MissFire og Knock Detection

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

MissFire og Knock Detection

Legg inn av Paradigm N558 » 12 jun 2009, 10:43

Hei, siden noen(tm) her på forumet i Bodøtraktene har Tech II, så var vi å leket oss i går, og da fant vi dette på bilen min.

Bilde

What's going on i syllinder 1 og 4?

//Robert

Random pic btw:

Bilde
Bilde
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: MissFire og Knock Detection

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2009, 22:34

Forskjellig temperatur sikkert...

Tok samme avlesninga på min, den har gått lenge siden sist den ble nullet. Slik ser det ut:
Bilde
Mindre misfire enn knock på min, kan det ha med bankefølsomhet i SW å gjøre tro? Har jo også høyere komp i min da men...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: MissFire og Knock Detection

Legg inn av doo-kie » 14 jun 2009, 00:11

Vet ikke. skal heller ikke komme med noen forklaring. Men at bilen leser av missfire. og den er over 400. so what??
hvor mange ganger går stemplet over topp på en butikk tur`? MÅ alle være perfekt????
Om man ikke har en over middels data sprut tviler jeg på at man kan lese ut hvor mange feiltenninger man har. tror ikke dette er noe å snakke om.
Dette skjer selv den beste data styring og motor. Herregud. De som kjørte dragrace på ACR i dag og vant. kjørte 50talls teknologi.... sååååeee dette blir bare detaljer på et perfekt overvåkningsystem.
Nothing beats cubic inches?? elles no sånt!
Skal heller ikke blande inn hvordan trionic leser av dette for det vet jeg ikke, men for meg som er en vanlig blåøyd hvit nordmann er dette helt normalt, og vil tro jo mere man trimmer jo større sjangs er det for dette oppstår.
Om jeg får spøøre para. Merker du noe unormalt på bilen?
Klart om du merker den brenner pluggene hvite og går sinnsykt godt. er det selfølgelig progremvare feil.
Men for meg tror jeg bilen din funker bra. Og du heller ikke har merket noe på bilen. Så Tut og kjør! Værtfall min oppfordring. Mulig alle Trionic fantaster er missfornøyd med BSR. Men er jeg og du?? neppe? ikke har vi tatt noen stempel... Så at bilen din fanger opp den minste feil har verken med at du har et sykt kjøre mønster eller at du har dårlig og lite utprøvd programvare. kun med at bilen har et sinnsylt bra overvåkningssystem.
Kjør hart kjør stil SMIL :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: MissFire og Knock Detection

Legg inn av doo-kie » 14 jun 2009, 00:27

Skudd i luften. Bensinkvalitet!
Spiller nok mere inn enn man tror.
Men fortsatt har jeg ikke peiling. Stiller også samme spørsmål som du.
Ikke det at jeg ikke får sove om natten for kanskje bilen min har en og annen knock down eller missfire.
Tror nok allt som har motor mer eller mindre har det.
Jo mindre man man får jo mer optimalisrt har man det, men for å kjøre i barnehagen klarer man seg :roll:
Jaja. Skal ikke virke som jeg har peiling på dette, for det har jeg absolut ikke! Få med dere det alle.
Dette er KUN min mening og mine erfaringer.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: MissFire og Knock Detection

Legg inn av Paradigm N558 » 14 jun 2009, 08:24

Njaei altså spørsmålet var ikke hvorvidt "ånei jeg missfire" mere sånn.. "syllinder 1 og 4 gjør noe galt i forhold til syllinder 2 og 3"

K_duck kom med en teori om det kan være pga. designet på inntaksmanifolden, at luften i 1 og 4 må reise ett litt lengre stykke?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: MissFire og Knock Detection

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jun 2009, 09:45

Ja for all del, tut og kjør. Dette er da vel ikke noe problem, var vel mer at para lurte på hvorfor sylindrene ikke gikk likt. Ser man på tenningsbank på min så er det jo ikke usannsynelig å tro at iallfall 1eren går varmere enn de andre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: MissFire og Knock Detection

Legg inn av Tor N12 » 14 jun 2009, 22:22

Det er helt normalt at 1'eren er verst, er varmere i den sylinderen..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: MissFire og Knock Detection

Legg inn av Gandulf N1535 » 15 jun 2009, 00:02

Tor N12 skrev:Det er helt normalt at 1'eren er verst, er varmere i den sylinderen..
Kvifor? Gjeld dette alle motorar eller?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar