Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Moderator: Moderatorer
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Hei er ny her, og jeg regner med å ha kommet til riktig sted når jeg spør om kjøpsråd på saab 9-5.
Har lett litt på finn nå i dte siste og er et par som jeg har sett meg ut maks pris er ca 130.000 nok. og jeg vil helst ha en bil med få km enn en med høy km, men som kanskje er nyere. Selv om ønsket helst er en 2002 modell eller senere og helst stasjonsvogn, men har sett meg ut et par sedaner som jeg synes virker greie ut i fra annonsene..
En 2000 modell som har gått kun 122000km har jeg spesielt merket meg er det noe som absolutt bør sjekkes på en slik uten om det med motoren??
jeg har søkt og tittet på forumet her etter hva som kan være greit å sjekke. Og har fått med meg olje slagg problemene på motorene, og for min del er det 2.0T motoren som blir mest aktuell.
Men jeg har noen spørsmål:
Hvordan er det med rust på 9-5 modellene? får helt nåia vis jeg ser tegn til rust på bilen min. er det noen garanti på rust??
så lurer jeg på hvordan jeg kan se at motoren har blitt oppgradert med henhold til de olje problemene som finnes? står det noe sted i service hefte?? jeg kommer ikke til å kjøpe en bil uten det.
Ellers er det mye snakk om foringer bak, er dette problemet like utbredt på sedanen.
Og så lurer jeg på hvor utbredt antispinn er på disse pilene (TCS) ser noen har knapp til høyre for rattet, andre ikke er dette ekstra utstyr?? En kammerat av meg har en 9000 2.3 turbo og han har ingen TCS knapp men har fortsatt antispinn har alle saab da TCS??
Ellers tusen takk for alle svar kommer sikkert til å spørre mer.
Har lett litt på finn nå i dte siste og er et par som jeg har sett meg ut maks pris er ca 130.000 nok. og jeg vil helst ha en bil med få km enn en med høy km, men som kanskje er nyere. Selv om ønsket helst er en 2002 modell eller senere og helst stasjonsvogn, men har sett meg ut et par sedaner som jeg synes virker greie ut i fra annonsene..
En 2000 modell som har gått kun 122000km har jeg spesielt merket meg er det noe som absolutt bør sjekkes på en slik uten om det med motoren??
jeg har søkt og tittet på forumet her etter hva som kan være greit å sjekke. Og har fått med meg olje slagg problemene på motorene, og for min del er det 2.0T motoren som blir mest aktuell.
Men jeg har noen spørsmål:
Hvordan er det med rust på 9-5 modellene? får helt nåia vis jeg ser tegn til rust på bilen min. er det noen garanti på rust??
så lurer jeg på hvordan jeg kan se at motoren har blitt oppgradert med henhold til de olje problemene som finnes? står det noe sted i service hefte?? jeg kommer ikke til å kjøpe en bil uten det.
Ellers er det mye snakk om foringer bak, er dette problemet like utbredt på sedanen.
Og så lurer jeg på hvor utbredt antispinn er på disse pilene (TCS) ser noen har knapp til høyre for rattet, andre ikke er dette ekstra utstyr?? En kammerat av meg har en 9000 2.3 turbo og han har ingen TCS knapp men har fortsatt antispinn har alle saab da TCS??
Ellers tusen takk for alle svar kommer sikkert til å spørre mer.
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Såfremt det ikke er lakkskader så ruster ikke disse bilene.
Har selv en 2000 modell med 200k på telleren. Rustfri.
Både 2 literen og 2.3 literen har problemene med sludge.
Har bilen fulgt alle servicer skal oppgradert veivhusventilasjon være montert.
Dette er lett å se. Søk på forumet og Internett så finner du bilder.
Sjekk også om register er byttet. Er dyrt å bytte på verksted.
Det er 8 års motorgaranti hvis ALLE servicer er fulgt.
Langlenkearmsforingene bak er en svakhet på disse bilene.
Byttet selv mine nå ved siste EU-kontroll.
Gjorde det selv.
SAAB tar ca 2000 for jobben.
Ikke sett på orginale. Anbefaler poly-foringer.
Søk på 9-5+foringer på forumet så burde du finner svar på det meste.
TCS er ekstrautstyr på SE utgaven.
På AERO er det standard tror jeg.
På Vector aner jeg ikke. Men regner med at det er standard.
Mitt inntrykk er at det generlt er lite feil med disse bilene.
Tatt i betrakting at det er en ganske avansert bil med mye elektronikk.
Har selv en 2000 modell med 200k på telleren. Rustfri.
Både 2 literen og 2.3 literen har problemene med sludge.
Har bilen fulgt alle servicer skal oppgradert veivhusventilasjon være montert.
Dette er lett å se. Søk på forumet og Internett så finner du bilder.
Sjekk også om register er byttet. Er dyrt å bytte på verksted.
Det er 8 års motorgaranti hvis ALLE servicer er fulgt.
Langlenkearmsforingene bak er en svakhet på disse bilene.
Byttet selv mine nå ved siste EU-kontroll.
Gjorde det selv.
SAAB tar ca 2000 for jobben.
Ikke sett på orginale. Anbefaler poly-foringer.
Søk på 9-5+foringer på forumet så burde du finner svar på det meste.
TCS er ekstrautstyr på SE utgaven.
På AERO er det standard tror jeg.
På Vector aner jeg ikke. Men regner med at det er standard.
Mitt inntrykk er at det generlt er lite feil med disse bilene.
Tatt i betrakting at det er en ganske avansert bil med mye elektronikk.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Her står det vel svar på mye av det du lurer på. Jeg står i nesten samme dilemma som deg. Og jeg ble mye klokere etter jeg lagde denne tråden.
Håper den er til hjelp

Håper den er til hjelp

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Hei, og velkommen!! 9-5 er en god bil, men understellet er i mykeste laget etter min mening. Fullt mulig å gjøre noe med det, men lista blir jo etterhvert lang (og litt dyr men jeg har ikke turt å summere). Angående motor så har du litt å lese på her:
viewtopic.php?f=12&t=17529&p=169328&hil ... 2A#p169328
viewtopic.php?f=12&t=19784&start=30
viewtopic.php?f=12&t=22420&p=154061&hil ... 2A#p154061
Og så var det den kjørelengden da, jeg skjønner ikke hvorfor folk vektlegger det så voldsomt på en eldre bil, det er vedlikeholdet som er viktig. Dessuten har motoren mye bedre av langkjøring enn småkjøring, spesielt de motorene der som sliter med smøringa.
viewtopic.php?f=12&t=17529&p=169328&hil ... 2A#p169328
viewtopic.php?f=12&t=19784&start=30
viewtopic.php?f=12&t=22420&p=154061&hil ... 2A#p154061
Og så var det den kjørelengden da, jeg skjønner ikke hvorfor folk vektlegger det så voldsomt på en eldre bil, det er vedlikeholdet som er viktig. Dessuten har motoren mye bedre av langkjøring enn småkjøring, spesielt de motorene der som sliter med smøringa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Hei igjen og tusen takk for mange flotte svar, det med olje slagg problemet er jeg klar over, jeg tenkte at ved et eventuellt kjøp av 9-5 vil ta en motor flush med bytte av olje og filter, få tak i et større fillter enn originalt (high flow) ?? og bryke helsyntetisk olje og bytte ver 7500km (det gjør jeg på bilen jeg har nå) men det jeg tenkte på er vis bilen har fulgt servicene til pr dags dato har jeg da den nyeste oppgraderingen av veivhuset da?? eller har jeg den som var tilgjengelig første gang motoren ble oppgradert?? og som passet med når bilen var på service? tenker om det er versjon 1, 3b eller 4??
Ja og så var det det med bakstillingen. skjønner det med poly foringer. men hvor får jeg kjøpt de? fant en link til en butikk her på forumet for en stund siden men finner den fanden ikke igjen.. og dette er en jobb jeg ikke klarer på egenhånd hva vil noe slikt koste, siden foringer må presses ut.
er pr dags dato student så økonomien er ikke allverden, men skikkelig bil vil jeg ha!
Og er 9-5 modellene galvaniserte??
Og til sist, hva er realt forbruk for dere som har 2.0 T motoren? ser oppgitt forbruk er ca 0.9 pr mil.
Tusen takk for alle svar...
Ja og så var det det med bakstillingen. skjønner det med poly foringer. men hvor får jeg kjøpt de? fant en link til en butikk her på forumet for en stund siden men finner den fanden ikke igjen.. og dette er en jobb jeg ikke klarer på egenhånd hva vil noe slikt koste, siden foringer må presses ut.
er pr dags dato student så økonomien er ikke allverden, men skikkelig bil vil jeg ha!
Og er 9-5 modellene galvaniserte??
Og til sist, hva er realt forbruk for dere som har 2.0 T motoren? ser oppgitt forbruk er ca 0.9 pr mil.
Tusen takk for alle svar...

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
www.speedpartsnorway.no har polyforinger. 

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Dan Magnus skrev:Ja og så var det det med bakstillingen. skjønner det med poly foringer. men hvor får jeg kjøpt de? fant en link til en butikk her på forumet for en stund siden men finner den fanden ikke igjen.. og dette er en jobb jeg ikke klarer på egenhånd hva vil noe slikt koste, siden foringer må presses ut.
Kjøpte mine foringer på SAAB Lillehammer.hsd skrev: Langlenkearmsforingene bak er en svakhet på disse bilene.
Byttet selv mine nå ved siste EU-kontroll.
Gjorde det selv.
SAAB tar ca 2000 for jobben.
Ja.Dan Magnus skrev: er 9-5 modellene galvaniserte??
Min 2.3 ligger akkurat nå på 0,83 ifølge kjørecomputer.Dan Magnus skrev: til sist, hva er realt forbruk for dere som har 2.0 T motoren? ser oppgitt forbruk er ca 0.9 pr mil.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
tusen takk for alle svar, når det gjelder selve opphenget på bilen tror jeg det forblir standard, selv om mange sier at den får mye bedre kjøre egenskaper med nytt sports understell... men nå kjøper jeg ikke en slik bil for å kjøre rally heller, mer motorvei crusing på meg.
Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell
Kjøp deg en med Sportspakke.
Litt stivere.
Senket 10mm.
Penere ratt.
Lakkerte sideskjørt.
17" felger.
Leppe på frontspoiler.
Litt stivere.
Senket 10mm.
Penere ratt.
Lakkerte sideskjørt.
17" felger.
Leppe på frontspoiler.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.