Partikkelfilter og annet drit på 2007 1.9 tid 9-3 SS

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Averøy

Partikkelfilter og annet drit på 2007 1.9 tid 9-3 SS

Legg inn av KapteinSAABeltann » 06 jun 2009, 18:53

Nå har jeg hatt bilen i emnet i snart to år siden jeg kjøpte den ny. En sjarmerende bil, selv om finishen er langt unna premiumklassen og teknologien allerede dro bra på årene når bilen var ny. Kvaliteten på diverse detaljer er også temmelig "opel" - vindussviskertapper ruster etter kort tid og GM har gitt beskjed til forhandler at "det bare er slik", og rusten har vist seg på et par andre steder også på deler som nok blir byttet på garanti.

Det største irritasjonsmomentet er imidlertid det forbaska partikkelfilteret. Bilen har jevnlig gått i "begrensad prestanda" modus uten forvarsel, og det skyldes enten at EGR-ventilen har hengt seg opp eller at partikkelfilteret er tett. Har vært inne en gang tidligere og fått kjørt manuell regenerering på filteret samt gjort ren egr. Men problemet kommer tilbake. Riktignok har jeg bsr-tunet bilen, men problemene later til å være identiske enten jeg kjører med original (nyeste) programvare fra leverandøren eller programvaren fra bsr.

Dermed ser det ut som om jeg har en ikke uproblematisk framtid med denne bilen. Finnes det virkelig ikke noe man kan gjøre for å få i orden egr-ventilen og partikkelfilteret? Har flere bekjente med samme problem, og forhandleren bekrefter at det er mye problemer med filterene på disse Fiat-motorene. Opel sliter også med samme problemer på modellene denne motoren står i (og forresten med lagerproblemet i forstillingen også). Det er altså kjente feil, men likevel har man fortsatt å levere nye biler med disse problemene lenge før finanskrisen var et faktum, og uten noen god løsning på problemene.

Derfor henvender jeg meg til guruene her inne for å høre om noen vet om en god løsning på dette. For eksempel å fjerne hele partikkelfilteret og koble om et eller annet så styringen tror alt er i skjønneste orden, og/eller å gjøre noe med egr-ventilen så den ikke forårsaker at motoren går i nødmodus. Anyone?

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Partikkelfilter og annet drit på 2007 1.9 tid 9-3 SS

Legg inn av Haaka » 06 jun 2009, 21:03

KapteinSAABeltann N1132 skrev:Nå har jeg hatt bilen i emnet i snart to år siden jeg kjøpte den ny. En sjarmerende bil, selv om finishen er langt unna premiumklassen og teknologien allerede dro bra på årene når bilen var ny. Kvaliteten på diverse detaljer er også temmelig "opel" - vindussviskertapper ruster etter kort tid og GM har gitt beskjed til forhandler at "det bare er slik", og rusten har vist seg på et par andre steder også på deler som nok blir byttet på garanti.

Det største irritasjonsmomentet er imidlertid det forbaska partikkelfilteret. Bilen har jevnlig gått i "begrensad prestanda" modus uten forvarsel, og det skyldes enten at EGR-ventilen har hengt seg opp eller at partikkelfilteret er tett. Har vært inne en gang tidligere og fått kjørt manuell regenerering på filteret samt gjort ren egr. Men problemet kommer tilbake. Riktignok har jeg bsr-tunet bilen, men problemene later til å være identiske enten jeg kjører med original (nyeste) programvare fra leverandøren eller programvaren fra bsr.

Dermed ser det ut som om jeg har en ikke uproblematisk framtid med denne bilen. Finnes det virkelig ikke noe man kan gjøre for å få i orden egr-ventilen og partikkelfilteret? Har flere bekjente med samme problem, og forhandleren bekrefter at det er mye problemer med filterene på disse Fiat-motorene. Opel sliter også med samme problemer på modellene denne motoren står i (og forresten med lagerproblemet i forstillingen også). Det er altså kjente feil, men likevel har man fortsatt å levere nye biler med disse problemene lenge før finanskrisen var et faktum, og uten noen god løsning på problemene.

Derfor henvender jeg meg til guruene her inne for å høre om noen vet om en god løsning på dette. For eksempel å fjerne hele partikkelfilteret og koble om et eller annet så styringen tror alt er i skjønneste orden, og/eller å gjøre noe med egr-ventilen så den ikke forårsaker at motoren går i nødmodus. Anyone?
Sak en, partikkelfilter, er jeg litt utrygg på for denne motoren, men skal som oftest skiftes på intervall (forskjellig fra motor til motor, VELDIG forskjellig), kan også kjøres diverse additiv i drivstofftank for rensing, andre har separat tank for renseadditiv og motorstyringen bestemmer automatisk etter to faktorer når PF skal brennes rent. Det går på intervall først og fremst med også etter målt trykkfall over filteret, og bilen gjør mesteparten selv.. Dersom partikkelfilteret er tett vil det fysisk begrense motorkraft, men kan også sette motor i 'limp mode'/nødmodus og vises da tydelig gjennom den feilkoden som genereres og får ofte da melding i display. Verkstedet skal på bakgrunn av en slik feilkode gjøre nødvendig reparasjonsarbeid og evt. skifte PF.
Og skulle hele partikkelfilteret skiftes, skal den saken være grei..

Sak to, egr-ventilen, er generelt en enkel sak i at den stort sett ikke renses med særlig hell, og bør skiftes dersom det er feilkode på den (vil også kunne gi melding i displayer om 'begrenset motorkraft') eller man gjennom feilsøk avdekker at ventilen står fast, åpen. Motoren er konstruert for å ha egr-ventilen og dette må verkstedet/importør/produsent ta konsekvensen av og skifte de ventiler det blir feil på. Så denne saken er også grei, og ikke ditt problem som bileier..

Sak tre blir jo det irritasjonsmomentet i å ha en bil på verksted mer enn på veien.. Det er ikke uvanlig å blende egr-ventilen for å sikre at den ikke blir sotet ned. Problemet er ofte at du får feilkode på den da motorstyringen ofte overvåker virkningen av ventilen og vil finne ut dersom du ikke får den mengden co2 i innsuget som er beregnet, ergo i verste fall feilkode og 'begrenset motorkraft'.. :roll:

Jeg vil minne deg om at du gjennom norsk forbrukerrett har mulighet for å heve bilkjøpet dersom samme bilen har hatt samme problem mer enn tre ganger (etter lov om salg av håndverksarbeid). Om verkstedet leverer deg bilnøkkelen med den beskjed at bilen er reparert, og det har skjedd tre gang, hvorpå samme problem vender tilbake, kan du altså få fullstendig refundert bilkjøpet. Det må presiseres at 'samme problem' er vagt definert, men innebærer at en melding i display om 'begrenset motorkraft' kan forekomme av forskjellige feilårsaker. Derimot, har verkstedet funnet spesifikk feil som i egr-ventilen tre gang, heverett. Har de funnet spesifikk feil som i DPF tre gang, heverett... :wink:

http://www.lovdata.no/all/nl-19890616-063.html

Morten N88
Overload!!!
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 06 jun 2009, 21:43

Skal visstnok hjelpe på å kjøre bilen litt hardt av og til, langkjøring er også bedre enn småkjøring. Etter hva jeg har lest trengs det en viss temperatur for at partikkelfilteret skal brennes rent. Kjøres bilen pent og mye småkjøring, vil filteret lettere tettes igjen.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 07 jun 2009, 05:59

Det er kommet meg før øre at forhandleren har omlevert en bil med denne motoren til en Biopower til en kunde som utelukkende har bykjøring. Ellers er det for min del slik at bilen har gått i limp mode på en lengre tur også ved en anledning, så det virker som det trengs ekstremt mye varme for at prosessen med regenerering av filteret starter.

Litt av problemet er at jeg har bsr tunet bilen, og at jeg har valgt å være åpen rundt dette i forhold til forhandler. Det vil sikkert ikke være et problem, men hvis forhandleren vil være vanskelig kan han nok med retten på sin side si fra seg alt ansvar på grunn av dette.

Jeg mener fremdeles at en ideell løsning ville være å fjerne hele filteret...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jun 2009, 08:51

KapteinSAABeltann N1132 skrev: Jeg mener fremdeles at en ideell løsning ville være å fjerne hele filteret...
Du blir ikke den første.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 07 jun 2009, 15:51

Mener du at det er folk som har fjernet partikkelfilteret på denne modellen med godt resultat? Kunne gjerne tenkt meg fremgangsmåten i så fall :)

Nå sluttet forresten sikkerhetsbeltet på førerplassen å fungere også....

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jun 2009, 21:32

Partikkelfilteret på 1.9TiD-motorane skal være vedlikehaldsfritt, mao må du køyre litt hardt slik at en får opp temperaturen i filteret slik at det brenn reint som Morten seier.
Min far har en slik 1.9TiD 8v, og han har køyrt hardt avgotil med hell, han har endå etter ca. 30 000/2år ikkje hatt problem med EGR-ventilen, høgt oljeforbruk (også en relativt vanlig ved mykje finkøyring) eller partikkelfilteret.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 08 jun 2009, 17:26

Jeg er klar over hvordan partikkelfilteret i disse modellene virker. Jeg har tre bekjente med slike biler; en med en 2008 modell og to som har "jevnaldrende" biler med min. Av disse er det kun en som ikke har problemer med dette, og han kjører rundt 45.000 i året....han har derimot noe annet smårusk som defekt betjening på cc og defekte lager i forstillingen. Det siste er visst en svakhet på disse modellene og GM bytter med forbedrede deler.

Jeg snakket med min forhandler i dag og de tar inn bilen og skal blant annet bytte egr-ventilen. Siden nyttår har de brukt en forbedret utgave av denne ventilen ved bytte. Forhandleren sa at det er en følgefeil; defekt egr-ventil gjør at partikkelfilteret tettes og ikke regenereres som det skal.

Det var forresten ikke noen diskusjon rundt det at jeg har brukt ppc på bilen. Jeg regner med at det kommer av at feilen er såpass vanlig på disse modellene enten de er standard, BSR eller Hirsch-tunet.

Servicen er det forresten ikke noe å si på; siden jeg er alene med to barn og går i full jobb er det problematisk for meg å få bilen til verkstedet i nabokommunen. Så de frakter bare utstyr inkludert tech 2 og deler til et av verkstedene sine i min kommune for anledningen og tar bilen inn der. Ikke verst... :)

Men jeg er fremdeles interessert i å høre om noen har fjernet hele partikkelfilteret og eventuelt hvordan man gikk fram...

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 08 jun 2009, 19:38

- Når varsellampen for at filteret er i ferd med å tette seg lyser, er det viktig å gjøre som instruksjonsboka sier. Kjør med god hastighet til lampen slukker før du skrur av tenningen. Jo fortere du kjører, jo raskere er det for filteret å oppnå riktig temperatur og bli rent, sier Tom-Fredrik Rygh.

Hr. Rygh har kanskje ikke allverdens tekniske kunnskaper, eller så er han feilsitert.
Det er vel heller mer turtall og akselerasjon enn kun hastighet som skal til for å presse en motor, store muligheter for å miste lappen med dieselbil ifølge sitatet :D
Og en dieselbil har vel strengt tatt ikke tenning som kan skrues av :idea:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=187769
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1631

Legg inn av freddy85 » 08 jun 2009, 20:02

Leste en artikkel ang partikkelfilter på polo,, husker ikke hvor men mener det var på dinsiden.. der sto det klart å tydelig at det ikke var å anbefalle å chip trimme en bil med partikkelfilter..
Fikk du problemet før eller etter chip trimming?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2009, 21:51

Ingvar N629 skrev:
KapteinSAABeltann N1132 skrev: Jeg mener fremdeles at en ideell løsning ville være å fjerne hele filteret...
Du blir ikke den første.
Om noen har gjort det på akkurat denne vet jeg ikke, men jeg vet det har blitt gjort på såpass nye biler som f eks BMW 120d, da har filteret blitt erstattet med et rør.

Når det gjelder trim av biler med slikt utstyr så er det ikke hipp som happ hva slags trim man har. Mange ting påvirker partikkeldannelsen fra en dieselforbrenning, som lambda, tid til forbrenning, innsprøytningstidspunkt, durasjon, dieselkvalitet osv osv. Skal ikke kommentere din trim for den vet jeg ikke noe om, men en såkalt "effektboks" er iallfall å be om problemer!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 08 jun 2009, 22:31

Fikk du problemet før eller etter chip trimming?

Trimmet bilen ganske tidlig, men rakk å ha en episode av dette slaget før tuningen ble lagt inn. Da hadde egr-ventilen hengt seg opp og partikkelfilteret var tett.

Har vekselvis kjørt med trimprogram og nyeste originale programvare siden da og har hatt problemet med begge variantene.

Hos meg fikk jeg aldri noe varsel i forkant om at noe var på gang med partikkelfilter, bilen gikk bare i limp mode. Det samme er tilfelle hos en bekjent med 2008 modell, samt en annen bekjent med 2007. 2008 modellen har i tillegg problemer med at motorlampen begynner å lyse til tross for at den har fått den nyeste utgaven av egr-ventilen.

Har også fått antydet fra en bekjent at Hirsch-trimmede biler med denne motoren har samme problematikken, så jeg tviler på at det er selve tuningen som er utslagsgivende. Som nevnt over fikk min forhandler godkjent omlevering til en bensinbil fra Saab sentralt til en kunde som kun hadde småkjøring i by, så det er ingen tvil om at problemet er kjent. Dette skjedde for øvrig etter en god del verkstedbesøk.

Er enig i at disse powerboksene neppe kan være særlig bra. En gammeldags og ukomplett måte å trimme på.

Svar