Side 1 av 1

Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 10:32
av turbomikke
jeg skal gå til innkjøp av saab 900 turbo, men hva er det som er lavtrykk eller høytrykk? hvilken er enklest og trimme? 8v eller 16v? generelt tips og råd hadde vært suverent :lol:

takk :lol:

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 10:49
av Paradigm N558
turbomikke skrev:jeg skal gå til innkjøp av saab 900 turbo, men hva er det som er lavtrykk eller høytrykk? hvilken er enklest og trimme? 8v eller 16v? generelt tips og råd hadde vært suverent :lol:

takk :lol:
Hei,
De er like lett å trimme, men du får en seigere bil på 16v med litt mere moment.

Hvilken årsmodell hadde du forespeilet deg?

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 10:58
av turbomikke
har sett på en 3dørs 86mod. 8v. er det så enkelt som og bare bytte til en 16v topp fra en 2L sugemotor? hva er effekt mulighetene til disse motorene?

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 11:21
av Frode N073
de e ikkje liga lett å trimma nei.
8v har ei begrensning på ca 190hk før du må te med tilleggsinnsprut ellår komplett ny løysning.

16v trenge du kun chip, modifisera APC +evt ic ellår bedre ic så passere du lett 200hk. + du får ein bedre mer moderne og smidigare motor.

kor møye effekt du vil nå e opp te lommabogå di :wink: men girkassen gir opp lenge før du når motoren sitt potensial.

ska du bygga om 8v te 16v så e det lettast med ein donor bil og flytta alt øve då det e mer enn toppen som skille.

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 11:23
av Eirik N396
Det skal være skrevet en del på forumet om dette før, så du kan nok finne mye info ved å søke. Kort oppsummert:

T16 er jo sprekest, har mer moderne innsprøytning, og ikke minst dobbelt så mange ventiler. Denne fins det også mest trimmuligheter for. Det finnes noe for begge, men det er flest muligheter for T16. T16 er vel å foretrekke på de fleste området, med mindre en skulle komme over en T8 i eksepsjonelt bra stand.

Videre kom det nytt understell på og900 -88 ->, dette har bedre bremser. Bremsene på det gamle understellet krever også mer vedlikehold har jeg inntrykk av, selv om jeg ikke har hatt en bil med dette selv. Mange bygger om understellet på eldre biler til det en finner på nye biler, dette er en mulighet.

Det er ikke bare å bytte topp for å få 16v nei, du trenger bl.a. innsprøytninga med innsug, luftfilterboks. Det beste er å skaffe seg komplett delebil, og flytte over det meste fra motorrommet.

Du spør etter forskjell på lavtrykksturbo (LTT) og fulltrykksturbo (FTT). LTT-utgaven er en 16v-motor som mangler IC og APC. Disse har lavere ladetrykk og er ikke naturlig noko ikke like spreke som en FTT. Om en kommer over en 900 LTT er det allikevel ingen hindring, da det er fullt mulig å montere IC og APC, slik at bilen tilsvarer en FTT.

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 11:31
av Frode N073
vert å nevne at ltt modellane har ein litt triveligare turbo enn ftt modellane. dog mindre kassevennlig #-o

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 11:43
av Paradigm N558
Dynamo og servopumpe er også forskjellig på disse om jeg husker rett, så det er en del arbeid å bytte.

Jeg ville gått for en 16v med en gang :)

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 12:46
av turbomikke
takker for alle svar hittil :D

passer 16v motoren inn i en 8v bil da?

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Lagt inn: 21 jul 2009, 12:53
av Paradigm N558
Jepp, men som sagt, mye rundt motoren må flyttes med :)