Side 1 av 1
					
				fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 03 jun 2009, 21:09
				av svein
				Hvordan/går det å fremkalle ettertenninger med steg 1 chip og 3 toms fra turbo?
			 
			
					
				Re: fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 03 jun 2009, 22:54
				av Morti
				Tror ikke det er så lett å få til på en bil med elektronisk innsprut hehe..
En kollega med en gammel 2èrgolf hadde helt syyk ettertenning... var like moro hver gang 

 
			
					
				Re: fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 04 jun 2009, 09:24
				av Ingvar N629
				Daniel N683 skrev:Du tenker for å få litt smelling i eksosen? Ekstra bensin og senere tenning..
Som sånn generelt er veldig teit med tanke på levetiden til katalysatoren!
Jeg fatter egentlig ikke humoren i dette i det hele tatt, men du kan jo prøve å tilsette f eks startgass ganske langt ut i eksosanlegget, og montere en tennplugg rett bak utløpet. Det bør smelle bra, og du ødelegger ingenting.
 
			
					
				Re: fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 04 jun 2009, 16:24
				av laesi N1097
				Kan jo bare kjøpe en gammel bil som faktisk har dette da?
			 
			
					
				Re: fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 04 jun 2009, 21:41
				av svein
				Mener for å fremkalle smelling i eksos ja. Har da ingen katalysator å ta hensyn til.
			 
			
					
				Re: fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 04 jun 2009, 22:23
				av Haaka
				svein skrev:Mener for å fremkalle smelling i eksos ja. Har da ingen katalysator å ta hensyn til.
Grunnen til at det smeller, under 'vanlige/uvanlige' omstendigheter er jo hovedsaklig av tre årsaker:
-Det må være tilstrekkelig med hydrokarboner i eksosdampen. I en normal bil er det mer enn tilstrekkelig bensingass i eksosen til å produsere poffing og tom skikkelig smelling. I en trimmet bil hvor forbrenningen var anriket til å begynne med blir det desto mer uforbrente hydrokarboner i eksosen...
-Det må være tilgjengelig godt med luft, som i alle bensinbiler skjer naturlig med en gang du lukker gasspjeldet da innsprøytning og tenning opphører og luften passerer gjennom hele sylinderen uten å antenne. Luften går gjennom eksosanlegget, hvor det på et tidspunkt vil ha kommet langt nok ut i eksosen til å blande seg jevnt og i tilstrekkelig mengde med hydrokarbonet. Når blandingen i et lite område er mager nok vil den selvantenne dersom temperaturen i eksosanlegget og eksosgassen er høy nok (dette blir å anse som en selvfølge i de fleste bensinbiler da temperatur sjeldent er et problem. Dog vil også en katalysator bidra til å øke temperaturen kraftig).
-Siste faktor, da hydrokarbonet i bensinen har en relativt lav brennhastighet (30-35m/s under ideelle blandingsforhold til luft), iaf lav sammenlignet med høyeksplosiver liksom, blir det viktig å unngå så mye restriksjoner i eksosanlegget som mulig for ikke å dempe trykket av gassantenningen. Alle biler, innsprut som forgasser, får selvantenning i eksosanlegget men da bakre eksospotte er laget for nettopp å dempe trykktopper og eksoshastighet vil ikke 'poffingen' nå ut av eksosen som hørbar. Det gjør den om restriksjonene fjærnes...
Men skal du ha poffing er det jo ikke værre enn å trimme litt mer, og skal du virkelig ha skikkelig ettertenning på bilen din prøv den som Ingvar foreslår.. 

 
			
					
				Re: fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 05 jun 2009, 20:11
				av quist
				Har lest / hørt at rallybiler har en mekanisme som gir noe ekstra bensin som skal forbrenne / smelle ved girskift for å holde tuboen igang, rimelig hissig å se på / høre på hvertfall 

 
			
					
				Re: fremkalle ettertenninger?
				Lagt inn: 05 jun 2009, 21:53
				av Frode N073
				quist skrev:Har lest / hørt at rallybiler har en mekanisme som gir noe ekstra bensin som skal forbrenne / smelle ved girskift for å holde tuboen igang, rimelig hissig å se på / høre på hvertfall 

 
Responssystem kalles det. e vel ein dödar for turboen øve lengre tids bruk.