Saab 9-5 vs 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av volvo944 » 19 mai 2009, 15:21

Hei!

Er på jakt etter ny bil til mellom 160' og 220'.

Vurderer Saab 9-5 eller Saab 9-3. Plassmessig klarer jeg meg med 9-3, men liker store biler.


Er det noe spesielt jeg bør være obs på? Noen tips til utstyrspakker, motorer etc. jeg bør vite om. Er 9-3 bare en pent pakket inn Opel, eller er det en bra bil?

Ikke minst ønsker jeg meg MYE tilbakemeldinger på driftssikkerhet, spesielt på 9-3. 9-5'en kjenner jeg litt til mhp. oilsludge osv. Men hvordan er 9-3?


Er veldig takknemlig for ALT av info, positivt og negativt. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.


NB! Hva er reg.reim bytte intervall på disse bilene?


På forhånd takk!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mai 2009, 15:40

volvo944 skrev:Hei!

Er på jakt etter ny bil til mellom 160' og 220'.

Vurderer Saab 9-5 eller Saab 9-3. Plassmessig klarer jeg meg med 9-3, men liker store biler.


Er det noe spesielt jeg bør være obs på? Noen tips til utstyrspakker, motorer etc. jeg bør vite om. Er 9-3 bare en pent pakket inn Opel, eller er det en bra bil?

Ikke minst ønsker jeg meg MYE tilbakemeldinger på driftssikkerhet, spesielt på 9-3. 9-5'en kjenner jeg litt til mhp. oilsludge osv. Men hvordan er 9-3?


Er veldig takknemlig for ALT av info, positivt og negativt. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.


NB! Hva er reg.reim bytte intervall på disse bilene?


På forhånd takk!
Gå for 9-5. helt klart :)
Se etter Vector, ARC eller Aero, men tvilsomt at du finner en Aero i den prisklassen.

Er ikke reim på disse motorene, det er kjede, og den skal vel strammes eller ettersees en gang hver 120.000 eller?

Utover det, håper du finner drømmebilen :)
Skal du ha bensin eller diesel btw?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av Andrew N1328 » 19 mai 2009, 15:43

kan få kjøpe min ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av Aleks_ » 19 mai 2009, 15:45

Her står det endel nyttig, tenker jeg.

Slik jeg har skjønt det så er det vel mindre problemer med 9-5 enn det er med 900/9-3. Men for all del, driftsikre biler begge to. :)
Men 9-3 motorene slet vel like mye med oil-sludge som 9-5, gjorde de ikke? Mener å ha lest det engang. :|

Kjøper du Saab, kjøper du ikke katta i sekken :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av Andrew N1328 » 19 mai 2009, 15:47

Aleks_ skrev:Her står det endel nyttig, tenker jeg.

Slik jeg har skjønt det så er det vel mindre problemer med 9-5 enn det er med 900/9-3. Men for all del, driftsikre biler begge to. :)
Men 9-3 motorene slet vel like mye med oil-sludge som 9-5, gjorde de ikke? Mener å ha lest det engang. :|

Kjøper du Saab, kjøper du ikke katta i sekken :wink:
Tror han tenker på 9-3 SS / SC, de har en helt annen motor... men OG9-3 hadde vel oilsludge problemer ja..
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av Aleks_ » 19 mai 2009, 15:49

Ah, my bad #-o :P
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av Haaka » 19 mai 2009, 16:01

volvo944 skrev:Hei!

Er på jakt etter ny bil til mellom 160' og 220'.

Vurderer Saab 9-5 eller Saab 9-3. Plassmessig klarer jeg meg med 9-3, men liker store biler.


Er det noe spesielt jeg bør være obs på? Noen tips til utstyrspakker, motorer etc. jeg bør vite om. Er 9-3 bare en pent pakket inn Opel, eller er det en bra bil?

Ikke minst ønsker jeg meg MYE tilbakemeldinger på driftssikkerhet, spesielt på 9-3. 9-5'en kjenner jeg litt til mhp. oilsludge osv. Men hvordan er 9-3?


Er veldig takknemlig for ALT av info, positivt og negativt. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.


NB! Hva er reg.reim bytte intervall på disse bilene?


På forhånd takk!
Registeret går på kjede på de fleste bensinmotorene, og de fleste kjeder skiftes ved unormal slitasje, dvs. ulyd eller målt slakk ved service.. Dieslene blir kanskje litt mer ymse slag av remmer og intervaller.. :roll:

Driftsmessig har jeg ingen av bilene i eie, men vært såvidt borti dem, og virker som solide biler generelt. En bil i prisklassen du refererer til blir jo såpass 'moderne' at både bensinerne og dieslene fører med seg potensielle feil pga. mer avanserte motorstyringer. Feil i elektriske gasspjeld (bensin) og faste EGR-ventiler (diesel) blir typisk, og kan koste en del tusen, dog kommer du ikke unna akkurat samme problematikk i en hvilken som helst annen moderne bil.. Så jeg har iaf ingen problem med å gå god for disse bilene..

Og hadde du forøvrig satt en opel i pen innpakning, med litt mer guff og komfort, til ikke mange flere penger, hadde jeg nok kjøpt den.. Og i mitt tilfelle har jeg gjort nettopp det, i ng900-en.. GM er ikke helt på tryne. Litt, men ikke helt.. :wink:

(Men er vel forsåvidt ikke voldsomt mye opel igjen i de nyere bilene heller)

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av smiggen » 19 mai 2009, 21:19

Aleks_ skrev: Kjøper du Saab, kjøper du ikke katta i sekken :wink:
Ikke helt enig, jeg kjøpte en sekk med døde katter :S

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Saab 9-5 vs 9-3

Legg inn av volvo944 » 19 mai 2009, 22:27

Takker for mange bra svar, men savner litt info på 9-3. Madammen synes 9-5 er litt gammeldags, og liker 9-3 bedre. Noe man bør passe på der?

Hvilken motor / utstyrsnivå bør jeg ha?

Er det reim eller kjede på disse? Avhenger av bensin el. diesel kanskje?

Svar