Side 1 av 1

Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 23 mai 2009, 17:02
av Zipperno
Hei

Siden turbo omegaen min ikke blir klar til ACR i juni vurdere jeg å bruke min 9-5 isteden. Slik den står nå er det en helt standard 01 9-5 2.0t stv. med 240 000km på telleren. Godt vedlikeholdt og motoren fungerer bra.

Hva bør jeg eventuellt gjøre før den utsettes for påkjenningene banekjøringa gir?? Og hva kan gjøres for å få litt mere futt i den??

Dette er det jeg selv har satt opp.

- PPC fra Speedparts
- 2,5" halvsats eksos
- nye skiver og klosser rundtom
- bytte olje, kjølevæske(water wetter) og bremsevæske
- bytte girkasse olje

Noen som har noen tips?? Bør jeg kanskje rett og slett la være.... :)

//Tom

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 23 mai 2009, 18:25
av Andrew N1328
sportsunderstell kanskje? og noen fine powerflex foringer?

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 23 mai 2009, 18:29
av Ingvar N629
finnes det noe en umodifisert 9-5 er mindre egnet til?

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 23 mai 2009, 20:27
av Zipperno
Andrew N1328 skrev:sportsunderstell kanskje? og noen fine powerflex foringer?
Sportsunderstell har bilen orginalt. Men burde nok hatt noe bedre for banekjøring. Tror ikke jeg prioriterer dette nå.... PPC og eksos trengs uansett!!!
finnes det noe en umodifisert 9-5 er mindre egnet til?
Sikkert rett i det, men nå er dette den eneste bilen jeg har tilgjengelig. Banekjøring er nå gøy uansett, tenkte bare på hva jeg kan gjøre for å få det til å funke noenlunde bra!!

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 24 mai 2009, 01:19
av Timon
Husk at forsikring sjelden dekker banekjøring da..

Dessuten bør du sjekke bremseklossene og skivene etterpå, siden de kan bli varme og sprekke. Ville heller ha brukt noen som var godt innkjørt på bane og så bytta klosser/skiver etterpå.

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 24 mai 2009, 03:12
av Zipperno
Timon skrev:Husk at forsikring sjelden dekker banekjøring da..

Dessuten bør du sjekke bremseklossene og skivene etterpå, siden de kan bli varme og sprekke. Ville heller ha brukt noen som var godt innkjørt på bane og så bytta klosser/skiver etterpå.
Skivene og klossene jeg har nå er stort sett ferdige uansett, så jeg bytter og så får vi håpe det holder.

Ang. det med forsikring så er jeg klar over begrensningene. Men kjører jeg ut er det MIN feil...... og jeg har kjørt bane før. Vet hva som gjelder her.

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 24 mai 2009, 07:40
av Stalfa
Ville nok kanskje heller å prioritert noe understell fremfor eksos.

Dempere og fjærer er jo en klassiker.
Nye antikrengestag er det mange som underverurdere. Disse: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3849 er de eneste jeg har funnet som er stivere utover de du får til Aeroen.
Vet ikke hvor langt foringene dine har gått, men 9-5'en spiser jo foringer til frokost, lunsj og middag.

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 24 mai 2009, 11:20
av KongerudN344
Kjør med det du har. Har de siste to åra kjørt med 2,3i. Går dårlig, men er utrolig gøy og ikke minst lærerrikt.

Husk og skifte bremseveske :wink:

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 24 mai 2009, 14:30
av Zipperno
KongerudN344 skrev:Kjør med det du har. Har de siste to åra kjørt med 2,3i. Går dårlig, men er utrolig gøy og ikke minst lærerrikt.

Husk og skifte bremseveske :wink:
Takk for den. Bremsevæske skal selvfølgelig skiftes ja....

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 24 mai 2009, 21:20
av Stalfa
Jeg tror kanskje at et sett med gateslicks vil gi deg meste bank for the bucks.

Re: Banekjøring med 9-5?

Lagt inn: 24 mai 2009, 23:23
av Zipperno
Stalfa skrev:Jeg tror kanskje at et sett med gateslicks vil gi deg meste bank for the bucks.
Venter på et sett Kumho Ecsta V710 gateslicks i 225/45-17. Håper de funker bra!!! Sliteindeks er 30!!!! Så varer de helga på ACR er det bra.

Bilde