2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

leirpytt
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2008, 18:28

2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av leirpytt » 05 jun 2009, 09:52

Hei hei folkens!

Har en 2000mod 9-5 2,0t automat som har en snodig feil som jeg ikke finner ut av.
Innimellom nekter den å starte, dvs når jeg vrir om nøkkelen så virker alt ok (sett i forbindelse med instrumenter o.l) men ingenting skjer i motorrommet. Startmotoren går ikke engang. Alt ifm motoren er bare dødt.
Det snodige er at bilen fungerer helt fint ellers. Når dette skjer så må jeg la den stå i alt fra 15-60min så starter den på første forsøk uten filing eller noe slikt som om ingenting har skjedd. Alt virker da normalt og ingen feilmeldinger er å få opp ved avlesing.
Dette skjer oftere og oftere og er utrolig irriterende. Saab i Tromsø har ingen anelse om hva det kan være da de ikke finner noen feilmeldinger samt at alt tilsynelatende er i orden når jeg er innom dem.

Er det noen som har noe forslag til hva som kan være galt, hva man kan sjekke, osv...
Hadde vært til svært stor hjelp! :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av Paradigm N558 » 05 jun 2009, 09:53

Kan det være selve tenningslåsen? :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

leirpytt
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2008, 18:28

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av leirpytt » 05 jun 2009, 10:07

Er det noen måte å sjekke om det er tenningslåsen på? Hadde denne løs for noen dager siden og bilen startet uproblematisk uten bruk av tenningslåsen. Måtte bare passe på å ha den "ringen" rundt tenningslåsen nært nøkkelen. Har byttet batteri på nøkkelen også.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jun 2009, 10:15

Tipper girvelgerindikator. Neste gang den nekter så sjekk hvilket gir som indikeres i dashen, indikerer den ikke N eller P så nekter den å starte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

leirpytt
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2008, 18:28

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av leirpytt » 05 jun 2009, 13:53

Skal sjekke for den indikatoren neste gang, da jeg ikke har sett etter det og heller ikke lagt merke til at den har vist feil.

I mellomtiden så har det skjedd noe nytt... Uvisst om denne saken har noe med startproblemene å gjøre.
Mens jeg kjørte i dag så kom check engine lyset på, den lille gule motoren og det nekter å gå bort.
Jeg merker ikke noe når jeg kjører så jeg vet ikke stort om det og Saab i Tromsø hadde ikke anledning til å ta den inn før på mandag. Er dette ett lys man tør å kjøre med på? Kan dette ha noe med at registeret høres ut som skruer i en miksmaster? Registeret ble byttet 3/7-04 på ca 92000km, nå har bilen gått 187000km. Vil det kunne være noen reklamasjonssak? Evt mot Saab eller forrige eier? Kjenner jeg blir svett av tanken på å bruke 20000kr på å bytte register på en bil som er verd 90000kr. :cry:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jun 2009, 19:52

Lampa har ingenting med registerlyden å gjøre, men får du ikke ordnet registeret så må du ha ny motor etterhvert. 20k koster det ikke da men... For 20k så får du jo en motor uten oilsludgeproblemer, som det er tydelig at din har.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

leirpytt
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2008, 18:28

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av leirpytt » 06 jun 2009, 15:33

Er det noen som vet noe mer om hva som normalt kan få check engine lyset til å lyse?

Når det gjelder registeret så fikk jeg vite at dette kom til å koste meg ca 19000kr +/- 1000kr. I tillegg fant jeg ut i dag at turboen lekker olje... Denne ble byttet for ca 45000km siden.... Ett problem kommer tydeligvis skjeldent alene.

Begynner å lure på om det kan være enklere og billigere å rett og slett bare bytte hele motorn.
Jeg har forsatt den feilen med at den leker død innimellom og jeg fikk sjekket at girindikatorn indikerer rett gir når den nekter å starte. Testet både P og N uten hell. Måtte kjøre konas bil i dag! En Peugeot 106... :shock:

Noen anbefalinger på hva man burde foreta seg videre? Skal innom Saab i Tromsø på mandag for å få sjekket etter feilmeldinger ifm check engine lyset.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av Trond N47 » 07 jun 2009, 00:20

Det at bilen nekter å starte av og til, særlig med varm motor, tyder på periodisk feil på veivakselgiveren. Neste gang den nekter å starte tømmer du kalt vann på den (sitter nede på venstre framside av motoren under et lite blekk-deksel). Hvis bilen starter etter en kalddusj så må du bytte giveren. Enkel jobb, ukjent delepris.

Check Engine trenger ikke bety katastrofe. Hvis noen skal ha nærmere 20 lapper for å bytte registeret så er det regelrett ran. Du finner nok en billigere løsning.
Sist redigert av Trond N47 den 07 jun 2009, 00:35, redigert 1 gang totalt.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jun 2009, 00:33

Trond N47 skrev:Det at bilen nekter å starte av og til, særlig med varm motor, tyder på periodisk feil på veivakselgiveren. Neste gang den nekter å starte tømmer du kalt vann på den (sitter nede på venstre framside av motoren under et lite blekk-deksel). Hvis bilen starter etter en kalddusj så må du bytte giveren. Enkel jobb, ukjent delepris.
Da hadde startmotoren gått...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av noname » 07 jun 2009, 12:45

Sånn som du beskriv bilen din opplevde æ åsså min, og på min var det veivakselgiveren som var kaputt,hvis æ ikke huske mye feil så tok dem rundt 600,- på SP og rundt 1000,- på saab merkeverksted.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2009, 08:32

noname skrev:Sånn som du beskriv bilen din opplevde æ åsså min, og på min var det veivakselgiveren som var kaputt,hvis æ ikke huske mye feil så tok dem rundt 600,- på SP og rundt 1000,- på saab merkeverksted.
Da hadde fortsatt starteren gått!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

leirpytt
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2008, 18:28

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av leirpytt » 08 jun 2009, 08:45

Har fått time hos Saab i dag kl 12.00 for avlesing av feilkoder, så jeg håper den kan gi svaret på hva som er galt. [-o<

leirpytt
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2008, 18:28

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av leirpytt » 08 jun 2009, 13:16

Vel... Da var check engine lyset borte men hverken jeg eller Saab er noe klokere.
Fikk ikke nr på feilmeldingen, men den sa noe om at blandingsforholdet mellom bensin og luft var feil.
Saab mente at motorn fikk falskluft en plass men sprayet seg gjennom hele motorrommet med startgass uten at de kunne finne ut hvor den evt tok inn falskluft. Så alt de gjorde var å slette feilmeldingen og skrive ei pen regning.

Venter ennå i spenning på neste gang bilen leker død. Kan det tenkes at startmotoren er dårlig? Er det realistisk å tro at det er en mekanisk komponent som svikter, eller kan det være i det elektriske anlegget? Hvor går signalene fra tenningslåsen før de når startmotoren? Kan den/de komponentene i den rekken være defekte eller ustabile?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2009, 22:03

At startmotoren ikke går har da INGENTING med blandinga å gjøre. De burde forresten heller trykksette systemet enn å bruke startgass.

Såfremt girindikatoren er i orden så er det enten en elektrisk feil eller rett og slett gåent innslag på starteren. Kan være så enkelt som dårlig kontakt et sted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

leirpytt
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2008, 18:28

Re: 2000mod 9-5 "leker" død innimellom.

Legg inn av leirpytt » 09 jun 2009, 22:26

Da var feilen lokalisert etter noe DIY feilsøking.

Det var riktig som tidligere nevnt girvelgerindikatoren, eller Neutral position switch eller Neutral saftey switch (kjært barn har mange navn) som er gåen. Så da er det bare å bytte. Enkelt å komme til var det også, fantastisk!

Men....
Saab skal ha ca 7000kr for delen pluss arbeid, noe som er å bli regelrett flådd. Ser at delen ligger til ca 300dollar pluss frakt fra USA, men undrer om det er noen som kan anbefale en nettbutikk en eller annen plass i verden som kan levere denne delen til en hyggelig pris samt er sikker å handle hos?

Svar