er det balanseakslinger i motoren min? det er en 97 mod 9000 2,0 ltt.
anders
balanseaksler.
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 23 sep 2008, 19:01
- Medlemsnummer: 1660
- Navn: Anders Meisingset
- Bil: 12 BMW x3
- Sted: romsdal
balanseaksler.
2012 BMW X3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: balanseaksler.
Ja, det er det. To stykker 

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 23 sep 2008, 19:01
- Medlemsnummer: 1660
- Navn: Anders Meisingset
- Bil: 12 BMW x3
- Sted: romsdal
Re: balanseaksler.
hvordan er det å fjerne disse? må innmaten i motoren balanseres?Morten N88 skrev:Ja, det er det. To stykker
2012 BMW X3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: balanseaksler.
Å fjerne de innebærer en del jobb, siden det er en del oljekanaler inni der som må blokkeres. Hvis ikke blir det dårlig med oljetrykk.. Det jeg har gjort er at jeg har montert alle deler, bortsett fra kjedet som driver balanseakslene. Strammeren har jeg låst av slik at delene inni den holdes på plass.Anders N1660 skrev:hvordan er det å fjerne disse? må innmaten i motoren balanseres?Morten N88 skrev:Ja, det er det. To stykker
Noe mer balansering av motoren er neppe nødvendig med mindre motoren skal ha mer turtall. T5 motorene får ikke så mye mer vibrasjoner uten balanseakslene, jeg har iallefall ikke merket noe. På T7 er det en del som har fått mer vibrasjoner etter hva jeg har sett på STCS sitt forum.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 23 sep 2008, 19:01
- Medlemsnummer: 1660
- Navn: Anders Meisingset
- Bil: 12 BMW x3
- Sted: romsdal
Re: balanseaksler.
bare å ta av kjedet å låse av strammeren da med andre ord?Morten N88 skrev:Å fjerne de innebærer en del jobb, siden det er en del oljekanaler inni der som må blokkeres. Hvis ikke blir det dårlig med oljetrykk.. Det jeg har gjort er at jeg har montert alle deler, bortsett fra kjedet som driver balanseakslene. Strammeren har jeg låst av slik at delene inni den holdes på plass.Anders N1660 skrev:hvordan er det å fjerne disse? må innmaten i motoren balanseres?Morten N88 skrev:Ja, det er det. To stykker
Noe mer balansering av motoren er neppe nødvendig med mindre motoren skal ha mer turtall. T5 motorene får ikke så mye mer vibrasjoner uten balanseakslene, jeg har iallefall ikke merket noe. På T7 er det en del som har fått mer vibrasjoner etter hva jeg har sett på STCS sitt forum.
2012 BMW X3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: balanseaksler.
Japp.
Du vil nok få en hardere lyd ved turtall rundt 3500, men det er ikke så merkbart på en 9000 (har prøvd). Derimot skal det visst merkes bra på 9-5, jeg antar at det har med måten motoren er festet på, selve motoren er like godt balansert på en 9-5. Balansering av veivparti på disse motorene har lite for seg da det holder veldig god kvalitet på både 2x4 og 2x5. Har selv fått balansert ei veiv med alt som er festet på den, og det er lite justering som kreves for å få det helt perfekt.
Du vil nok få en hardere lyd ved turtall rundt 3500, men det er ikke så merkbart på en 9000 (har prøvd). Derimot skal det visst merkes bra på 9-5, jeg antar at det har med måten motoren er festet på, selve motoren er like godt balansert på en 9-5. Balansering av veivparti på disse motorene har lite for seg da det holder veldig god kvalitet på både 2x4 og 2x5. Har selv fått balansert ei veiv med alt som er festet på den, og det er lite justering som kreves for å få det helt perfekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan