Side 1 av 1
Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 14:18
av Danielm
jeg har en saab 9000 cs 1992 modell. alt originalt. når jeg starter bilen og trykker på AUTO på aircondition så starter aircondition pumpa og alt funker bra. så går det noen minutter så begynner det å ryke som ja ***** fra reima eller pumpa, er ikke sikkert. men så setter jeg den på econ. og da går det bra. det lukter svidd og. skjønner ikke hva det er. er det det hjulet som er på sia av reima som er gåent da siden det begynner å ryke når jeg setter den på auto men den funker på econ?
eller er det lageret som er gåent? for av og til setter hjulet seg fast når den står på auto. men når den står på econ går det bra. men får det ikke kaldt nokk inni bilen når den står på econ da. må jo ha på auto ;o
håper noen kan hjelpe meg med dette

Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 15:49
av Danielm
jeg var ute nå og tok av reima. og jeg fant ut av at clutchen på pumpa er gååen. baah. er det mulig å bare kjøpe clutchen ny? eller kan jeg kjøpe brukt pumpe og flytte over clutchen og sette på ny reim så funker det?
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 15:59
av Danielm
jeg ringte til et huggeri i tromsø og de skulle ha 3000 kr for ei brukt pumpe fra en 97 modell. og den var i topp stand. altså A kvalitet. og et huggeri fra sørpå en plass skulle ha 900 + moms for en brukt pumpe fra en 94 modell som var i topp stand.. men lurer på om det er mulig å bare skifte clutchen og lageret eller må jeg skifte hele pumpen?
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 16:29
av Edward N812
du får i alle fall kjøpt clutchen løst på pumper til og9-3, så kanskje det går an å bytte bare den på 9000 også? den clutchen var forresten fryktinngytende dyr til og9-3

Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 16:53
av EdHunter N815
Det skal være mulig å bytte kun clutch ja, disse selges separat.
Du må for guds skyld være obs på at det finnes ganske mange forskjellige kompressortyper til 9000! Først og fremst så ble det i 92 levert systemer for både R12-gass og for R134a-gass. Kompressorene fra disse går ikke om hverandre, og har du R12 kan du ikke bruke kompressor fra nyere modeller da disse utelukkende har R134a.
Det ser også ut til at 2,0 og 2,3 på M92 med R134a har forskjellige kompressorer. Ut fra delenumrene å dømme vil ikke nyere kompressorer passe på 2,0, mens de skal passe rett over på 2,3.
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 18:33
av Danielm
Okei! takker for svar. saaben min er en saab 9000 CS 1992 modell 16 ventiler

hvordan finner jeg ut om det er en R12 eller R134a?
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 19:36
av Skaten N671
Skal stå på ein merkelapp framme i motorrommet
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 21:56
av EdHunter N815
Danielm skrev:Okei! takker for svar. saaben min er en saab 9000 CS 1992 modell 16 ventiler

hvordan finner jeg ut om det er en R12 eller R134a?
Det finnes ikke en eneste Saab 9000 i denne verden uten 16 ventiler (bortsett fra 3.0 V6 som har 12), det eneste som har betydning er om det er 2,0 eller 2,3 liter...
Som Skaten sier skal det stå en merkelapp i motorrommet et sted som forteller hvilken type gass som er på systemet.
Re: Problemer med aircondition på saab 9000
Lagt inn: 10 aug 2009, 22:01
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev:
Det finnes ikke en eneste Saab 9000 i denne verden uten 16 ventiler (bortsett fra 3.0 V6 som har 12), det eneste som har betydning er om det er 2,0 eller 2,3 liter...
Eller kort eller lang!

I 92 så var det lang.