saab 9-3 2004 mod problem med turbo????
Moderator: Moderatorer
saab 9-3 2004 mod problem med turbo????
hei jeg mistet nesten alt turbo trykket på tur hjem fra jobb i dag skjedde bare plutselig. merket det veldig på at bilen greide ikke å dra skikkelig. så lurer på hva det kan være???
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Re: saab 9-3 2004 mod problem med turbo????
Hei
Ja det kan være så mangt, alt fra luft lekkasje, magnet ventil, limp home på spjellhus, dårlig kontakt på ledninger, wastegate stag som har løsnet, med mer.
Skriv litt om bilen og hva som ev er gjort, har du byttet ut noe før dette skjedde?
Var det noen lyder før det skjedde? Har det skjedd før?
Feilkoder, check engine lampe?
Går bilen bra etter du har stoppet og startet den igjen?
Mvh
Tommy Utengen
Ja det kan være så mangt, alt fra luft lekkasje, magnet ventil, limp home på spjellhus, dårlig kontakt på ledninger, wastegate stag som har løsnet, med mer.
Skriv litt om bilen og hva som ev er gjort, har du byttet ut noe før dette skjedde?
Var det noen lyder før det skjedde? Har det skjedd før?
Feilkoder, check engine lampe?
Går bilen bra etter du har stoppet og startet den igjen?
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
Re: saab 9-3 2004 mod problem med turbo????
prøvde bilen nå til butikken, å det ser ut som at alt fungerer som det skal, nå ladder turboen bra å den drar godt. så er vel kansje en mulighet for dårlig kontakt en plass.
Re: saab 9-3 2004 mod problem med turbo????
saab9-3 skrev:prøvde bilen nå til butikken, å det ser ut som at alt fungerer som det skal, nå ladder turboen bra å den drar godt. så er vel kansje en mulighet for dårlig kontakt en plass.
Hadde akkurat samme problemet med min 9-3TID '05-modell i går, og har også opplevd det én gang tidligere, med påfølgende "Check Engine"-symbol i instrumentpanelet. Forrige gang gikk det over av seg selv, i likhet med det du opplevde.
Denne gangen gikk det ikke over av seg selv, selv om bilen hadde stått over natta. Gutta på verkstedet fant ut at det var en "sotavleiring på EGR og virvelklaff," jeg forsto det som at en ventil i tilknytning til turboen ikke jobbet som den skulle. De demonterte klaffen, renset den og satte den på plass igjen. I tillegg fikk jeg med meg en flaske med dieselrens for å fjerne evt. avleiring videre inn i systemet.
Bilen din går over i "limp home"-modus ved feilmelding for ikke å gjøre mer skade på motoren, og turboen er visstnok det første som kuttes ut. Det trenger altså ikke være noen reell feil med bilen, men så lenge bilen oppdager "feil," går bilen over i limp home.
Jeg tror kanskje din bil lider av det samme som min, så du kan jo prøve en flaske dieselrens. Koster under 200-lappen, og sparer deg kanskje for en tur på verksted
9-3TID vector '05
900S '96
900S '96