Side 1 av 2
900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 17:34
av eidrik
Har et prosjekt stående i garasjen. En 900 turbo 86-modell, med en del rust... Har skaffa meg en 900 ikke-turbo 93-modell som så og si er rustfri. Hadde tenkt å bruke den som delebil, men har begynt å tvile. Planen var å hive alt av hjuloppheng, bremser osv over på 86-modellen.
Hvordan er det med å ha turbomotor i en ikke-turbo-bil? Og da tenker jeg på godkjenning osv.. Må vel ha katalysator, lambdasonde osv på 93-modellen..?
86-modellen min er selve luxusversjonen med el-vinduer, el-soltak, el-speil og cruisekontroll. Så tenkte på en eller annen måte å få det meste av dette over på 93-modellen.
Noen med synspunkter på dette?
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 18:42
av na_X
Ville selv gått for 93-modellen, ser du mye rust så er det nok ENDA mer enn du tror.. Mindre jobb er de tå flytte over en motor med noen ledninger også enn å flytte hele understellet + sveise rust. Ville kanskje gjort litt med den lille rusta som er på 93n før du har bytta over motor også så vet du det holder enda lengre.

Katalysator og lambda har du vel fra før på 93-modellen?
Hvilken av de er det som er 3-dørs..?
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 18:55
av eidrik
begge er 5-dørs.
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 19:13
av Eirik N396
Det er ikke særlig vanskelig å bygge om en 900i til turbo, men noe enklere er det jo å bytte til nyere understell og bremser på en bil som allerede har turbo. Så du må vel bare velge, om du vil ha en del sveisejobb og bytte understell på 86-modellen, eller om du heller vil flytte motor og alt over i 93-modellen og ta deg arbeidet med å få den godkjent ombygd etterpå.
Hva som er best, er slik jeg ser det avhengig av mengden rust på 86-modellen. Men det er nå desverre slik at det som oftest er en god del mer enn en tror. Ingen tvil om at det enkleste er å bytte understell på 86-modellen. Så trenger du ikke godkjenne ny motor. Men om det er for mye rust, er det kanskje bedre å ta seg bryet med å flytte alt over til 93-modellen.
Om denne 86-modellen er en original LUX-utgave, ville jeg uten tvil brukt denne nesten uansett stand.
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 19:20
av eidrik
hva må gjøres for å godkjenne ny motor da? 86-modellen står som et tomt skall i garasjen, så har grei oversikt over hvor mye rust det er. Har tatt ut motoren og interiøret av 93-modellen og ser at det ca er 0 rust, så har grei oversikt på den også.
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 19:57
av Eirik N396
eidrik skrev:hva må gjøres for å godkjenne ny motor da? 86-modellen står som et tomt skall i garasjen, så har grei oversikt over hvor mye rust det er. Har tatt ut motoren og interiøret av 93-modellen og ser at det ca er 0 rust, så har grei oversikt på den også.
Du må kontakte GMs ettermarkedsavdeling, spørre etter Steffen Kjetland Horn. Han har med typegodkjenninger og dokumentasjon å gjøre, og er veldig hyggelig. Jeg har hatt noen telefoner til ham de siste månedene
Så sender GM et brev til din lokale Saabforhandler, hvor du henter ut papiret ditt i bytte mot ~2000kr. Deretter må du ta med papiret til din lokale trafikkstasjon, og høre hva mer de vil ha. Dette ser ut til å variere en god del rundt omkring i landet. Men her borte vet jeg ihvertfall de vil ha papiret med signatur fra Saab-verksted som går god for at du har oppfylt kravene som står i papiret. Ellers kan det bli et problem ettersom motoren din er eldre enn bilen du evt. setter den i. Du kan jo høre med BT hva de sier. Evt. kunne du kanskje fått tak i innspr. tilsvarende 1993 og montert på motoren. Er det forresten T8? Da skal det vel godt gjøres å få godkjent motorbyttet.
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 20:10
av eidrik
T16 seff. Har en 2.3 topp og 2.1 innsug liggende som også skal på. Har forresten også en 2.1 topp og enda et 2.1 innsug liggende hvis noen er interessert
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 21:51
av og900turbo
Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.
Men du må ha lambdasonde og katalysator på turbomotoren for å få den godkjent. Du har sannsynligvis et LH 2.2 system uten lambda på 86-modellen. Noen sa at det går å lambdastyre det systemet, men monterer du et LH 2.4 system som står på turbomotorer fra og med 88b får du et mer moderne system ferdig med alt du trenger.
Har vært inne på tanken selv å konvertere 2,1ern til turbo, men en 4-dørs sedan er ikke verdens mest spennende Saab, det er 3-dørs kombi som gjelder
Det virker som at du allerede har alt du trenger for å få satt sammen en bra bil, utenom innsprøytninga da, og hvis du må kjøpe en 88b eller nyere turbo delebil til det får du jo nye bremser + ny type APC på kjøpet, så da har du plutselig 2 gode Saaber
Uansett, dette fortjener en prosjekttråd, hvis du ikke allerede har det?
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 22:05
av eidrik
Du har rett på alle punkter

Starter en prosjekttråd når jeg har betalt kontigenten og fått tilgang

Tenker det er lurt å høre med biltilsynet før jeg begynner?
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 26 mai 2009, 22:12
av Eirik N396
eidrik skrev:Tenker det er lurt å høre med biltilsynet før jeg begynner?
Det ryktes at dette er en fordel

Om du ikke har det fryktelig travelt ville jeg nok gjort det.
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 27 mai 2009, 10:36
av Andreas N1194
og900turbo skrev:Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.
I og900 fra 1990 og nyere så ligger absolutt
alt klart mhp ledningsnettet, fra elspeil til vinduer og 9000-aero-seter
og900turbo skrev:Men du må ha lambdasonde og katalysator på turbomotoren for å få den godkjent. Du har sannsynligvis et LH 2.2 system uten lambda på 86-modellen. Noen sa at det går å lambdastyre det systemet, men monterer du et LH 2.4 system som står på turbomotorer fra og med 88b får du et mer moderne system ferdig med alt du trenger.
Ingen grunn til å ikke bruke alt dette! Lambdaen fra sugern funker som bare fy den, og katen er jo en standardkat, så den funker supert også!
og900turbo skrev:Har vært inne på tanken selv å konvertere 2,1ern til turbo, men en 4-dørs sedan er ikke verdens mest spennende Saab, det er 3-dørs kombi som gjelder
Tull og tøys!
og900turbo skrev:Det virker som at du allerede har alt du trenger for å få satt sammen en bra bil, utenom innsprøytninga da, og hvis du må kjøpe en 88b eller nyere turbo delebil til det får du jo nye bremser + ny type APC på kjøpet, så da har du plutselig 2 gode Saaber
Kunne ikke vært mer enig!

Vi er en del folk som har vært gjennom suger->T16-konvertering (evt gasser->T16), så det er bare å hive seg på, men som sagt: det brevet er alfa og omega før du starter! Og mhp rust så ville jeg gått for den 93modellen, rustfritt er virkelig å foretrekke! Men noen sverger jo til en Lux selv om den er 95 % innsveiset stål også sikkert, er jo fortsatt en lux

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 27 mai 2009, 16:27
av Frode N073
Andreas N1194 skrev:og900turbo skrev:Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.
I og900 fra 1990 og nyere så ligger absolutt
alt klart mhp ledningsnettet, fra elspeil til vinduer og 9000-aero-seter
dette stemme ikkje heilt. det gjelde sikkert det vanligaste utstyret.
det ligger f.eks. ikkje ferdige kabla te varme i speil. gjorde ikkje det i min -93.
e vel ikkje så aktuelt i denna sammenhengen men følte for å ver litt pirkete

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 27 mai 2009, 18:03
av Andreas N1194
Frode N073 skrev:Andreas N1194 skrev:og900turbo skrev:Den 93 modellen, er ikke det en 2,1 liter? Da har den LH 2.4.2 sprut og EZK tenning m/bankesensor som gjør at den går billig og godt til å være suger,da. Bilen har vel ABS-bremser også? Og kanskje en airbag i rattet? Hvis den er i bra teknisk stand og mindre rustet enn den gamle bilen ville jeg helt klart brukt den og montert turbo i den. Ledningsnettet i min bil var klargjort for el.speil, det var bare å plugge i dashbord og forskjerm og montere speil og brytere. Det er sikkert det samme med el-vinduene også.
I og900 fra 1990 og nyere så ligger absolutt
alt klart mhp ledningsnettet, fra elspeil til vinduer og 9000-aero-seter
dette stemme ikkje heilt. det gjelde sikkert det vanligaste utstyret.
det ligger f.eks. ikkje ferdige kabla te varme i speil. gjorde ikkje det i min -93.
e vel ikkje så aktuelt i denna sammenhengen men følte for å ver litt pirkete

Men så er vel varme i speilene mest for late amerikanere med enormt store bakender også da

Neida, skulle fint kunne levd med det selv også jeg ja!

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 27 mai 2009, 19:45
av og900turbo
Andreas N1194 skrev:
og900turbo skrev:Men du må ha lambdasonde og katalysator på turbomotoren for å få den godkjent. Du har sannsynligvis et LH 2.2 system uten lambda på 86-modellen. Noen sa at det går å lambdastyre det systemet, men monterer du et LH 2.4 system som står på turbomotorer fra og med 88b får du et mer moderne system ferdig med alt du trenger.
Ingen grunn til å ikke bruke alt dette! Lambdaen fra sugern funker som bare fy den, og katen er jo en standardkat, så den funker supert også!
Hvis Eidrik velger å konvertere 93-modellen kan han sikkert bruke både Lamba-sensoren og katalysatoren fra den, men det er småting i denne sammenhengen...
Det han ikke kan bruke er EZK-tenninga da den er tilpasset sugemotorer og 2,1 blokka som blir for svak ved høye ladetrykk selv med den nødvendige senking av kompresjonen. Antar det har noe med toppakninga og klaring til kjølekanaler å gjøre. Er i tvil om LH 2.4.2 boksen med de blåe sprederene vil gi rett blanding og nok bensin ved trykkmating? Mulig det kan byttes chip og spredere som ordner det, men denne oversikten viser at det er mange varianter av komponentene i LH-systemet, og det kan være greit å ha samsvar mellom motor og system.
http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html
Ellers gikk Saab over til Lucas på nyere turbo-modeller her på berget, men ikke i USA, der de fortsatte med Bosch.
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Lagt inn: 27 mai 2009, 20:30
av eidrik
God å se at denne tråden engasjerer folk! Mye god kunnskap å ta med seg her. Som sagt, skal starte en prosjekttråd så snart jeg får tilgang
