Saab 9-5 vs 9-3
Moderator: Moderatorer
Saab 9-5 vs 9-3
Hei!
Er på jakt etter ny bil til mellom 160' og 220'.
Vurderer Saab 9-5 eller Saab 9-3. Plassmessig klarer jeg meg med 9-3, men liker store biler.
Er det noe spesielt jeg bør være obs på? Noen tips til utstyrspakker, motorer etc. jeg bør vite om. Er 9-3 bare en pent pakket inn Opel, eller er det en bra bil?
Ikke minst ønsker jeg meg MYE tilbakemeldinger på driftssikkerhet, spesielt på 9-3. 9-5'en kjenner jeg litt til mhp. oilsludge osv. Men hvordan er 9-3?
Er veldig takknemlig for ALT av info, positivt og negativt. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.
NB! Hva er reg.reim bytte intervall på disse bilene?
På forhånd takk!
Er på jakt etter ny bil til mellom 160' og 220'.
Vurderer Saab 9-5 eller Saab 9-3. Plassmessig klarer jeg meg med 9-3, men liker store biler.
Er det noe spesielt jeg bør være obs på? Noen tips til utstyrspakker, motorer etc. jeg bør vite om. Er 9-3 bare en pent pakket inn Opel, eller er det en bra bil?
Ikke minst ønsker jeg meg MYE tilbakemeldinger på driftssikkerhet, spesielt på 9-3. 9-5'en kjenner jeg litt til mhp. oilsludge osv. Men hvordan er 9-3?
Er veldig takknemlig for ALT av info, positivt og negativt. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.
NB! Hva er reg.reim bytte intervall på disse bilene?
På forhånd takk!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 9-5 vs 9-3
Gå for 9-5. helt klartvolvo944 skrev:Hei!
Er på jakt etter ny bil til mellom 160' og 220'.
Vurderer Saab 9-5 eller Saab 9-3. Plassmessig klarer jeg meg med 9-3, men liker store biler.
Er det noe spesielt jeg bør være obs på? Noen tips til utstyrspakker, motorer etc. jeg bør vite om. Er 9-3 bare en pent pakket inn Opel, eller er det en bra bil?
Ikke minst ønsker jeg meg MYE tilbakemeldinger på driftssikkerhet, spesielt på 9-3. 9-5'en kjenner jeg litt til mhp. oilsludge osv. Men hvordan er 9-3?
Er veldig takknemlig for ALT av info, positivt og negativt. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.
NB! Hva er reg.reim bytte intervall på disse bilene?
På forhånd takk!

Se etter Vector, ARC eller Aero, men tvilsomt at du finner en Aero i den prisklassen.
Er ikke reim på disse motorene, det er kjede, og den skal vel strammes eller ettersees en gang hver 120.000 eller?
Utover det, håper du finner drømmebilen

Skal du ha bensin eller diesel btw?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Saab 9-5 vs 9-3
kan få kjøpe min 

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Saab 9-5 vs 9-3
Her står det endel nyttig, tenker jeg.
Slik jeg har skjønt det så er det vel mindre problemer med 9-5 enn det er med 900/9-3. Men for all del, driftsikre biler begge to.
Men 9-3 motorene slet vel like mye med oil-sludge som 9-5, gjorde de ikke? Mener å ha lest det engang.
Kjøper du Saab, kjøper du ikke katta i sekken
Slik jeg har skjønt det så er det vel mindre problemer med 9-5 enn det er med 900/9-3. Men for all del, driftsikre biler begge to.

Men 9-3 motorene slet vel like mye med oil-sludge som 9-5, gjorde de ikke? Mener å ha lest det engang.

Kjøper du Saab, kjøper du ikke katta i sekken

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Saab 9-5 vs 9-3
Tror han tenker på 9-3 SS / SC, de har en helt annen motor... men OG9-3 hadde vel oilsludge problemer ja..Aleks_ skrev:Her står det endel nyttig, tenker jeg.
Slik jeg har skjønt det så er det vel mindre problemer med 9-5 enn det er med 900/9-3. Men for all del, driftsikre biler begge to.
Men 9-3 motorene slet vel like mye med oil-sludge som 9-5, gjorde de ikke? Mener å ha lest det engang.![]()
Kjøper du Saab, kjøper du ikke katta i sekken
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Saab 9-5 vs 9-3
Ah, my bad



N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Saab 9-5 vs 9-3
Registeret går på kjede på de fleste bensinmotorene, og de fleste kjeder skiftes ved unormal slitasje, dvs. ulyd eller målt slakk ved service.. Dieslene blir kanskje litt mer ymse slag av remmer og intervaller..volvo944 skrev:Hei!
Er på jakt etter ny bil til mellom 160' og 220'.
Vurderer Saab 9-5 eller Saab 9-3. Plassmessig klarer jeg meg med 9-3, men liker store biler.
Er det noe spesielt jeg bør være obs på? Noen tips til utstyrspakker, motorer etc. jeg bør vite om. Er 9-3 bare en pent pakket inn Opel, eller er det en bra bil?
Ikke minst ønsker jeg meg MYE tilbakemeldinger på driftssikkerhet, spesielt på 9-3. 9-5'en kjenner jeg litt til mhp. oilsludge osv. Men hvordan er 9-3?
Er veldig takknemlig for ALT av info, positivt og negativt. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.
NB! Hva er reg.reim bytte intervall på disse bilene?
På forhånd takk!

Driftsmessig har jeg ingen av bilene i eie, men vært såvidt borti dem, og virker som solide biler generelt. En bil i prisklassen du refererer til blir jo såpass 'moderne' at både bensinerne og dieslene fører med seg potensielle feil pga. mer avanserte motorstyringer. Feil i elektriske gasspjeld (bensin) og faste EGR-ventiler (diesel) blir typisk, og kan koste en del tusen, dog kommer du ikke unna akkurat samme problematikk i en hvilken som helst annen moderne bil.. Så jeg har iaf ingen problem med å gå god for disse bilene..
Og hadde du forøvrig satt en opel i pen innpakning, med litt mer guff og komfort, til ikke mange flere penger, hadde jeg nok kjøpt den.. Og i mitt tilfelle har jeg gjort nettopp det, i ng900-en.. GM er ikke helt på tryne. Litt, men ikke helt..

(Men er vel forsåvidt ikke voldsomt mye opel igjen i de nyere bilene heller)
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: Saab 9-5 vs 9-3
Ikke helt enig, jeg kjøpte en sekk med døde katter :SAleks_ skrev: Kjøper du Saab, kjøper du ikke katta i sekken
Re: Saab 9-5 vs 9-3
Takker for mange bra svar, men savner litt info på 9-3. Madammen synes 9-5 er litt gammeldags, og liker 9-3 bedre. Noe man bør passe på der?
Hvilken motor / utstyrsnivå bør jeg ha?
Er det reim eller kjede på disse? Avhenger av bensin el. diesel kanskje?
Hvilken motor / utstyrsnivå bør jeg ha?
Er det reim eller kjede på disse? Avhenger av bensin el. diesel kanskje?