Tach og VSS '93 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
grillspyd
Innlegg: 4
Registrert: 17 mai 2009, 20:03
Bil: '93 9000 CD 2.0
Sted: Bergen

Tach og VSS '93 9000

Legg inn av grillspyd » 17 mai 2009, 20:20

Jeg skal kjøre mange mil i sommer, og vurderer å bestille en uoriginal cruisekontroll fra statene for å montere i min nyervervede gamle 9000 (2L N/A). Før jeg gir meg ut på å bestille, vil jeg være sikker på at jeg finner de nødvendig signalene den skal kobles til, sånn at jeg ikke står der med deler jeg ikke kan bruke.

Etter en del research har jeg kommet frem til at VSS (hastighetspulser) finnes i en grønn ledning i kontakten til original cruise, under dashbordet på høyre side. Noen som kan bekrefte dette, og er det den breie kontakten som henger inni en hvit "boks" på venstre side?

Det andre signalet jeg må lokalisere er tach(ometer). Stemmer det at dette er den blå ledningen i "diagnosekontakten" på venstre sidehelt bak under panseret?

Kan noen bekrefte mine funn i saken, eller om nødvendig korrigere?

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Tach og VSS '93 9000

Legg inn av Timon » 17 mai 2009, 21:36

Aner ikke det med ledningene, men hvorfor ikke montere en original en? Jeg gjorde det på min kosta en høvding..

Du kan forresten få kjøpe en av meg. Send en PM hvis du er interessert. :)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

grillspyd
Innlegg: 4
Registrert: 17 mai 2009, 20:03
Bil: '93 9000 CD 2.0
Sted: Bergen

Re: Tach og VSS '93 9000

Legg inn av grillspyd » 17 mai 2009, 21:57

Hmmm. Er det mye jobb å montere den originale? Må den ha egen vakuumpumpe? Har tenkt tanken, men slo det i utgangspunktet fra meg da jeg fant ut at den trenger vakuum OG fordi jeg regnet med å måtte finne en å demontere hos en hugger (og håpe at den virket). Tenker også i utgangpunktet at det må være en del mer jobb å montere den enn en uoriginal som hektes på gasswire'n under panseret og bare trenger strøm. Tanker?

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Tach og VSS '93 9000

Legg inn av Timon » 17 mai 2009, 22:05

Ah, du har kanskje vakumstyrt cruisecontroll du. Tenkte at 93 mod hadde elektronisk. Er nok litt mer arbeid å montere en vacumstyrt en, men med original så får du jo cruisekontrollen på venstre hendel ved rattet, og alt ser originalt ut.

Men hvis du har en bil som kan ha elektronisk, så er det null stress å montere.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

grillspyd
Innlegg: 4
Registrert: 17 mai 2009, 20:03
Bil: '93 9000 CD 2.0
Sted: Bergen

Re: Tach og VSS '93 9000

Legg inn av grillspyd » 17 mai 2009, 22:12

I og med at jeg har god gammeldags gasswire, forutsetter jeg at det vakuumløsninga som ville vært originalmontert, og det er vel en del jobb...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tach og VSS '93 9000

Legg inn av Tor N12 » 17 mai 2009, 23:03

Elektronisk kom i 95 før det var de vacumstyrt
Hastighetssignalet finner du i en kontakt rett bak speedometeret
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

grillspyd
Innlegg: 4
Registrert: 17 mai 2009, 20:03
Bil: '93 9000 CD 2.0
Sted: Bergen

Re: Tach og VSS '93 9000

Legg inn av grillspyd » 17 mai 2009, 23:44

Er det i den pluggen med 3(mener jeg å huske fra da jeg var nedi der) ledninger midt på, som er en smule vanskelig å få løs? Vet du hvilken farge det er på ledningen med pulser?

i fall noen ikke har ordboka foran seg: Tach = turteller
Det må vel være noen her som har montert gearskiftindikator og kan huske hvor de hentet turtallspulser fra?

Ekstra spørsmål: Noen som vet pulsraten pr kilometer til speedometeret?

Svar