Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Moderator: Moderatorer
Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Jeg er blitt en lykkelig eier av en 94 9000 CSE 2,3 turbo, med hele 270 hk ! Den virker svært bra, og en rakett å kjøre.
Noen som vet hvor lenge en slik motor går ved jevnlig tilsyn, oljeskift etc?
Noen lister på støtfangere og også lister på dørene trengs skifte. Noen som har tips om hvor det billigst kan skaffes?
På forhånd takk!
Noen som vet hvor lenge en slik motor går ved jevnlig tilsyn, oljeskift etc?
Noen lister på støtfangere og også lister på dørene trengs skifte. Noen som har tips om hvor det billigst kan skaffes?
På forhånd takk!
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Angående listene dine, så er det vel billigst å stikke på en skrapforhandler å ta litt selvplukk der.
Om de bare er skjoldete så finnes det ymse midler som hjelper
Plastikkfornyer eller vaselinolje funker jo greit. Vaselinolja tørker/trekker seg inn veldig sent, så det er litt kliss, men.

Om de bare er skjoldete så finnes det ymse midler som hjelper

Plastikkfornyer eller vaselinolje funker jo greit. Vaselinolja tørker/trekker seg inn veldig sent, så det er litt kliss, men.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Takk for tips. Jeg trenger nye, for de har brudd, og et par steder er de borte.
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Skjønner, da er nok nærmeste skraphandler beste mulighet 

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Hei og velkommen hit!!
Melder du deg inn i klubben så får du tilgang til både Faq og trimdelen av forumet, for ikke å snakke om gode rabattavtaler hos klubbens leverandører
Når det gjelder listverk så kan du jo prøve med en annonse under deler kjøpes her inne
Holder du til i trøndelag så er det ikke umulig jeg kan hjelpe...
Melder du deg inn i klubben så får du tilgang til både Faq og trimdelen av forumet, for ikke å snakke om gode rabattavtaler hos klubbens leverandører

Når det gjelder listverk så kan du jo prøve med en annonse under deler kjøpes her inne

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Grattis med rakettbil
For at du skal få flere svar så er det lurt å nevne km.stand, aut. eller manuell, og kanskje hva som er gjort med motoren? Er det utført reg.kjede bytte?

For at du skal få flere svar så er det lurt å nevne km.stand, aut. eller manuell, og kanskje hva som er gjort med motoren? Er det utført reg.kjede bytte?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Takk for svar, og jeg melder meg vel inn dersom bilen holder
Den har har såkalt steg 3, ( Protrim?). Bilen har gått 270 000 km, har hatt olje- og filterskift hver 5000 km, og det er en aut. bilmekaniker som har hatt den tidligere. Kjede er skiftet, vil jeg mene, uten at jeg vet det sikkert.
Bruker ikke én eneste dråpe olje, virker særs bra på alle måter, ingen ulyder, og automatkassa fungerer perfekt. Så, uansett varighet, så er det en morsom bil. Jeg har ikke noe greie på det tekniske på disse, så om spørsmålene virker dumme på noen, så er det ikke nødvendig å svare...

Den har har såkalt steg 3, ( Protrim?). Bilen har gått 270 000 km, har hatt olje- og filterskift hver 5000 km, og det er en aut. bilmekaniker som har hatt den tidligere. Kjede er skiftet, vil jeg mene, uten at jeg vet det sikkert.
Bruker ikke én eneste dråpe olje, virker særs bra på alle måter, ingen ulyder, og automatkassa fungerer perfekt. Så, uansett varighet, så er det en morsom bil. Jeg har ikke noe greie på det tekniske på disse, så om spørsmålene virker dumme på noen, så er det ikke nødvendig å svare...

- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Automatkasse og 270 hester? :O
Aner jeg et havari i umiddelbar nær framtid?
Aner jeg et havari i umiddelbar nær framtid?

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
jeg holder en knapp på at han mente det var en autorisert bilmekaniker som har eid denParadigm N558 skrev:Automatkasse og 270 hester? :O
Aner jeg et havari i umiddelbar nær framtid?

forresten, du kjøpte den ikke i Bodø?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Tja, skulle kassa havarere? Ser på svenske sider at det finnes tilsvarende opp i 340 hk med automat. Har ikke noe rede på oppbyggingen av kasser, men den er kanskje bygget for "bare" 170 hk, for det er det orginalt i bilen.
Det var nettopp derfor jeg logget meg inn her, for om mulig å kunne få svar fra spesialister.
Til info så er denne bilen gått med samme ytelse og kasse i mange år.
Ja, det er en autorisert mekaniker som har hatt den.
Den er ikke kjøpt i Bodø, nei.
Det var nettopp derfor jeg logget meg inn her, for om mulig å kunne få svar fra spesialister.
Til info så er denne bilen gått med samme ytelse og kasse i mange år.
Ja, det er en autorisert mekaniker som har hatt den.
Den er ikke kjøpt i Bodø, nei.
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Jeg skrev en mail tidligere til en bekjent av en venn, og han svarer meg:
Åker själv 9000 CSE Turbo -96 Maptun steg 5.. 340hk/510Nm. Automatlåda, inget problem.
Han påstår å ha rede på dette.
Åker själv 9000 CSE Turbo -96 Maptun steg 5.. 340hk/510Nm. Automatlåda, inget problem.

Han påstår å ha rede på dette.
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Automatkassen holder lenge og tåler masse så lenge du behandler den pent.
Skal du derimot drive med aktiv banekjøring og burning så ryker den nok fort.
Skal du derimot drive med aktiv banekjøring og burning så ryker den nok fort.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Takk for svar. Glad for å vite litt om dette. Det er når man spør, man lærer 

- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Men husk å følg med olja på kassa. Den bør byttes med gjevne mellomrom. Om du tar ut peilepinna og lukter på olja kjenner du fort om den begynner og bli brent.
olja skal være rød og fin. ikke brun og lukte brent.
Så kan man jo ta service på kassa før den ryker. de fleste kjører til den smeller, men det beste er nok å få byttet lammelene i den før kassa ryker. Da trenger ikke kostnadene å bli alt for store..
olja skal være rød og fin. ikke brun og lukte brent.
Så kan man jo ta service på kassa før den ryker. de fleste kjører til den smeller, men det beste er nok å få byttet lammelene i den før kassa ryker. Da trenger ikke kostnadene å bli alt for store..
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo
Takk for nyttige tips....!!