Toppakningsbytte og900
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Toppakningsbytte og900
Lurer på om jeg skal bytte toppakning på min 1990 900 T16 da motoren er ute av bilen. Det jeg lurer på er om jeg må demontere kammer og ventiler da toppen skal planslippes, eller kan alt dette sitte på?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Toppakningsbytte og900
Jeg spurte leieboeren min som jobber på Maskinering her i Bodø om dette. Han sa at de såg helst at det var minst mulig som stakk opp over toppdekselplanet, sånn at de fikk spent fast toppen best mulig før planing. Det blei best når de fikk legge toppen flatt...
Det vil si at du må demontere kamakseloverfallene, kamakslene og overfallet til fordeleren. Det kan være lurt å løfte opp de hydrauliske ventiltrykkerkoppene samtidig, for de er løse når kammen er borte. Ventilene skal bare stå.
Tips: Nå passer det godt å rengjøre de hydrauliske ventiltrykkerene, hvis du er plaget med ventiltikking.

Det vil si at du må demontere kamakseloverfallene, kamakslene og overfallet til fordeleren. Det kan være lurt å løfte opp de hydrauliske ventiltrykkerkoppene samtidig, for de er løse når kammen er borte. Ventilene skal bare stå.
Tips: Nå passer det godt å rengjøre de hydrauliske ventiltrykkerene, hvis du er plaget med ventiltikking.

Sist redigert av og900turbo den 27 mai 2015, 17:34, redigert 2 ganger totalt.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Re: Toppakningsbytte og900
vet ikke om jeg hadde giddi å bytta pakning hvis motor fungerer helt ok? 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Toppakningsbytte og900
Tror jeg kjører med det slik det er. If it aint broken, dont fix it er det vel noe som heter.Morti skrev:vet ikke om jeg hadde giddi å bytta pakning hvis motor fungerer helt ok?

Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Toppakningsbytte og900
Hvis pakninga er tett og alt er OK må du strengt tatt ikke skifte den, men jeg vil vise dere en sak som overrasket meg når jeg byttet på 2,1- literen. Det er et kjent problem på de motorene og kanskje ikke like aktuelt på 2-literene, siden de har mindre boring. Problemet gjelder korrosjon som til slutt når sylinderåpninga, spesielt på sylinder 1 som er avbildet.

Jeg hadde mistanke om at toppakninga var dårlig, og fordi det var skrevet mye om disse problemene ville jeg sjekke at alt var i orden med motoren. Det hadde sikkert holdt en stund til før tæringa hadde nådd gjennom toppakningsringen og inn til sylinderen, men jeg føler meg mye tryggere nå med gropene fylt med JB Weld og ny pakning på plass
Så jeg betrakter nå toppakningsbytte på 2,1-literen som forebyggende vedlikehold.....
Ref: Servicebulletin fra Saab
http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 0_1797.PDF

Jeg hadde mistanke om at toppakninga var dårlig, og fordi det var skrevet mye om disse problemene ville jeg sjekke at alt var i orden med motoren. Det hadde sikkert holdt en stund til før tæringa hadde nådd gjennom toppakningsringen og inn til sylinderen, men jeg føler meg mye tryggere nå med gropene fylt med JB Weld og ny pakning på plass

Så jeg betrakter nå toppakningsbytte på 2,1-literen som forebyggende vedlikehold.....
Ref: Servicebulletin fra Saab
http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 0_1797.PDF
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681