Side 1 av 1
Slapp Saab 9000 2,0t 1997
Lagt inn: 10 jul 2009, 08:27
av Dan-Roger
Trenger litt hjelp... Rett over tennkassetten, dvs rett over S-en i Saab - møtes to slanger. Oppdaget i går at dette festet sitter veldig løst, samtidig som det svetter en del. Jeg kunne lett løsne denne, og mens bilen gikk surklet det noe. Kan noe si meg hva dette er?
Grunnet til at jeg begynte å utforske litt er at bilen har virket veldig slapp i det siste. Skulle dra en liten tilhenger for noen dager siden, og da skulle man tro den var flere tonn... Bilen er også fått noe ujevnere giring på automatgiret, samt at den har ikke draget lenger

Skiftet plugger og luftfilter i går, uten at dette hjalp nevneverdig... Tips mottas med begeistring.
Mvh DR.Nerdal
Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997
Lagt inn: 10 jul 2009, 08:58
av Eirik N396
Det er pluggen til veivhusventilasjonen. Om denne sitter løst er det vel foringen som må byttes. Denne koster nok ikke mye

Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997
Lagt inn: 10 jul 2009, 10:06
av Tor N12
Er det en orginal 150-hester du har ?
Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997
Lagt inn: 10 jul 2009, 10:09
av Dan-Roger
Ja, den er original.
Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997
Lagt inn: 10 jul 2009, 10:47
av Tor N12
Da er det jo ikke så mye som kan gjøre at den går dårligere men du bør vel sjekke disse tingene:
Bensinpumpe, de lønner det seg å skifte fra ca 150.000 km men de kan også bli dårlige før den tid. Husk å skift bensinfilter samtidig.
Turbo, sjekk for unormal slitasje/slakke, sjekk også at den har rett GLT (grunnladetrykk)
Eksos, på 9000 så er det ikke helt uvanlig at innmaten i eksospotta går tett.
Sjekk også den enveisventilen som sitter ved den gummiforinga som du sier svetter, bytt selvfølgelig også den foringa.
Sjekk også alle vakumslanger.
Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997
Lagt inn: 10 jul 2009, 10:54
av Dan-Roger
Takk for nyttige svar. Nå har jeg noe å pjuske med i helga.
Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997
Lagt inn: 10 jul 2009, 11:02
av Ingvar N629
Som Tor sier, samt en veldig enkel ting som du uansett ville ha funnet ut når du sjekker grunnladetrykket, nemlig at staget mellom wastegate og trykklokka på turboen kan ha hoppet av.
Slangene du prater om er til veivhusventilasjonen.