Side 1 av 1

Girkasse 900 86t vs. 93

Lagt inn: 19 mai 2009, 15:26
av eidrik
Har ei girkasse fra en 900 turbo 1986 modell og en fra en 900 2.1 1993 modell. 93-modellen er selvsagt ikke gått like langt, men hvilken er i utgangspunktet best?

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Lagt inn: 19 mai 2009, 15:45
av na_X
Regner med den fra 86 har de små klokkene, også er de litt sterkere fra 1990 og nyere. Sjekk om den fra 86 har sentreringsfjær, har den ikke det så er det enda et valg for å ta den kassen fra 93. Turboen har sikkert høyere primær (7) enn sugeren fra 93 (5 eller 6 sikkert), dette avgjør jo litt utvekslinga (jeg for min del liker 6 mye bedre enn 7, men man ser jo at 7 er finere til langkjøring).

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Lagt inn: 19 mai 2009, 17:14
av Andreas N1194
Ville uten tvil valgt sugerkassa fra 90tallet, da denne har de store indre drivknutene (som nevnt), sentreringsmekanismen som er best, samt at den er sugerkjørt, og ikke turbokjørt! Ellers har kassene fra 91 til 93 større pinjonghus, og primærhus, samt at de har faste gafler inni, så det er endel mer prakk om man ikke har ei reservekasse fra samme årstrinn (men det går fint omvendt mhp primærhuset).

Jeg har nå to stk renoverte kasser, en fra 85 og ei fra 91, begge med 7erprimær og når du har skiftet sentreringsmekanismen så er de rimelig like mhp kjørbarhet. Men som sagt så har nok turbokassa også blitt kjørt på endel hardere turbotrykk enn sugern får til, så du har garantert en penere brukt suger-kasse.

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Lagt inn: 19 mai 2009, 21:07
av og900turbo
Girkassa fra 93 mangler tappeplugg for oljeskift, så det kan ha vært så som så med skiftintervallene. Pussig at det ikke skal byttes olje på kassene? Ellers drar 2,1 literen godt avgårde, så hard kjøring uten oljeskift kan slite mye på de kassene også, men bedre pinjonglager er som sagt et stort +.
Skal du sette inn den kassa med større medbringere må du også skifte drivakslinger, da de har forskjellige splines på små og store tripods...

Re: Girkasse 900 86t vs. 93

Lagt inn: 19 mai 2009, 21:15
av Andreas N1194
og900turbo skrev:Girkassa fra 93 mangler tappeplugg for oljeskift, så det kan ha vært så som så med skiftintervallene. Pussig at det ikke skal byttes olje på kassene? Ellers drar 2,1 literen godt avgårde, så hard kjøring uten oljeskift kan slite mye på de kassene også, men bedre pinjonglager er som sagt et stort +.
Skal du sette inn den kassa med større medbringere må du også skifte drivakslinger, da de har forskjellige splines på små og store tripods...
Tror nok fortsatt en turbo-saab har større kasserasingspotiensiale enn en stakkars 2.1 suger ;) Det er ikke noe problem å bytte den oljen på nyere kasser da, men det er sant som du sier, tappinga foregår litt annerledes. Det beste jeg ville anbefalt hadde jo vært å kombinere de to kassene, og sende den til renovering i Östersund :mrgreen: