Side 1 av 1
Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 15 jul 2009, 01:24
av Timon
Fikk etter en rask sjekk konstatert at motoren i 9000en er gåen. Knekt råde eller veiv. (Se evt. prosjekttråden min for mer info om akkurat det:
viewtopic.php?f=25&t=23081&start=15)
Så egentlig for meg 10.000-lapper som flagrer av gårde, men har vært inne på
http://www.bildelsbasen.se og kikka og ser jo at Sverige er fullt av 9000-motorer

Og de ligger på rundt 4.000-5.000 kr. Men det er veldig mange av de, så her blir vel problemet å finne det beste kjøpet.
Spørsmål:
Bør jeg velge samme årsmodell på motor siden jeg har trim-software til en 95-modell?
Tenkte å finne en B234E (170 hk) siden innbiller meg at de er mindre slitt enn en tilsvarende B234L eller B234R. Lurt?
Noe jeg bør være ekstra obs på ifm å hente ny motor? Noe jeg har glemt?
Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 15 jul 2009, 01:34
av Tor N12
Tja.. Problemet er vel å vite noe om tilstand. Betal nå i allefall noen kroner ekstra for å få en motor som du vet er bra!
Gjerne en som kan prøvekjøres, gjerne servicehistorikk, helst ikke trimmet fra før, mål kjedestrammeren og løft gjerne av toppdekselet slik at du ser at den ikke har levd et hardt liv med få oljeskift eller hatt et liv med dårlig oljekvalitet.
Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 15 jul 2009, 06:36
av Morten S.
Ett alternativ til å bare kjøpe motor er å kjøpe en hel delebil. Du betaler bare moms av kjøpesummen i Sverige.
Da får du muligheter for å få testet motoren før kjøp også.
Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 15 jul 2009, 18:08
av Timon
Tor N12 skrev:Tja.. Problemet er vel å vite noe om tilstand. Betal nå i allefall noen kroner ekstra for å få en motor som du vet er bra!
Gjerne en som kan prøvekjøres, gjerne servicehistorikk, helst ikke trimmet fra før, mål kjedestrammeren og løft gjerne av toppdekselet slik at du ser at den ikke har levd et hardt liv med få oljeskift eller hatt et liv med dårlig oljekvalitet.
Får prøve å kikke litt på motoren da. Tar med bitsett så jeg får kikka under toppdekselet og målt kjedestrammeren. (Hvordan er det egentlig man gjør det? kikka under dekselet på min men fant det ikke ut.) Høre om selgeren har servicehefte også kanskje. Om jeg skulle prøvekjørt den så måtte den jo stått i en bil og da hadde jeg ikke fått den med meg. Måtte blitt to turer da evt.
Og kanskje finne en selger som har mer enn en motor eller finne flere i samme området slik at jeg slipper bomtur om det skulle være en dårlig motor. God idé
Mostra skrev:Ett alternativ til å bare kjøpe motor er å kjøpe en hel delebil. Du betaler bare moms av kjøpesummen i Sverige.
Da får du muligheter for å få testet motoren før kjøp også.
Har delebil allerede, bare med feil motor

Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 15 jul 2009, 19:36
av EdHunter N815
Timon skrev:Får prøve å kikke litt på motoren da. Tar med bitsett så jeg får kikka under toppdekselet og målt kjedestrammeren. (Hvordan er det egentlig man gjør det? kikka under dekselet på min men fant det ikke ut.)
Den sitter ikke under toppdekselet, den sitter i blokken. Du finner den bak motoren under det øvre motorfestet, helt på venstre side av motoren sett forfra. Er litt knot å skru den ut, men mener du først trenger 26mm pipe og forlenger så skal den gå ut. Tror jeg har klart det uten å løsne den ytterste skruen, hvis ikke mener jeg det er 12mm fastnøkkel som passer best (OBS! mye smådeler inni der!).
Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 15 jul 2009, 19:59
av doo-kie
Må man ikke ta ut den ytterdelen først? slik som på 9-5en?
om man tar ut hele strammeren uten å ta ut den lille skruen der fjæra sitter vil jo strammeren gå helt ut, da vet man jo ikke hvor langt den har gådd ut
Værtfall slik på 9-5en, regner med det er likt på 9000.
Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 15 jul 2009, 20:06
av EdHunter N815
doo-kie skrev:Må man ikke ta ut den ytterdelen først? slik som på 9-5en?
om man tar ut hele strammeren uten å ta ut den lille skruen der fjæra sitter vil jo strammeren gå helt ut, da vet man jo ikke hvor langt den har gådd ut
Værtfall slik på 9-5en, regner med det er likt på 9000.
Du har selvsagt rett, jeg tenkte demontering jeg nå.

Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 16 jul 2009, 00:16
av Ingvar N629
Den sitter nå i toppen da, ikke i blokka. Først må du skru ut 12 mm ja, ta ut fjæra og plastpinnen inni der, og så er det ikke 26 mm, men 27

på selve strammeren. Mål da lengden på den taggete delen uten å måle med tjukkelsen av den flate delen på enden av den taggete delen.
Re: Motorras i 9000, hente motor i Sverige?
Lagt inn: 20 jul 2009, 09:39
av doo-kie
Ikke for å kverulere, men på 9-5en er 26mm kopp på strammeren.
Dette er jeg helt sikker på siden jeg jeg satte inn en motor før helga. 27 går ikke gjennom hullet på festet til strammeren til multireima om man skal måle den med motoren i bilen.