanken.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1