Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Finn
Innlegg: 7
Registrert: 19 mai 2009, 10:05

Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Finn » 19 mai 2009, 10:54

Jeg er blitt en lykkelig eier av en 94 9000 CSE 2,3 turbo, med hele 270 hk ! Den virker svært bra, og en rakett å kjøre.

Noen som vet hvor lenge en slik motor går ved jevnlig tilsyn, oljeskift etc?

Noen lister på støtfangere og også lister på dørene trengs skifte. Noen som har tips om hvor det billigst kan skaffes?

På forhånd takk!

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Aleks_ » 19 mai 2009, 11:11

Angående listene dine, så er det vel billigst å stikke på en skrapforhandler å ta litt selvplukk der. :wink:
Om de bare er skjoldete så finnes det ymse midler som hjelper :)
Plastikkfornyer eller vaselinolje funker jo greit. Vaselinolja tørker/trekker seg inn veldig sent, så det er litt kliss, men.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Finn
Innlegg: 7
Registrert: 19 mai 2009, 10:05

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Finn » 19 mai 2009, 11:16

Takk for tips. Jeg trenger nye, for de har brudd, og et par steder er de borte.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Aleks_ » 19 mai 2009, 11:31

Skjønner, da er nok nærmeste skraphandler beste mulighet :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Tor N12 » 19 mai 2009, 12:07

Hei og velkommen hit!!

Melder du deg inn i klubben så får du tilgang til både Faq og trimdelen av forumet, for ikke å snakke om gode rabattavtaler hos klubbens leverandører 8)

Når det gjelder listverk så kan du jo prøve med en annonse under deler kjøpes her inne ;) Holder du til i trøndelag så er det ikke umulig jeg kan hjelpe...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Gandulf N1535 » 19 mai 2009, 12:14

Grattis med rakettbil :D

For at du skal få flere svar så er det lurt å nevne km.stand, aut. eller manuell, og kanskje hva som er gjort med motoren? Er det utført reg.kjede bytte?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Finn
Innlegg: 7
Registrert: 19 mai 2009, 10:05

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Finn » 19 mai 2009, 12:38

Takk for svar, og jeg melder meg vel inn dersom bilen holder :D

Den har har såkalt steg 3, ( Protrim?). Bilen har gått 270 000 km, har hatt olje- og filterskift hver 5000 km, og det er en aut. bilmekaniker som har hatt den tidligere. Kjede er skiftet, vil jeg mene, uten at jeg vet det sikkert.

Bruker ikke én eneste dråpe olje, virker særs bra på alle måter, ingen ulyder, og automatkassa fungerer perfekt. Så, uansett varighet, så er det en morsom bil. Jeg har ikke noe greie på det tekniske på disse, så om spørsmålene virker dumme på noen, så er det ikke nødvendig å svare... :P

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mai 2009, 12:59

Automatkasse og 270 hester? :O

Aner jeg et havari i umiddelbar nær framtid? ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Edward N812 » 19 mai 2009, 13:03

Paradigm N558 skrev:Automatkasse og 270 hester? :O

Aner jeg et havari i umiddelbar nær framtid? ;)
jeg holder en knapp på at han mente det var en autorisert bilmekaniker som har eid den ;)


forresten, du kjøpte den ikke i Bodø?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Finn
Innlegg: 7
Registrert: 19 mai 2009, 10:05

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Finn » 19 mai 2009, 13:06

Tja, skulle kassa havarere? Ser på svenske sider at det finnes tilsvarende opp i 340 hk med automat. Har ikke noe rede på oppbyggingen av kasser, men den er kanskje bygget for "bare" 170 hk, for det er det orginalt i bilen.

Det var nettopp derfor jeg logget meg inn her, for om mulig å kunne få svar fra spesialister.

Til info så er denne bilen gått med samme ytelse og kasse i mange år.

Ja, det er en autorisert mekaniker som har hatt den.

Den er ikke kjøpt i Bodø, nei.

Finn
Innlegg: 7
Registrert: 19 mai 2009, 10:05

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Finn » 19 mai 2009, 13:20

Jeg skrev en mail tidligere til en bekjent av en venn, og han svarer meg:

Åker själv 9000 CSE Turbo -96 Maptun steg 5.. 340hk/510Nm. Automatlåda, inget problem. :D

Han påstår å ha rede på dette.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Helge » 19 mai 2009, 15:51

Automatkassen holder lenge og tåler masse så lenge du behandler den pent.
Skal du derimot drive med aktiv banekjøring og burning så ryker den nok fort.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Finn
Innlegg: 7
Registrert: 19 mai 2009, 10:05

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Finn » 19 mai 2009, 16:11

Takk for svar. Glad for å vite litt om dette. Det er når man spør, man lærer :lol:

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av doo-kie » 19 mai 2009, 22:47

Men husk å følg med olja på kassa. Den bør byttes med gjevne mellomrom. Om du tar ut peilepinna og lukter på olja kjenner du fort om den begynner og bli brent.
olja skal være rød og fin. ikke brun og lukte brent.
Så kan man jo ta service på kassa før den ryker. de fleste kjører til den smeller, men det beste er nok å få byttet lammelene i den før kassa ryker. Da trenger ikke kostnadene å bli alt for store..
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Finn
Innlegg: 7
Registrert: 19 mai 2009, 10:05

Re: Forskjellige spørsmål om 9000 CSE 2,3 Turbo

Legg inn av Finn » 20 mai 2009, 06:01

Takk for nyttige tips....!!

Svar