Toppakningsbytte og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Toppakningsbytte og900

Legg inn av HansWF N416 » 07 jun 2009, 12:56

Lurer på om jeg skal bytte toppakning på min 1990 900 T16 da motoren er ute av bilen. Det jeg lurer på er om jeg må demontere kammer og ventiler da toppen skal planslippes, eller kan alt dette sitte på?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Toppakningsbytte og900

Legg inn av og900turbo » 07 jun 2009, 18:04

Jeg spurte leieboeren min som jobber på Maskinering her i Bodø om dette. Han sa at de såg helst at det var minst mulig som stakk opp over toppdekselplanet, sånn at de fikk spent fast toppen best mulig før planing. Det blei best når de fikk legge toppen flatt...
Det vil si at du må demontere kamakseloverfallene, kamakslene og overfallet til fordeleren. Det kan være lurt å løfte opp de hydrauliske ventiltrykkerkoppene samtidig, for de er løse når kammen er borte. Ventilene skal bare stå.

Tips: Nå passer det godt å rengjøre de hydrauliske ventiltrykkerene, hvis du er plaget med ventiltikking.

Bilde
Sist redigert av og900turbo den 27 mai 2015, 17:34, redigert 2 ganger totalt.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Toppakningsbytte og900

Legg inn av Morti » 11 jun 2009, 12:33

vet ikke om jeg hadde giddi å bytta pakning hvis motor fungerer helt ok? :roll:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Toppakningsbytte og900

Legg inn av HansWF N416 » 11 jun 2009, 13:17

Morti skrev:vet ikke om jeg hadde giddi å bytta pakning hvis motor fungerer helt ok? :roll:
Tror jeg kjører med det slik det er. If it aint broken, dont fix it er det vel noe som heter. :D
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Toppakningsbytte og900

Legg inn av og900turbo » 11 jun 2009, 19:10

Hvis pakninga er tett og alt er OK må du strengt tatt ikke skifte den, men jeg vil vise dere en sak som overrasket meg når jeg byttet på 2,1- literen. Det er et kjent problem på de motorene og kanskje ikke like aktuelt på 2-literene, siden de har mindre boring. Problemet gjelder korrosjon som til slutt når sylinderåpninga, spesielt på sylinder 1 som er avbildet.

Bilde

Jeg hadde mistanke om at toppakninga var dårlig, og fordi det var skrevet mye om disse problemene ville jeg sjekke at alt var i orden med motoren. Det hadde sikkert holdt en stund til før tæringa hadde nådd gjennom toppakningsringen og inn til sylinderen, men jeg føler meg mye tryggere nå med gropene fylt med JB Weld og ny pakning på plass :D

Så jeg betrakter nå toppakningsbytte på 2,1-literen som forebyggende vedlikehold.....

Ref: Servicebulletin fra Saab
http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 0_1797.PDF
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar