Saab 9.3 bryter for luftfordelingsspjeld man klima defekt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jarlpe
Innlegg: 1
Registrert: 03 aug 2009, 20:44

Saab 9.3 bryter for luftfordelingsspjeld man klima defekt

Legg inn av jarlpe » 03 aug 2009, 21:10

Jeg fant ut av dette. Bak bryteren sitter det et ca 15 cm langt fjærende overføringsstag av laget av hvit plast. Plaststaget overfører kraften fra bryteren til spjeldene. Dette plaststaget var brukket. Jeg finner nok et nytt og får byttet det.
Men fortsatt vet jeg ikke hvorfor spjeldene er såpass trege å bevege? Å åpne opp huset med luftfordelingsspjeldene for å inspisere ser ut til å bli en innmari fiklete jobb. Noen som har tips om hvordan trege luftfordelingsspjeld kan smøres opp eller hva som får det til å henge fast?

************************
Bryteren for luftfordeling av kupeluft på min 9.3 1998 mod med manuelt klimaanlegg har lenge vært treg å dreie rundt. Det virker som om wire eller stag mellom bryter og spjeld har sittet delvis fast, særlig treg i stilling med luftfordeling mot gulv. Nå er bryteren helt defekt. Bryteren kan således dreies lett i alle posisjoner uten at spjeldene rikker seg. Det virker som om wire eller stag har løsnet, og ikke lenger er i inngrep med bryteren. Jeg får dermed ikke regulert luftfordelingen. Hvordan kommer jeg til den evt. defekte del, og hvordan fikser jeg dette? Hilsen Jarl med Saab9.3

Svar