Side 1 av 1

Prosjekt mot slutten

Lagt inn: 20 jul 2004, 23:11
av Mortimer-N18
Siden trimforumet er ute av drift så kan jeg jo poste her :)

Nå nærmer det seg slutten på prosjektet mitt med ny motor. Motoren ble montert i bilen for ei god stund tilbake og jeg dro på ferie i noen uker. Etter ferien har jeg klart å montere resten og få start på udyret :)
Jeg liker lyden det er helt klart! :)
Var på Toten i går for å se over mappet i boksen og allt så egentlig greit ut, noen justeringer i bensinmappet og turbotrykkmappet ble gjort. Så nå går bilen veldig fint. Den går faktisk like bra som den gamle motoren min :) Og det var jo rimelig bra syns nå jeg. Det er bare et helt annet drag i den nye motoren, det stopper liksom ikke og så kjenner du ikke det typiske "turbosparket". Og det er før lagrene i motoren er innkjørt og tenningsmappet er justert... Skal si jeg gleder meg som en liten unge til lagrene slipper og motoren er klar for ordentlig program som skal få gummien til å slite :) (kanskje girkassa også.......)

Så nå ser jeg fram til lange fine innkjøringsturer som bare fører til at bilen går bedre og bedre :)

Tusen takk til totens store sønn for all hjelp og støtte den siste tiden av byggingen! Uten den hjelpa hadde jeg stått her ennå uten ny motor :)

Oppskrift på motoren:
2.0 bunndel (Allt nytt av lager/pakninger, veiv og stempler/ringer.)
2.1/2.3 topp (matchportet eksosporter til grenrøret)
2.1 innsug
2.1 kamaksler
Spes grenrør
T04-19T turbo
3" eksos hele veien med en lyddemper.
Trionic 5.5 motorstyring fra en `96 900

Dette er en oppskrift som jeg kan anbefale på det sterkeste. Jeg er imponert over draget for å si det slik i forhold til den originale motoren.

Lagt inn: 01 aug 2004, 21:42
av Mortimer-N18
Jaja, nå har det gått 120mil og oljebytte er gjort. Gikk over til Catrol TWS Motorsport olje. 10W60.
Det var veldig stor forskjell på motortemperatur etter oljebytte. Kjørte castrol mineralolje før byttet.
Jeg prøvde meg på en ca 10min testtur med litt hardt pådrag. Tempen gikk ikke mye over normal, mens med den andre olja gikk tempen opp midt mellom normal og rødt. Noen ganger også over.
Så i motorrommet rett etter at jeg parkerte, og grenrøret gløder som fy... Til og med turboen var godt på vei til glødende, den var bare en tanke rød.. Så det blir varmt det er helt sikkert!. Motoren sto på tomgang ca 5min før jeg slo den av og grenrøret var fortsatt en tanke rødt. Jeg tok et bilde etter ca 3min, men får ikke lagt det ut pga manglende internettresurser... Kommer tilbake til det senere.

Så det er morro at det fungerer! Bare noen få små bugs som jeg funnet ut etterhvert. Men det er fiksbart :)

Lagt inn: 01 aug 2004, 21:52
av Hjelle, N6
Høyres ut som du kosar deg no i 900-en Mortimer... :D
Alltid kjekt å få ting i orden, vi (jag och brorsan) har denne veka bytta hjullager, bensinfilter og toppakning på eine 9k-en, grei følelse å være ferdig, og alt funkar... :D

Lagt inn: 02 aug 2004, 06:13
av Mortimer-N18
Ja nå går kveldskosen med bak rattet :)
Litt synd at bensinprisen er så forbasket høy nå... bruker 1,2liter på mila litt blandet kjøring, mest langkjøring..

forbruk

Lagt inn: 02 aug 2004, 08:09
av Petter 900 T
Forbruket detter endel når motoren "løsner"

Dessuten, hva mener du med blanda kjøring? (Ny motor, må bare teste pådraget ca. hele tiden..............)

Forsikring er dyrere enn bensin uansett!

Petter

Re: forbruk

Lagt inn: 03 aug 2004, 06:14
av Mortimer-N18
Petter 900 T skrev: Dessuten, hva mener du med blanda kjøring? (Ny motor, må bare teste pådraget ca. hele tiden..............)

Petter
hehe... har vel en liten tendens til å sette "plattan til mattan" litt for ofte ja 8) , men jeg klarer å holde meg i skinnet og kjøre pent mesteparten av tiden faktisk.. :shock: :P :D