Side 1 av 1
Toppakningsbytte og900
Lagt inn: 07 jun 2009, 12:56
av HansWF N416
Lurer på om jeg skal bytte toppakning på min 1990 900 T16 da motoren er ute av bilen. Det jeg lurer på er om jeg må demontere kammer og ventiler da toppen skal planslippes, eller kan alt dette sitte på?
Re: Toppakningsbytte og900
Lagt inn: 07 jun 2009, 18:04
av og900turbo
Jeg spurte leieboeren min som jobber på Maskinering her i Bodø om dette. Han sa at de såg helst at det var minst mulig som stakk opp over toppdekselplanet, sånn at de fikk spent fast toppen best mulig før planing. Det blei best når de fikk legge toppen flatt...
Det vil si at du må demontere kamakseloverfallene, kamakslene og overfallet til fordeleren. Det kan være lurt å løfte opp de hydrauliske ventiltrykkerkoppene samtidig, for de er løse når kammen er borte. Ventilene skal bare stå.
Tips: Nå passer det godt å rengjøre de hydrauliske ventiltrykkerene, hvis du er plaget med ventiltikking.

Re: Toppakningsbytte og900
Lagt inn: 11 jun 2009, 12:33
av Morti
vet ikke om jeg hadde giddi å bytta pakning hvis motor fungerer helt ok?

Re: Toppakningsbytte og900
Lagt inn: 11 jun 2009, 13:17
av HansWF N416
Morti skrev:vet ikke om jeg hadde giddi å bytta pakning hvis motor fungerer helt ok?

Tror jeg kjører med det slik det er. If it aint broken, dont fix it er det vel noe som heter.

Re: Toppakningsbytte og900
Lagt inn: 11 jun 2009, 19:10
av og900turbo
Hvis pakninga er tett og alt er OK må du strengt tatt ikke skifte den, men jeg vil vise dere en sak som overrasket meg når jeg byttet på 2,1- literen. Det er et kjent problem på de motorene og kanskje ikke like aktuelt på 2-literene, siden de har mindre boring. Problemet gjelder korrosjon som til slutt når sylinderåpninga, spesielt på sylinder 1 som er avbildet.
Jeg hadde mistanke om at toppakninga var dårlig, og fordi det var skrevet mye om disse problemene ville jeg sjekke at alt var i orden med motoren. Det hadde sikkert holdt en stund til før tæringa hadde nådd gjennom toppakningsringen og inn til sylinderen, men jeg føler meg mye tryggere nå med gropene fylt med JB Weld og ny pakning på plass
Så jeg betrakter nå toppakningsbytte på 2,1-literen som forebyggende vedlikehold.....
Ref: Servicebulletin fra Saab
http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 0_1797.PDF