Side 1 av 2

Ventiltikking 9000

Lagt inn: 22 jul 2009, 19:06
av Thomashfh
tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...:) men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen ;)

Re: Km på våre saaber?

Lagt inn: 28 jul 2009, 21:50
av Skaten N671
Thomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...:) men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen ;)
Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på den

Re: Km på våre saaber?

Lagt inn: 29 jul 2009, 11:36
av Thomashfh
Skaten N671 skrev:
Thomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...:) men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen ;)
Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på den
ekje det mulig å sjekke/skifte slitasjer i toppdekselet?

har hørt noe om shimsing av ventilløfterene

Re: Km på våre saaber?

Lagt inn: 29 jul 2009, 11:50
av Eirik N396
Thomashfh skrev:
Skaten N671 skrev:
Thomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...:) men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen ;)
Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på den
ekje det mulig å sjekke/skifte slitasjer i toppdekselet?

har hørt noe om shimsing av ventilløfterene
Men shimsing er ikke aktuelt på biler med hydrauliske løftere, som Vegard sier. Du har altså hydrauliske løftere :)

Re: Km på våre saaber?

Lagt inn: 29 jul 2009, 13:01
av Thomashfh
da er jeg tvunget til å spørre kor i H..... skal ej få vekk ventil tikking da, hvis jeg begynner å skifte trykkere eller løftere, så må jeg vel bytte alle fordi de er ulikt slitt og vil tikke igjen.

skal skifte reg kjede og drev, er dette ikke en gylden anledning til å kikke på ventilene?

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 29 jul 2009, 13:34
av Morten N88
For å få bort tikking kan du prøve en dieselrens. Regner med du har sjekket oljenivå.. Gammelbilen begynner å tikke når det er lite olje :wink: Men siden bilen har gått såpass langt er det ikke usannsynlig at noen må byttes nei. Når du tar bort kammene kan du finne ut hvilke som er dårlige ved å trykke på de. Hvis de føles myke er de utslitte. Men det enkleste er kanskje å bytte alle med det samme du er oppe med det..

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 29 jul 2009, 13:34
av Paradigm N558
Søk på dieselflush eller diesel flush, er mange tråder rundt fjerning av ventiltikking ;)

men i grove trekk
Ut med oljefilter
ut med olje
Hell på 4 liter diesel
kjør motoren på startmotoren kun, vent ett par timer, gjør kjør på starteren i en 15 sekund til

Hell ut dieselen, bytt oljefilter, hell på 4 liter med frisk og billig olje, kjør motoren på tomgang i 5-6 minutter

hell ut oljen og bytt oljefilter igjen. Hell på 4 friske liter med god olje.

Da burde motoren fungere fjell uten tikking.

Lykke til.

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 29 jul 2009, 13:37
av Eirik N396
Skilte ut diskusjonen i dertil egnet tråd. De hydrauliske løfterne skal vel være selvjusterende, og kan altså ikke justeres på annet vis. De er ihvertfall veldig enkle å bytte, selv med toppen montert i bilen. Ellers skal det vel være mulig å demontere løfterne og rense dem, som et alternativ til å kjøpe nye, men dette er det andre som kan mer om enn meg. Om du ender med å kjøpe nye ville jeg ihvertfall bytta alle når jeg først var igang.

Dieselrens som Robert nevner er også et alternativ. Riktignok har jeg sett en motor tikke mer også etter en sådan, men det skader jo ikke med et forsøk :)

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 29 jul 2009, 13:40
av Paradigm N558
Er vel blandete erfaringer rundt dieselrens, men min er at på OG9-3an så forsvant tikkingen helt og holdent, og på 9-5en til Steffen så forsvant den også helt. Grunnen til at den tikker mer er fordi dritten har løsnet og blitt flyttet lengre opp i systemet, så derav skal man vente i et par timer, for diesel er kjempeflink til å løse opp ting :)

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 29 jul 2009, 13:42
av Tor N12
Og på en så gammel bil så bør du skifte oljepumpa når du først er i gang ;)

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 29 jul 2009, 14:23
av Trond N47
Har også hørt om folk som tar ut ventilTRYKKERNE (fjærene er ventilløftere) og bader dem i diesel. En må kjøre langt med tikkende ventiltrykkere før de tar skade. Blir som oftest bra når oljetilgangen ordnes. En jeg kjenner fikk bort lyden bare ved å bytte olje, hadde da kjørt 60 000 km med samme oljen ;)

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 29 jul 2009, 16:11
av Paradigm N558
Trond N47 skrev:hadde da kjørt 60 000 km med samme oljen ;)
:steaming: ](*,) :bonk: :chainsaw: :headache:

Osv....

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 02 aug 2009, 10:32
av Thomashfh
Tor N12 skrev:Og på en så gammel bil så bør du skifte oljepumpa når du først er i gang ;)
ligger ikke oljepumpa inne i veivlagere, eller noe sånt? på " framsiden" av motoren?

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 02 aug 2009, 10:39
av Thomashfh
min bestefar som nesten ble bilmekaniker foreslo at det var mer effektivt å tømme oljen, fylle halvparten av oljen inn i motoren og resten fyller vi diesel til merket.... kan vi starte motoren og la den gå KUN på tomgang 2-3 min, deretter tømme dette av og helle billigolje på, kjøre med den en stund, og skifte olje og oljefilter:), de va sånn de gjorde det i gamledager.....,
men en ventilløfter, eller et sett til den ene ventilen kommer på over 1000lappen, gang det me 16......

Re: Ventiltikking 9000

Lagt inn: 02 aug 2009, 10:48
av Thomashfh
Thomashfh skrev:min bestefar som nesten ble bilmekaniker foreslo at det var mer effektivt å tømme oljen, fylle halvparten av oljen inn i motoren og resten fyller vi diesel til merket.... kan vi starte motoren og la den gå KUN på tomgang 2-3 min, deretter tømme dette av og helle billigolje på, kjøre med den en stund, og skifte olje og oljefilter:), de va sånn de gjorde det i gamledager.....,
men en ventilløfter, eller et sett til den ene ventilen kommer på over 1000lappen, gang det me 16......
samme bestefaren sa også, at bilmotoren tikker fordi det er for mye glis imellom noe i ventilsystemet, men når motoren blir varm tykner oljen og tikkingen stopper...