Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 15 jul 2009, 01:24
Fikk etter en rask sjekk konstatert at motoren i 9000en er gåen. Knekt råde eller veiv. (Se evt. prosjekttråden min for mer info om akkurat det:
viewtopic.php?f=25&t=23081&start=15)
Så egentlig for meg 10.000-lapper som flagrer av gårde, men har vært inne på
http://www.bildelsbasen.se og kikka og ser jo at Sverige er fullt av 9000-motorer

Og de ligger på rundt 4.000-5.000 kr. Men det er veldig mange av de, så her blir vel problemet å finne det beste kjøpet.
Spørsmål:
Bør jeg velge samme årsmodell på motor siden jeg har trim-software til en 95-modell?
Tenkte å finne en B234E (170 hk) siden innbiller meg at de er mindre slitt enn en tilsvarende B234L eller B234R. Lurt?
Noe jeg bør være ekstra obs på ifm å hente ny motor? Noe jeg har glemt?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 15 jul 2009, 01:34
Tja.. Problemet er vel å vite noe om tilstand. Betal nå i allefall noen kroner ekstra for å få en motor som du vet er bra!
Gjerne en som kan prøvekjøres, gjerne servicehistorikk, helst ikke trimmet fra før, mål kjedestrammeren og løft gjerne av toppdekselet slik at du ser at den ikke har levd et hardt liv med få oljeskift eller hatt et liv med dårlig oljekvalitet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 15 jul 2009, 06:36
Ett alternativ til å bare kjøpe motor er å kjøpe en hel delebil. Du betaler bare moms av kjøpesummen i Sverige.
Da får du muligheter for å få testet motoren før kjøp også.
"Alt" fra totakt til turbo
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 15 jul 2009, 18:08
Tor N12 skrev:Tja.. Problemet er vel å vite noe om tilstand. Betal nå i allefall noen kroner ekstra for å få en motor som du vet er bra!
Gjerne en som kan prøvekjøres, gjerne servicehistorikk, helst ikke trimmet fra før, mål kjedestrammeren og løft gjerne av toppdekselet slik at du ser at den ikke har levd et hardt liv med få oljeskift eller hatt et liv med dårlig oljekvalitet.
Får prøve å kikke litt på motoren da. Tar med bitsett så jeg får kikka under toppdekselet og målt kjedestrammeren. (Hvordan er det egentlig man gjør det? kikka under dekselet på min men fant det ikke ut.) Høre om selgeren har servicehefte også kanskje. Om jeg skulle prøvekjørt den så måtte den jo stått i en bil og da hadde jeg ikke fått den med meg. Måtte blitt to turer da evt.
Og kanskje finne en selger som har mer enn en motor eller finne flere i samme området slik at jeg slipper bomtur om det skulle være en dårlig motor. God idé
Mostra skrev:Ett alternativ til å bare kjøpe motor er å kjøpe en hel delebil. Du betaler bare moms av kjøpesummen i Sverige.
Da får du muligheter for å få testet motoren før kjøp også.
Har delebil allerede, bare med feil motor

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 15 jul 2009, 19:36
Timon skrev:Får prøve å kikke litt på motoren da. Tar med bitsett så jeg får kikka under toppdekselet og målt kjedestrammeren. (Hvordan er det egentlig man gjør det? kikka under dekselet på min men fant det ikke ut.)
Den sitter ikke under toppdekselet, den sitter i blokken. Du finner den bak motoren under det øvre motorfestet, helt på venstre side av motoren sett forfra. Er litt knot å skru den ut, men mener du først trenger 26mm pipe og forlenger så skal den gå ut. Tror jeg har klart det uten å løsne den ytterste skruen, hvis ikke mener jeg det er 12mm fastnøkkel som passer best (OBS! mye smådeler inni der!).
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 15 jul 2009, 19:59
Må man ikke ta ut den ytterdelen først? slik som på 9-5en?
om man tar ut hele strammeren uten å ta ut den lille skruen der fjæra sitter vil jo strammeren gå helt ut, da vet man jo ikke hvor langt den har gådd ut
Værtfall slik på 9-5en, regner med det er likt på 9000.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 15 jul 2009, 20:06
doo-kie skrev:Må man ikke ta ut den ytterdelen først? slik som på 9-5en?
om man tar ut hele strammeren uten å ta ut den lille skruen der fjæra sitter vil jo strammeren gå helt ut, da vet man jo ikke hvor langt den har gådd ut
Værtfall slik på 9-5en, regner med det er likt på 9000.
Du har selvsagt rett, jeg tenkte demontering jeg nå.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 jul 2009, 00:16
Den sitter nå i toppen da, ikke i blokka. Først må du skru ut 12 mm ja, ta ut fjæra og plastpinnen inni der, og så er det ikke 26 mm, men 27

på selve strammeren. Mål da lengden på den taggete delen uten å måle med tjukkelsen av den flate delen på enden av den taggete delen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 20 jul 2009, 09:39
Ikke for å kverulere, men på 9-5en er 26mm kopp på strammeren.
Dette er jeg helt sikker på siden jeg jeg satte inn en motor før helga. 27 går ikke gjennom hullet på festet til strammeren til multireima om man skal måle den med motoren i bilen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie