Side 1 av 1

Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 17:57
av volvo944
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Saab 9-5 2004 mod som har gått ca 130.000.

Nåværende eier har nettopp byttet turbo på bilen, da det kommer blå røyk ved oppstart.


Er dette bekymringsfullt, eller en vanlig sak på disse bilene?

Er det noen spesielle årsaker til at man må bytte turbo, og blir motoren like bra etterpå?

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 18:33
av Andrew N1328
Levetiden på turbo'en varierer jo veldig... 130 k og byttet turbo hørtes jo lite ut, men kan skje det også, selv har min rullet 165 000 og er fortsatt fin(hirsch trimmet siden ca 90 000 tror jeg).

At den må byttes er jo bare vanlig slitasje, det er jo en "slitedel", dog det er sjeldent den må skiftes.

Så vidt jeg vet så er det ikke noe ekstra slitasje på motor, foruten om at man har kjørt lenge med gåen turbo...

Andre skal få lov til å utdype litt mer da min viten er veldig begrenset ;)

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 19:00
av Ingvar N629
At en turbo raser så tidlig KAN skyldes slums med oljeskift. Tidligere årsmodeller av 9-5 har vært plaget med oilsludge, dvs oljekvaliteten har blitt raskt dårlig pga en konstruksjonsfeil, og dette har (blant annet) ført til en del turboras. Fra og med 2004 skal dette problemet være utbedret (sjekk at det er en 2004-modell, og ikke en 2003 som er registrert i 2004). Så lenge bilen har komplett servicehefte og har fått de oljeskift den skal så trenger ikke et turboras å bety noe som helst fra eller til.
Og ja, så sant grunnen til turboraset ikke er relatert til dårlig olje eller manglende oljeskift så blir motoren like bra igjen når turboen er byttet, en turbo er som Andrew skriver en slitedel. Har motoren gått med dårlig turbo lenge slik at oljen har forsvunnet gjennom turboen, så kan motoren ha gått med dårlig smøring.

Dersom motoren er trimmet så vil turboen kunne få et kortere liv, da den vil gå med et høyere turtall enn originalt når motoren går med høy last.

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 19:32
av volvo944
Bilen er reg. 1. juni 2004, så da er det vel ikke en 2003 modell?

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 20:50
av Paul N1176
sjekk chassi nr for å finne ut hvilken årsmodell det er... reg dato har sjeldent så mye og si, det kan jo være en overligger...

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 21:10
av volvo944
Må ringe Saab da for å finne ut hvilke chassisnr som er hvilken årsmodell?

Har chassisnr på bilen.

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 21:11
av Tor N12
Det står da et stort og fint klistermerke i motorrommet hvor man finner årsmodell ;)

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 21:39
av Ingvar N629
...og om det er en 04-modell så står det 4 på den tiende posisjonen i chassisnummeret.

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 21:49
av volvo944
Ingvar N629 skrev:...og om det er en 04-modell så står det 4 på den tiende posisjonen i chassisnummeret.

Der står det 4!

Takk for hjelpen!


Utrolig flott med et slikt aktivt forum!

Håper det blir Saab på meg nå :)



Noen øvrige advarsler/anbefalinger som jeg bør være obs på?

Det er en 2004 modell 2.0t med automat. Gått ca 130.000 km.

Hva kan jeg forvente av rep/vedlikehold?
Hører bremseskivene blir fort utslitt foran, og at støtdempere bak er en gjenganger.

Har en Volvo 940 fra før, og er vant med å skru litt vedlikeholdsdeler selv. Kjøper deler på Biltema. Er dette kurant også for Saab?

Hvordan er det å bytte bremser/støtdempere/eksos for en med litt erfaring med slikt fra før?
(skrur ikke motor/drivverk/hjuloppheng).


På forhånd takk!

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 22:08
av Ingvar N629
Demperne foran er jo fjærbein, så det er definitivt hjuloppheng :wink:

I tillegg til det du har nevnt så er det spesielt de fremre bærearmsforingene i bakhjulsopphenget du kan forvente å måtte bytte, disse bytter du da enkelt og greit til polyurethan (powerflex) med en gang, de holder.

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 22:14
av Tor N12
Du er sikker på at du vil ha autolat da? Personlig så synes jeg den tar litt for mye krefter, spes på 2-literen..
Men skjønner selvfølgelig at det er behagelig

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 22:46
av volvo944
Ingvar N629 skrev:Demperne foran er jo fjærbein, så det er definitivt hjuloppheng :wink:

I tillegg til det du har nevnt så er det spesielt de fremre bærearmsforingene i bakhjulsopphenget du kan forvente å måtte bytte, disse bytter du da enkelt og greit til polyurethan (powerflex) med en gang, de holder.

Er dette en dyr affære da? Noe man enkelt gjør selv, eller en jobb for verkstedet?

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 22:47
av volvo944
Tor N12 skrev:Du er sikker på at du vil ha autolat da? Personlig så synes jeg den tar litt for mye krefter, spes på 2-literen..
Men skjønner selvfølgelig at det er behagelig
Ja, er villig til å ofre litt power for komforten denne gangen. Blir en del by/kø-kjøring.

Hvordan er det forøvrig med chipping på disse motorene? Noe man bør ligge unna kanskje, siden de ikke virker til å være de mest solide sakene...

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Lagt inn: 06 jul 2009, 22:50
av Paul N1176
volvo944 skrev:
Ingvar N629 skrev:Demperne foran er jo fjærbein, så det er definitivt hjuloppheng :wink:

I tillegg til det du har nevnt så er det spesielt de fremre bærearmsforingene i bakhjulsopphenget du kan forvente å måtte bytte, disse bytter du da enkelt og greit til polyurethan (powerflex) med en gang, de holder.

Er dette en dyr affære da? Noe man enkelt gjør selv, eller en jobb for verkstedet?
Ikke noe problem å bytte selv, om du har rørt på ett par skruer før.. ligger vel en faq en plass her om hvordan man gjør det steg for steg...

Ikke noen problem å chippe disse motorene, jeg tror de liker det :D er vel ikke så ofte man hører om motorhavari pga litt trimming..