Bensinpumpe 9-5 -01

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Arnesl N1394 » 14 mai 2009, 22:48

Er bensinpumpene på SAAB 95 -01 mod. av samme sorten som i 0g93? Sånn at man kan regne med at ryker på ca. 180.000km +- ? Lurer på om jeg bør være "føre var" og bytte før den ryker, er det isåfall noe alternativ til ny orginalpumpe man kan kjøpe noe sted? Tror jeg styrer unna biltema (hvis de har), men er villig til å prøve noe som er billigere enn orginal fra Saab-verkstedet..

Da den røk på 9-3'n så skjedde det uten noe forvarsel, bilen gikk fint helt til en morgen da den skulle ut av garasjen.. Rygget ut, kvelte bilen(?) da jeg skulle kjøre videre og etter det var det stopp..

Er avhengig av bilen nesten 24/7 så et uventet verkstedbesøk vil helst unngåes..

(Mulig denne hører mer hjemme under elektrisk?)
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Tor N12 » 14 mai 2009, 23:36

Selve pumpa er lik ja men husker ikke om beholderen den sitter i er lik på 9-3 og 9-5.
Mekonomen, Maptun, Speedparts m.flere selger selve innsatspumpa løst for ca en tusenlapp, litt mere arbeid å skifte men ikke mye eller spes vanskelig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av ToreN1246 » 14 mai 2009, 23:40

den største forskjellen er at det er myyyyyyyyyyyyyye lettere å skifte på 9-5, siden du kommer til tanken under baksete!!!
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Arnesl N1394 » 15 mai 2009, 13:51

Ok, takker for svar!
Tor N12 skrev:Selve pumpa er lik ja men husker ikke om beholderen den sitter i er lik på 9-3 og 9-5.

Da vil det si at den har like stor sjans til å ryke på 170'-200' km, som det var på og93'n?
Er dette noe dere andre har erfaringer med? De på verkstedet sa at det var ganske normalt at den kunne ryke rund 180'..

Er det noen særlig sjanse for at det kan bli lekasje ved bytte, selv om man gjør det ordentlig? Har fortsatt 2 tommeltotter, ihvertfall ikke ti.. (enda) :wink:
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mai 2009, 14:09

Vel, JEG klarte det, UTEN å knote noe nevneverdig, så ja, dette klarer du lett! Bare husk å stå på en greit ventilert sted, og ha *mye* papir klar pga. bensinsøl.

Og når du er i gang.. husk å kjøp en 15 cm med bensinledning og 2 slangeklemmer! Du må klippe av bensinledningen inni tanken, men det ser du når du tar det opp, er ikke noe stress, tror jeg brukte i underkant av 20 minutter :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Tor N12 » 15 mai 2009, 15:08

Ja, pumpa kan ryke på den km-standen på alle (bensin) saab'er fra ca 1990 og utover, alle bruker den samme Wallbro-pumpa
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av henrik » 15 mai 2009, 16:38

er litt forskjell på pumpene da..
Den ene Wallbro'en har 6mm ansluttning mens den andre har 8mm...
Men det er bare å spørre under bestilling så blir det rett uansett om du bruker SP, mekonomen, eller verksted lokalt.
Mener forøvrif at der er 8mm anslutning på 9-5
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av EdHunter N815 » 15 jun 2009, 21:46

Låner denne litt...
henrik skrev:er litt forskjell på pumpene da..
Den ene Wallbro'en har 6mm ansluttning mens den andre har 8mm...
Men det er bare å spørre under bestilling så blir det rett uansett om du bruker SP, mekonomen, eller verksted lokalt.
Mener forøvrif at der er 8mm anslutning på 9-5
Jeg holder på med bytte av pumpe i mitt armatur (M98 9-5), og der er det 6mm tilkobling tydeligvis. Pumpen jeg fikk fra SP er selvsagt 8mm... I følge SP sine sider er det 8mm på alle 9-5, men det stemmer jo tydeligvis ikke. Fikk heller ikke noe spørsmål om det var 6 eller 8mm da jeg ringte og bestilte, så dermed tok jeg det for god fisk og trodde alle var lik.

Har sett litt rundt, og mekonomen sine sider sier at det finnes både 6mm og 8mm på 9-5, og det kan virke som det er tilfeldig om bilen har det ene eller det andre.

Så det jeg lurer på er om det er noen "regel" for hvilken tilkobling man har, ut fra årsmodell, motor, e.l.? Virker litt rart at SP ikke har fått med seg dette i så fall.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Paul N1176 » 15 jun 2009, 23:10

var 6 mm på min også, og fikk ny pumpe med 8mm tilkobling.. gikk greit å bytte da jeg bare kjøpte 8 mm bensinslange, og lot den gamle plast slangen sitte igjen på t-stykket der jeg koblet på den nye slangen, da ble dia over t-stykket nesten 9 mm, men gikk greit å få på da.. smurte med litt 5-56 først da..

snakket også med omars auto på fauske, de sa jeg måtte sjekke hvilken dia jeg hadde på tilkoblingen.. det gjorde jeg jo ikke :? for jeg regnet også med att SP viste dette, men fikk heller ikke spørsmål om hvilken dia jeg hadde.. men pumpa ble billigere fra SP til og med med porto for express over natt medregnet, enn å kjøre til mekonomen å kjøpe der.. jeg kjøpte pumpa som er fra Scan parts..

Paul
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av EdHunter N815 » 16 jun 2009, 00:04

Paul N1176 skrev:var 6 mm på min også, og fikk ny pumpe med 8mm tilkobling.. gikk greit å bytte da jeg bare kjøpte 8 mm bensinslange, og lot den gamle plast slangen sitte igjen på t-stykket der jeg koblet på den nye slangen, da ble dia over t-stykket nesten 9 mm, men gikk greit å få på da.. smurte med litt 5-56 først da..

snakket også med omars auto på fauske, de sa jeg måtte sjekke hvilken dia jeg hadde på tilkoblingen.. det gjorde jeg jo ikke :? for jeg regnet også med att SP viste dette, men fikk heller ikke spørsmål om hvilken dia jeg hadde.. men pumpa ble billigere fra SP til og med med porto for express over natt medregnet, enn å kjøre til mekonomen å kjøpe der.. jeg kjøpte pumpa som er fra Scan parts..

Paul
Ja det høres jo ut som et greit triks det, skal gjøre et forsøk på å sette på den 8mm slangen jeg fikk med pumpen (creds der SP ;) ) utenpå en bit av den gamle som er der fra før. Om jeg kliner på en slangeklemme så burde det jo holde skulle jeg tro, selv om systemet er trykksatt. Takk for tipset. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Paul N1176 » 16 jun 2009, 00:53

ja, det holder på min hvertfall, ca 1 mnd siden jeg bytta..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av Sondreot » 17 jun 2009, 13:56

En pumpe med større nippler har nesten garantert større leveringsmengde. Det værste du kan gjøre med ei pumpe er å strupe på sugerøret. Det liker de dårlig. Og det blir jo det som skjer dersom du monterer 8 mm pumpe inn mellom slanger til 6 mm...

Dersom du er sikker på at du har 6 mm nippel ville jeg gått for pumpa som er merka 6 mm og 900, 9000. Den mener jeg er lik.
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bensinpumpe 9-5 -01

Legg inn av EdHunter N815 » 17 jun 2009, 18:28

Sondreot skrev:En pumpe med større nippler har nesten garantert større leveringsmengde. Det værste du kan gjøre med ei pumpe er å strupe på sugerøret. Det liker de dårlig. Og det blir jo det som skjer dersom du monterer 8 mm pumpe inn mellom slanger til 6 mm...

Dersom du er sikker på at du har 6 mm nippel ville jeg gått for pumpa som er merka 6 mm og 900, 9000. Den mener jeg er lik.
Tviler sterkt på at det er annen forskjell på de to pumpene jeg sitter med her enn niplene, de er dønn lik. Uansett så tror jeg ikke dette er et problem på en bensinpumpe, for den er jo designet for å holde konstant trykk slik at motoren alltid har tilgang på det den måtte trenge. Da har det liten betydning om man får litt problemer med flow, pumpen møter ikke nevneverdig mer motstand av den grunn siden den som sagt holder max trykk uansett.

Dessuten er det jo ikke "sugerøret" man struper, blir vel mer blåserør siden pumpen står senket i tanken.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar