får ikke frem spenning til bensinpumpa

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tjommy

får ikke frem spenning til bensinpumpa

Legg inn av tjommy » 19 jul 2009, 12:46

'hei..
Jeg har en saab 900 turbo 16v, 89 mod. som har stoppet og får ikke start igjen på den.
Jeg har byttet:
bensinpumpe og filter
tenningsmodul til riktig type
bensinpumpe releè og hovud releèt.
Coil
fordelerlokk og den giveren som spinner rundt.

Når jeg prøver å starte så vil ikke pumpe gå i rundt, har prøvd å bypasse den slik at den går og vet at den funker fra sikring.
Tror kansje den feilen ligger på ledningsnettet som skal åpne for spenning til bensinpumpa, men vet ikke helt hvordan jeg skal angripe denne feilsøkinga. Er det nor annet som også skal åpne enn bare releèt slik at sikring 30 får spenning?
tar imot andre tips og råd og håper noen har hatt problemet før meg og vil dele sin erfaring :roll:

mvh tjommy

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: får ikke frem spenning til bensinpumpa

Legg inn av Trond N47 » 20 jul 2009, 08:37

Bensinpumpereleet får styre-spenning fra to kilder, det er først fra startmotoren slik at pumpa alltid går når starteren går. Og så får den spenning fra minus-utgangen på coilen når motoren har startet. Start med å sjekk denne tilkoplingen og evt ledningsbrudd derfra.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

tjommy

Legg inn av tjommy » 28 jul 2009, 15:18

kommer spenninga derfra da?
har ikke så god peil på bil, mn elktrisk kan vi klare.
Er det mulig at denne startmotoren bare slutter å gi ut spenning til bensinpumpereleèt? jeg har prøvd så og si alt nå og får ikke start uten å bypasse pumpen.

etter tegning å forstå(teknisk til bilen) så ligger det en sikring nr 30 som skal gi spenning til bensinpumpa.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 28 jul 2009, 17:17

Sikring 30 er hovedsikringen for strøm til alt som får strøm når tenningen er på. Det menes med +30. Bensinpumpe-releet får hovedstrømmen frA +30, men det er sjelden der feilen ligger. Styrestrømmen til releet kommer fra de kildene jeg nevnte.

Du kan finne ut om det er strøm fra +30 ved å erstatte sikringen til bensinpumpa med en prøvelampe koplet til jord. Feil med styrestrømmen fra startmotoren elimineres med å trille den i start. Funker det så får du ikke styrestrøm fra starteren. Hvis den får styrestrøm fra starteren men ikke fra coilen så kommer den når du starter for så å dø etter du har sluppet nøkkelen. Hvis ingen av disse tingene hjelper så ville jeg prøvd å byttet releet til bensinpumpa. Sikkert noen her du kan låne et av.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 28 jul 2009, 23:09

hei.

hvilket innsprøytningssystem har du på bilen? på min 84 satt det lh 2.2 og der fungerte det slik: fikk ikke ecu tennings-puls i fra den blåe kabelen som går inn på neg- pol på coil, så starter ikke pumpen.

sjekk dette. det sitter 2 rele over styreboksen. det ene styrer hovedspenninga til ecu og det skal være slått inn når tenninga er på eller i start pos.

det andre rele'et slår seg bare inn om boksen får signal i fra coil(tenningspuls). du kan måle om det kommer signal her slik: slå på vekselspenning og mål mellom + og coil kabelen. du skal få en liten spenning ved kjinning på motor. får du ikke dette, sjekk dette:

Hall-Giver.

Denne er det som styrer tenningsmodulen og dens funksjon.

Hallgiveren er en giver på fordeleren som gir signaler til tenningsmodulen om når den skal jorde coil slik at det blir gnist på pluggene. Sjelden at denne ryker sånn helt uten videre, men kan få dårlig funsjon grunnet bla slitasje på kontakt/kabler som går inn på den og at det kan på enkelte. skal du ha mere detaljert feilsøking med ulike verdier, så må du ta kontakt på pm 8) (må grave i arkivene) :mrgreen:

merk at dette er info jeg har i fra lh 2.2 systemet som jeg hadde men er mye av det samme.

lykke til.

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar