Har problemer med tomgang og høyt turtall..
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 80
- Registrert: 25 jul 2009, 11:53
- Medlemsnummer: N1741
- Navn: Helge Åstveit
- Bil: Saab 9-3 AERO
Har problemer med tomgang og høyt turtall..
Lurer på ka som kan være årsaken til at min Saab 900 Turbo ikke går skikkelig på tomgang, bilen høres ut som en traktor, og når jeg gir gass i første giret går det fint. Men når jeg ligger i andre giret og gir gass stopper den på en måte å dra når den er komt opp på 1 bar, merkelig... det er ikke pluggene, de er nettopp byttet men kan det være den røde DI tennkassetten som er gåen.... eller er det noe annet som kan være gale..
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 80
- Registrert: 25 jul 2009, 11:53
- Medlemsnummer: N1741
- Navn: Helge Åstveit
- Bil: Saab 9-3 AERO
Re: Har problemer med tomgang og høyt turtall..
Noen som kan hjelpe????
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Har problemer med tomgang og høyt turtall..
Høres ut som vakumlekasje... har du sjekket vakumslangene dine?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 80
- Registrert: 25 jul 2009, 11:53
- Medlemsnummer: N1741
- Navn: Helge Åstveit
- Bil: Saab 9-3 AERO
Re: Har problemer med tomgang og høyt turtall..
nei har isje skjekket vakumslangene, kor ligger de då...
E det isje Di kassetten då?
E det isje Di kassetten då?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Har problemer med tomgang og høyt turtall..
Vacuumslangene ligger pent fordelt ut over stort sett hele motorrommet ditt, tynne små slanger (de fleste er 4mm innvendig diameter, noen få er 6mm) som har en lei tendens til å bli slapp i fisken etter noen år. Disse har forskjellige oppgaver, men det de har felles er at dersom de går lekk får du alskens rare feilsymptomer.
For å sjekke vacuumslangene er det enklest å kjøpe en boks med startgass og spraye på dem mens bilen går på tomgang, vær spesielt grundig i koblingene. Om du har en lekkasje vil vacuumet i slangen trekke inn startgassen i sytemet, og til slutt ender den inn i motoren. Dette fører til at turtallet vil øke "av seg selv" på grunn av gassen. Er du usikker på hva som er hva nedi der så går du bare over alle slangene du finner som er under 1cm ytre diameter så er du helt sikker.
Obs: For sikkerhets skyld bør dette gjøres med kald motor, så slipper du noen overraskelser med startgass og varme motordeler.
Bytt eventuelle slanger som gir utslag når de sprayes på, og se om bilen går bedre. Bytt også om du synes de ser råtten ut selv om de ikke lekker nå, så sparer du deg kanskje for noe arbeid senere...
Vacuumslange får du kjøpt som metervare hos de fleste bilrekvisitaforhandlere.
Du kan jo prøve en annen DI-kassett og se, men forsøk først og se om startgassen gir resultater. Om du ikke vet om noen du kan få lånt en kassett av så har de fleste Saabverksteder en "prøvekassett" du sikkert får låne noen minutter for å teste ut. Det er i alle fall dumt å kjøpe ny kassett før du vet at det er den som er gåen.
For å sjekke vacuumslangene er det enklest å kjøpe en boks med startgass og spraye på dem mens bilen går på tomgang, vær spesielt grundig i koblingene. Om du har en lekkasje vil vacuumet i slangen trekke inn startgassen i sytemet, og til slutt ender den inn i motoren. Dette fører til at turtallet vil øke "av seg selv" på grunn av gassen. Er du usikker på hva som er hva nedi der så går du bare over alle slangene du finner som er under 1cm ytre diameter så er du helt sikker.
Obs: For sikkerhets skyld bør dette gjøres med kald motor, så slipper du noen overraskelser med startgass og varme motordeler.
Bytt eventuelle slanger som gir utslag når de sprayes på, og se om bilen går bedre. Bytt også om du synes de ser råtten ut selv om de ikke lekker nå, så sparer du deg kanskje for noe arbeid senere...
Vacuumslange får du kjøpt som metervare hos de fleste bilrekvisitaforhandlere.
Du kan jo prøve en annen DI-kassett og se, men forsøk først og se om startgassen gir resultater. Om du ikke vet om noen du kan få lånt en kassett av så har de fleste Saabverksteder en "prøvekassett" du sikkert får låne noen minutter for å teste ut. Det er i alle fall dumt å kjøpe ny kassett før du vet at det er den som er gåen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 80
- Registrert: 25 jul 2009, 11:53
- Medlemsnummer: N1741
- Navn: Helge Åstveit
- Bil: Saab 9-3 AERO
Re: Har problemer med tomgang og høyt turtall..
Så hele greiene kan rett og slett være en baggatell?? Håper det:)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 80
- Registrert: 25 jul 2009, 11:53
- Medlemsnummer: N1741
- Navn: Helge Åstveit
- Bil: Saab 9-3 AERO
Re: Har problemer med tomgang og høyt turtall..
Problemet er løst det var Di kassetten...
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: Har problemer med tomgang og høyt turtall..
hadde nettopp samme problem med en 9000 cse og da ble det bytta tenkassett og lambasonde men så var det bare en slik slange som har hoppa av ;o brukte flere tusen kroner på ingenting.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker