Side 1 av 2

Feilkoder tech 2

Lagt inn: 11 aug 2009, 11:54
av Thomashfh
Da har jeg vært på diagnose med bilen min i Skien... hvor vi fant følgende relevante feilkoder:

ETS:
-78390, intermittent spjeldstyring felaktig
-25724, Bromssignal från TC/ABS, men ei från bromsjuskontakt
-77193, Styrdonsfel EE prom - fel

LH:
-25772, Signal från spjellskivans lagesgivare saknas eller
- Kortslutfel jord eller batteri
-22451, Brensle/luftblanding for mager på tomgang

da e spørsmålet: må jeg bytte spjeldet? kan dette repareres? tomgangsproblemet hva er det, og generelt hva sier dissefeilkodene er feil.....?

vet ikke om det er et emne på dette enda, derfor nytt emne

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 11 aug 2009, 23:13
av Tor N12
Det der så dyrt ut :(

Noen av kodene kan settes om du har dårlig kontakt noen plass men spes den med styrdonsfel er ille, en ny slik styreboks koster i runde slenger 10.000 #-o

Ellers er det umulig å svare deg med bare å se kodene, man må feilsøke på bilen.. får du feil en plass så kan den også sette feilkode på et annet system.
Om du m bytte f.eks spjellhus så må det også kalibreres inn med ISAT/Tech2 (vil forresten STERKT annbefale ISAT fremfor Tech'en når man skal fikse feil på TCS)

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 12 aug 2009, 11:32
av Thomashfh
kan vi (tyvkoble) tcs ctrl og koble en bryter som setter systemet ut av spill?

det har visst blitt gjort før, det sa i allefall gisle... mekanikeren

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 12 aug 2009, 13:42
av Tor N12
Thomashfh skrev:kan vi (tyvkoble) tcs ctrl og koble en bryter som setter systemet ut av spill?

det har visst blitt gjort før, det sa i allefall gisle... mekanikeren
Nope.. Du kan montere en av og på-bryter men da må TCS fungere først.

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 12 aug 2009, 15:29
av Trond N47
Det Tor sier er riktig, men det går an å jukse seg unna for en stund hvis den ikke går på "limp home" (vet du ikke hva "limp home" er så har du ikke prøvd det ;) ). Trikset er å ta ut den STORE sikringen i ABS/TCS sikringsboksen. Den på 30 amp, tar du bort den på 10 amp så mister du bakbremsene. Med fjernet sikring så vil både ABS og TCS-systemet være utkoplet og begge varsellampene lyser. Så dette er bare en nødløsning mens man sparer til verkstedregninga. Bremsene virker imidlertid konvensjonelt, og du slipper TCS-ens stadige innblanding i tide og utide.

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 12 aug 2009, 18:13
av doo-kie
Rart ingen har funnet en bra løsning på det der problemet. Dere i bartebyen virker jo å ha rimelig bra kontroll på ha dere driver med. dere skulle jo ha lagt hodene i bløt og laget en styring som overstyrte tcs som man enkelt kunne montere. Og solg for en penge som er under prisen av hva det koster og reparere.

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 12 aug 2009, 23:32
av Thomashfh
Trond N47 skrev:Det Tor sier er riktig, men det går an å jukse seg unna for en stund hvis den ikke går på "limp home" (vet du ikke hva "limp home" er så har du ikke prøvd det ;) ). Trikset er å ta ut den STORE sikringen i ABS/TCS sikringsboksen. Den på 30 amp, tar du bort den på 10 amp så mister du bakbremsene. Med fjernet sikring så vil både ABS og TCS-systemet være utkoplet og begge varsellampene lyser. Så dette er bare en nødløsning mens man sparer til verkstedregninga. Bremsene virker imidlertid konvensjonelt, og du slipper TCS-ens stadige innblanding i tide og utide.
er ganske glad i ABS skjønner du, den redder liv for meg som ikke er vant med å pumpebremse...

problemet er et tcs ctrl system som ikke viser gul lampe( dvs) aktivering av tcs ctrl.
den går til tider på limp home, til tider virker ikke gassen som den skal, vet ikke hva feilkodene sier da,

kan noen forklare den enkelte feilkoden? er nysgjerrig veit dokke :D

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 12 aug 2009, 23:35
av Thomashfh
er i allefall nysgjerrig på den her tomgangsblandingen hvordan kan den fikses? er det en vakuum slange som sliter?

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 13 aug 2009, 20:30
av Ingvar N629
doo-kie skrev:Rart ingen har funnet en bra løsning på det der problemet. Dere i bartebyen virker jo å ha rimelig bra kontroll på ha dere driver med. dere skulle jo ha lagt hodene i bløt og laget en styring som overstyrte tcs som man enkelt kunne montere. Og solg for en penge som er under prisen av hva det koster og reparere.
Løsningen er jo alt prøvd, husker jeg var med Tor for et år eller to siden og bygget om en eldre 9000 med LH sprut og TCS til Trionic 5.5 uten TCS. Det var vel hva man kan kalle en "fuskkonvertering" da vi klippet og loddet en del ledningsnett, men likevel så må det byttes mye, faktisk så mye at man må ha egen delebil for formålet. Til og med gasspedalen må byttes pga at utvekslinga en annerledes.

Man kan helt fint bygge om fra TCS til uten TCS uten å bytte type sprut, men det blir omtrent samme jobben, kort sagt IKKE LITE!

Bare for å begynne ett sted; husk at et elektronisk spjeld som man har på biler med TCS også regulerer tomgang, dvs de bilene har ikke tomgangsmotor. Tomgangsmotor krever nytt motornett, osv osv....

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 14 aug 2009, 14:05
av Thomashfh
ok. men oppi alt dette, hva må gjøres for å fikse problemene jeg nå har?, en del til ti lapper ekje problem, hvor finner jeg denne? vil alt ordne seg, eller må jeg til trondheim for å få hjelp med forum folk :) vil gjerne at alt e på stell :(

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 14 aug 2009, 23:42
av Tor N12
Thomashfh skrev:ok. men oppi alt dette, hva må gjøres for å fikse problemene jeg nå har?, en del til ti lapper ekje problem, hvor finner jeg denne? vil alt ordne seg, eller må jeg til trondheim for å få hjelp med forum folk :) vil gjerne at alt e på stell :(
Som jeg har sagt flere ganger så MÅ man fysisk ha bilen for å se på den, er så godt som umulig å finne feilen ellers.
Det at du har Styrdonsfel kan jo helt klart være hele problemet men samtidig så kan det godt være noe utenfor boksen som har feil men som da desverre gjør at styreboksen oppfører seg som at den er ødelagt.

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 15 aug 2009, 00:02
av Talker
Låner denne tråden litt jeg [-o<
Siden det var snakk om sikringer og bremser og div her. Er der noen som har peiling på hvorfor motoren min stopper hvis jeg trykker inn clutch OG bremse samtidig om jeg tar ut den lille sikringa til ABS'en (den i cupéen)? Kan ikke skjønne hvorfor dette skjer... :?:

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 25 aug 2009, 18:36
av sveinf
Har fått ut alarm på abs-systemet feil nr 1925 ingen kontakt med abs-styreenhet. Har sjekka koblinger/kontakter mellom T7 og ABS styreenhet og satt disse inn med CRC, uten resultat. Når jeg starter om morgenen med gjennomkald motor er alt iorden, men etter noen minutter med kjøring kommer feilen(og Limp Home). Hvordan bør man feilsøke denne feilen? Veit at ABS styringsenhet sjelden byttes(ref lokalt SAAB- verksted). Noen som veit hvilke ledere i kabel mellom T7 og ABS-boks som gir "her er jeg"-signal til T7? Skal det stå spenning, eller er signalet kun en puls? Strømstyrke? Andre tips?

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 25 aug 2009, 19:17
av Paul N1176
sveinf skrev:Har fått ut alarm på abs-systemet feil nr 1925 ingen kontakt med abs-styreenhet. Har sjekka koblinger/kontakter mellom T7 og ABS styreenhet og satt disse inn med CRC, uten resultat. Når jeg starter om morgenen med gjennomkald motor er alt iorden, men etter noen minutter med kjøring kommer feilen(og Limp Home). Hvordan bør man feilsøke denne feilen? Veit at ABS styringsenhet sjelden byttes(ref lokalt SAAB- verksted). Noen som veit hvilke ledere i kabel mellom T7 og ABS-boks som gir "her er jeg"-signal til T7? Skal det stå spenning, eller er signalet kun en puls? Strømstyrke? Andre tips?
jeg kan desverre ikke fortelle deg hva som er feil...

Men Om det viser seg att du må bytte abs styreenheten, vil jeg anbefale disse http://WWW.modulemaster.com, en kompis som fikk derfra og sparte MYE penger...

Re: Feilkoder tech 2

Lagt inn: 29 aug 2009, 19:17
av sveinf
Takk, sender modulen til Modulemaster imorra!