Side 1 av 1

Powerflexforinger

Lagt inn: 22 jul 2004, 04:47
av Orjan N235
Hei,
har tenkt aa bytte ut org. foringene (da de ikke passerte EU-kontrollen) med powerflexforinger. Har hoert at disse skal vaere mye bedre. Som senest nevnt under "Dekk til 9-5 ??"
Har kjørt med Dunlop SP 9000 i 2 somre nå og er kjempe fornøyd.
De støyer litt men har masse grep både på tørr og våt vei.
Sporer ikke så mye men jeg har byttet til powerflex foringer så må bestemmer jeg hvor i sporet bilen skal ligge.
Hva er den stoerste forskjellen? Vil bilen virke stivere?
Kan jeg bare ta med meg nye foringer (bestilt fra SP) paa verksted aa faa byttet dem der?
Regner med det er best aa bytte baade fremme og bak samtidig.

mvh Orjan

Lagt inn: 22 jul 2004, 07:31
av Thor N67
Bilen blir ikke så mye stivere men litt gjør det jo. Det viktigeste er at bilen blir mye mer retnings stabil og "taitere".

Lagt inn: 24 jul 2004, 04:07
av Orjan N235
Saa mao. kan det anbefales aa skifte til powerflex kontra orginale?
Jeg vil jo ikke ha en soft og mjuk bil, men en familiebil med gode kjoereegenskaper.

Orjan
P.S: Tips om verksteder som utfoerer dette for en overkommelig pris mottas m/takk

Lagt inn: 26 jul 2004, 00:53
av TH
Det er interessant dette med nye bushinger/foringer. Har selv en ng900 der foringene til stabstag ble smurt opp for å få vekk et lite knak som oppstod ved bremsing. Etter noen titals mil i regnvær er det hele tilbake, noe som sikkert skyldes at foringen er utslitt.
Vurderte å bytte alt av foringer forran og bak, men skulle gjerne hørt om andres erfaringer ang. resultat og verkstedsomkostninger. Vil gjerne prøve PowerFlex fra SP i tilfelle.

Lagt inn: 26 jul 2004, 09:11
av Trond N47
Powerflex - foringer har i tillegg til en litt større stivhet også mye lengre
levetid enn gummiforinger. Jeg har bare positive erfaringer med slike
foringer fra Speedparts og kommer aldri til å kjøre rundt med noe annet.

Forskjellen i bruk er så liten at en ikke trenger å bytte dem samtidig, jeg
monterte en side av gangen framme uten at det merktes på bilen.

Lagt inn: 26 jul 2004, 12:16
av TH
Men tror dere det forbedrer kjøreegenskapene vesentlig å bytte alt sammen (1995 ng 900, 148.000 km), eller burde jeg spare pengene og kun bytte det som åpenbart er utslitt? Hvis kjærra føles "tightere" med nye foringer, kunne jeg jo droppe planene om å oppgradere fra 1995 til 1996-forstilling? Det er alltids andre ting å bruke tusenlappene på med en tiåring stående i gata...
Først sier du at de er mye bedre enn gummi, så sier du at det er liten forskjell i praktisk bruk?!?!!?

Lagt inn: 28 jul 2004, 11:46
av Gjest
Ingen flere Powerflex-erfaringer?

Lagt inn: 29 jul 2004, 02:38
av Orjan N235
Da har jeg utfoert et soek her paa formuet ang powerflex :idea: .
Soek-funksjonen er en fin ting gitt :wink:
Ser jo at temaet har vaert oppe til diskusjon et par ganger. Mye interessant lesing.

Men hvordan er det aa skifte foringene. Boer det helst skje ved et verksted?

mvh,
Orjan :aim: :coffeemachine: :coffeecup: :coffeecup: :coffeecup:

Lagt inn: 29 jul 2004, 08:57
av Thor N67
Send et pm til Morty. Han kan kanskje gi deg tips om hvor og hvem som kan hjelpe deg. Han holder til på Hergra og har litt oversikt om det meste der oppe. Ellers er det bare 1 uke igjen til landstreffet på Lånkebanen med base på Torpet kamping. Ta en tur så får du nok hjelp med det meste.

Lagt inn: 29 jul 2004, 11:54
av Trond N47
Kjøreegenskapene påvirkes mest av å bytte bakre bærearmsforinger
på framvogna, samt krengningsstabilisatorforingene i karosseriet fram
og bak. Det andre gjør mindre av seg. Men blir det slitt, så skal en ikke
erstatte gummi med gummi!

Når jeg sier at det ikke påvirker kjøreegenskapene i stor grad, så er det
fordi alle gir sitt lille bidrag til å tighte til bilen. Du får aldri samme effekt
som ved bytte til sportsdempere (som er den viktigste modifiseringen).
Men bytte på en side av gangen går ikke ut over sikkerheten slik som
bremser, fjærer eller dempere ville gjort.

Prioriteringsrekkefølgen for tuning er etter min mening:

-Dekk (og felger, profiler nede på 30, 40 og 50 tallet)
-Dempere
-Fjærer
(-Grovere krengningsstabilisatorer)
(-Støtdemperstag fram/bak)
(-Nyere nedre opphengskuler fram på 9-5 t.o.m. 01)
-Powerflexforinger
....

Lagt inn: 30 jul 2004, 14:42
av Orjan N235
Send et pm til Morty. Han kan kanskje gi deg tips om hvor og hvem som kan hjelpe deg. Han holder til på Hergra og har litt oversikt om det meste der oppe. Ellers er det bare 1 uke igjen til landstreffet på Lånkebanen med base på Torpet kamping. Ta en tur så får du nok hjelp med det meste.
Pm er sendt, kanskje Morty er litt opptatt foer landstreffet. Dessverre har jeg nok ikke mulighet til vaere med der da jeg befinner meg i Nordsjoen til slutten av august :cry: . Oensker alle som deltar og jobber med forberedelsene lykke til :wink: .
Vurderte å bytte alt av foringer forran og bak, men skulle gjerne hørt om andres erfaringer ang. resultat og verkstedsomkostninger. Vil gjerne prøve PowerFlex fra SP i tilfelle.
Da bilen ikke gikk gjennom EU-kontrollen (utfoert av Din Bil i Tr.heim) skulle de samme folka ha 5000 kr for skifte av org. foringer bak. I tillegg skulle de ha ytterligere 2000 i tilfelle de maatte etterjustere. Naa vet jeg ikke hvor mye arbeid og verktoey som skal til, men synes det var litt vel droeyt. Ventet ikke at en bil som gaar gjennom sin 1. EU-kontroll ikke skulle passere. Kanskje jeg er gnien, men jeg trodde aerlig talt ikke det skulle koste saa mye :shock: . Saa naa har jeg kjoert siden januar (gikk over gata til NAF der den passerte u/anmerkninger), uten aa bytte. Haaper ikke dette har noe aa si?
-Dekk (og felger, profiler nede på 30, 40 og 50 tallet)
-Dempere
-Fjærer
(-Grovere krengningsstabilisatorer)
(-Støtdemperstag fram/bak)
(-Nyere nedre opphengskuler fram på 9-5 t.o.m. 01)
-Powerflexforinger
Dempere maa ant. skiftes m/neste service likevel (sammen med f-bremser) Maa passe paa aa oppgradere naar en likevel maa skifte deler. Proever jo ogsaa aa legge av litt penger til en brukbar chiptrim, men det kan jo gaa hardt utover trimkontoen naar en skal skifte det ene og det andre her og der.

Ha en fin dag,
Orjan