hjullager bytte
Moderator: Moderatorer
hjullager bytte
er det mye jobb å bytte begge hjullagrene foran på en 1994 model 9000cs?hva slags verktøy trenger jeg?må man ha kompressor for å dra ut lagrene eller er det mulig å bytte ved hjelp av håndkraft?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sist redigert av Hjelle, N6 den 25 jul 2004, 17:17, redigert 1 gang totalt.
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Det er ikke så mye jobb, og du trenger ikke spesialverktøy.
Drivakslingen må løsnes fra navet (den store mutteren midt på bremseskiva), så må navet/spindelen løsnes (to bolter nederst på støtdemper og en på opphengskula, samt ytre styreledd - dette går lettest med en avdrager så litt verktøy er kjekt å ha)
Med navet ute er det fire bolter på baksiden som lageret er festet i. Montering er motsatt, husk bare at disse fire boltene er ett av de stedene hvor riktig moment og Loctite er litt viktig.
Ofte lurt å bytte mansjett med det samme akslingen er av.
På noen lager er det en buet overgang mellon anleggsflate og halsen til drivakselen som er større enn tilsvarende utsparing i spindelen, slik at lageret ikke ligger inntil spindelen men en knapp mm fra. Om det virker innviklet så blir det enkelt å se når du har delene foran deg.
Husker ikke om dette var en årsmodell-ting, men skulle dette skje er det bare å dra tilbake til butikken og få en som passer, alternativt slipe av den buede kanten på lageret. Ikke prøv å monter lageret dersom det ikke ligger HELT inntil.
Haynes er lurt. mvh
Drivakslingen må løsnes fra navet (den store mutteren midt på bremseskiva), så må navet/spindelen løsnes (to bolter nederst på støtdemper og en på opphengskula, samt ytre styreledd - dette går lettest med en avdrager så litt verktøy er kjekt å ha)
Med navet ute er det fire bolter på baksiden som lageret er festet i. Montering er motsatt, husk bare at disse fire boltene er ett av de stedene hvor riktig moment og Loctite er litt viktig.
Ofte lurt å bytte mansjett med det samme akslingen er av.
På noen lager er det en buet overgang mellon anleggsflate og halsen til drivakselen som er større enn tilsvarende utsparing i spindelen, slik at lageret ikke ligger inntil spindelen men en knapp mm fra. Om det virker innviklet så blir det enkelt å se når du har delene foran deg.
Husker ikke om dette var en årsmodell-ting, men skulle dette skje er det bare å dra tilbake til butikken og få en som passer, alternativt slipe av den buede kanten på lageret. Ikke prøv å monter lageret dersom det ikke ligger HELT inntil.
Haynes er lurt. mvh
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!