Side 1 av 1

prosjekt speedbump..

Lagt inn: 16 jul 2004, 02:24
av wicky
her skal jeg legge ut bilder om den nye turbosaaben min..en 1985 9000 2,0 16V turbo..stygg som F!!! i lakken..er egentlig en beige/hvit farge..men klarlakken har flasset og rusten har tatt over så en lakkering er vel snart på plass..fikk den veldig billig..betalte 6878kr for den (faktisk!) hentet den i tromsø og kjørte nedover..gikk nok veldig bra til en måke fløy inn på passasjersiden av bilen og tok med seg blinklys og sidespeil i døden..også datt bakerste del av potta av i ca 240km/t++..ble vel enda fetere lyd..men etter at jeg hadde kjørt bilen ett par dager i oslo ble jeg faktisk kullos forgiftet..legen spurte om jeg ville ta selvmord og greier..hehe..nå er eksosen fixet..men klarte å ødelegge en metallbit på luftmasse måleren (ikke spør hvordan!) så nå har jeg fixet det på jalla måte og satt en metallbit fra en 30A sikring..går nok greit fra 3000omdreininger og oppover..men under er den råtten..den nye måleren ligger i bagasjen..men må justeres..usj..

interøret er i rødt stoff..elektriske vinduer..klima anlegg..cruisekontroll..manuell kasse..fjernstyrt alarm..noe slitt inni men ingen rifter og hull..skal nok uansett byttes til skinn..Har også solgardin bak..defa warm up..handsfree montert..

Byttet olje, tennplugger, oljefilter, luftfilter, pluggledninger, rotor og fordelerlokk, nye bremseklosser foran og bak..nytt senkesett (40mm) inkludert i prisen..

Motorn er vel grunnen til at jeg kjøpte bilen..foreligger papirer på at bilen er benket til 269hkpå fremhjulene..ble benket hos NordicUhr eller noe slikt..Trimkam..chip..porta topp..kn-filter og 2,5toms eksos anlegg til katten og deretter 3toms med 3toms utblås..Girkassa er også byttet til 2,3T kasse for å tåle alle påkjenninger..(alle tall er fra forrige eier) Og bilen går som F!

Jeg er tredje eieren..alle servicer er tatt på saab frem til 248000km..bilen har nå rullet 272000km og bruker null olje!ingen lekkasjer heller..Første eier hadde bilen fra 1985 til 2002..var vist importøren av saab i norge eller no slikt (ifølge eier nr.2!)

Har nå vasket bilen grundig..(merket egentlig ikke da lakken er blæææ!) satt på 18tommere OZ-felger..men siden de subber så skal de av..sette på 17tommere da bilen er senket 40mm foran og bak..videre planer er å bytte interiør til skinn (helst svart..) få klimaen til å funke og el-vinduet på førerdøra..bytte blinlysene til hvite..lakkert om bilen til sort...sote rutene..nye felger..montere ganske så heftig anlegg på bilen..

jaja..dette var vel det..skal egentlig opp om 2timer..så jeg nekter å sove..hehe..bilder kommer vel iløpet av helgen håper jeg..

btw, noen som kan hjelpe med å justere luftmasse måleren?


ps..til de som måtte lure..den grønne 9k 1994 er overtatt av pappa..og motorbytte på den er utsatt på ubestemt tid da Speedparts ikke har tid enda..pluss jeg har litte granne lite med penger..og noe som kommer til å glede dere...merca er lagt ut til salgs..hehe..er vel den eneste pakistanske familien i oslo som har 2saaber..hmm...

gamle bilder forrige eieren tok;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

blei visst et laaaangt innlegg detta..

Lagt inn: 17 jul 2004, 13:58
av wicky.
nå døde bilen..først hengte gassen seg opp og jeg kjørte nesten på en S-klasse..etter det hørte jeg bare masse klakkklakkbombang lyder når jeg satte bilen i gir og kjørte..problemet er bare at bilen ikke vil kjøre...ikke frem og ikke tilbake..prøvde å taue den men lagde såååå mange hjerteskjærende klakkeklange lyder at jeg måtte la den stå..under bilen fant jeg er stor rundt metallting..hmm..med masse olje og fett på..må legges til at rett før dette skjedde så stod bilen i nedoverbakke i 2.gir med tenningen slått av..og den trillet sakte men sikkert nedover...prøvde i 1.gir og da stod den stille..men prøvde i 5.gir..og da trillet den FORT nedover...merkelig..noen som har råd?

Lagt inn: 17 jul 2004, 14:14
av Erik N21
....... høres ut som smadret girkasse...... eller i heldigste fall drivakslinger på ville veier.....

Lagt inn: 17 jul 2004, 14:56
av wicky.
vel..gir kassa er byttet til en forsterket kasse og burde egentlig ikke ryke da..menne..trenger ikke clutch for å sette kassa i gir lixom..men bilen klakker sinnsykt når den taues...hopper opp og ned..om drivakslinger er ødelagt..mye jobb å bytte?

Lagt inn: 17 jul 2004, 15:45
av Hjelle, N6
Erik N21 skrev:....... høres ut som smadret girkasse...... eller i heldigste fall drivakslinger på ville veier.....
Evt. om den laga froskehopp nedover bakken kan det vel vere motoren som har sett sine betre dagar. Ein kompresjonstest vil avsløre om so er tilfelle.

Lagt inn: 18 jul 2004, 00:30
av Erik N21
..under bilen fant jeg er stor rundt metallting..hmm..med masse olje og fett på..
nå kjenner egentlig ikke jeg 9000, men hadde dette vært en 900 ville jeg sagt: dette ligner på da jeg akselererte inn på motorveien og sleit medbringeren (og halve veggen) ut av girkassen.

det er jo ikke så mange andre steder enn i drivleddene det er fett i betydelige mengder. sjekk om drivakslingene henger fast i girkassen, eller om de ligger og slenger og lager stygge lyder når du slepes.

Lagt inn: 18 jul 2004, 17:18
av Gjest
Erik N21 skrev:
..under bilen fant jeg er stor rundt metallting..hmm..med masse olje og fett på..


det er jo ikke så mange andre steder enn i drivleddene det er fett i betydelige mengder. sjekk om drivakslingene henger fast i girkassen, eller om de ligger og slenger og lager stygge lyder når du slepes.
stemmer det...lager veldig stygge lyder og hopper og slenger når den slepes...og motoren går som før...men når bilen settes i gir og kjøres så står den bare stille og lager klakke lyder..

Lagt inn: 21 jul 2004, 07:44
av wicky
ingen som vet?

Lagt inn: 21 jul 2004, 08:26
av Kristian N70
Ta en titt under bilen og i motorrom du, så ser du nok om det er noe som henger og slenger.

Lagt inn: 25 jul 2004, 06:31
av wicky.
men om akslingen er ødelagt..er det mye jobb å bytte det ?

Lagt inn: 25 jul 2004, 14:45
av clutch
Har hørt en del historier om akslinger som har hoppet ut av indre drivknuter på senkede 9000 (geometrien forandres ved senking). Hvis det er tilfelle er det bare å fikse ny mansjett og grease og sette den på plass igjen. For å feilsøke må bilen jekkes opp foran (helst bukk) og forhjulene må av. Da vil man se akslingene og alle drivknuter.

Så er det jo en liten mellomaksling også, fra høyre indre knute til girkassa, men den er forankret med splines så det er lite trolig at den skulle lage slike lyder. Tror nok mest det første.

mvh

Lagt inn: 25 jul 2004, 18:55
av wicky.
hmm...det rulla ut en tjukk rund metallrunding med hull i midten,,var masse fett på den...

Lagt inn: 25 jul 2004, 21:37
av Hjelle, N6
wicky. skrev:hmm...det rulla ut en tjukk rund metallrunding med hull i midten,,var masse fett på den...
Kan vere ein låsering til enten ein aksling eller drivknut.
Einaste måte å få sjekka dette på er å kome seg inn under bilen og ta ein visuell kontroll på greiene. Ta eventuellt bilder av elendigheita, og legg ut her, då har folk ein betre sjangs til å kommentere nærmare ståda. Vert vel mykje gisseleik dette.

Lagt inn: 28 jul 2004, 15:35
av wicky.
nei..nå selges denne bilen..enten hel eller i deler...gi bud..utstyr er beskrevet i starten av denne tråden..første man med ok penger får bilen..selv om akslingen er død så er motoren verdt en del penger..