ladetrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

ladetrykk?

Legg inn av Anders91 » 13 aug 2009, 20:17

Hei, trenger litt hjelp.
Har en 9-3 2000 modell T5 motoren.
Problemet er at uansett hva jeg gjør om jeg kjører med trim eller uten så lader ikke bilen mer enn 0.3 - 0.4 bar. Skal jo lade mer enn dette ihvertfall med trim.

det jeg har gjort:
sjekket etter lekasjer i alle slanger fra turbo
sjekket turbo
nye tennplugger og luftfilter

Jeg har funnet ut at viss jeg tar av slangen som går ifra magnetventilen til wastegate så lader bilen mye. men med magnetventilen på eller i original stand bare 0.3 - 0.4 bar

Noen som har peiling på hva som kan være galt?
Har tenkt magnet ventil men denne er helt ny som jeg fikk sammen med trimm nylig.

er det skadelig/farlig og kjøre uten den slangen på wastegaten?

Anders

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: ladetrykk?

Legg inn av Paradigm N558 » 13 aug 2009, 20:24

Du bør nok prøvebytte magnetventilen, søk etter magnetventil, står mye fakta om den i div. tråder.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: ladetrykk?

Legg inn av Anders91 » 13 aug 2009, 20:31

hvor får jeg tak i en magnet ventil i stavanger/sandnes området, noen som vet?

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: ladetrykk?

Legg inn av Anders91 » 13 aug 2009, 20:39

Daniel N683 skrev:Kjenner du ingen med Saab som du kan få prøvebytte med en liten stund?
Nei faktisk ikke :?
Men er det ingen måte og teste denne magnet ventilen på da?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: ladetrykk?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 aug 2009, 20:41

Daniel N683 skrev:Kjenner du ingen med Saab som du kan få prøvebytte med en liten stund?
Det er kanskje ikke så lurt, om du nå har trimmet bilen så har du jo også byttet Trionicboks. Om boksen har defekt drivsteg for magnetventil så brenner den fort opp enhver MV du monterer. Dette bør sjekkes opp, det skal være en viss motstand mellom jord og pinne 2, og jord og pinne 26 i nettet mot boksen (tar fra hukommelsen her nå, så husker ikke motstanden, men den er høy), disse pinnene når du enkelt gjennom pinne 1 og 3 i kontakta til magnetventilen (demonter kontakta). Sjekk også at du har 12V spenning mellom pinne 2 på kontakta til MV og jord. Når kontakta er av så kan du også måle selve magnetventilen, den skal ha 3 ohm (+/- 1 ohm) mellom pinne 1 og 2, og mellom 2 og 3. Har du ikke det så er den defekt, men bytt ikke MV før du vet at boksen er i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: ladetrykk?

Legg inn av Paradigm N558 » 13 aug 2009, 20:42

Andycandy skrev:
Daniel N683 skrev:Kjenner du ingen med Saab som du kan få prøvebytte med en liten stund?
Nei faktisk ikke :?
Men er det ingen måte og teste denne magnet ventilen på da?
Jo.
Søk.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: ladetrykk?

Legg inn av Tor N12 » 13 aug 2009, 23:21

Og om bilen har vært en lettrykker fra før (altså uten magnetventil) så har du vel husket å montere sikringen til denne nå ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: ladetrykk?

Legg inn av Anders91 » 14 aug 2009, 10:29

Tor N12 skrev:Og om bilen har vært en lettrykker fra før (altså uten magnetventil) så har du vel husket å montere sikringen til denne nå ;)
ja den har vert lavt trykker før 154 hesteren. men sikring det har ikke jeg fått noe beskjed om? jeg bare plugga i den kabelen som ligger foran i motorommet i magnetventilen jeg. hvor skal denne her sikringen stå da og hvor stor skal den være?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: ladetrykk?

Legg inn av Tor N12 » 14 aug 2009, 23:39

Jeg husker ikke på 9-3 men den skal være merket APC vil jeg tro.. er jo lett å sjekke da, om du måler kontakten slik Ingvar sier så ser du jo om det er spenning på den.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: ladetrykk?

Legg inn av Timon » 15 aug 2009, 00:05

Er det sikring til MV på 9-3 da? Om du ikke finner noen sikring, så kan du jo måle om det kommer strøm til magnetventilen. Skal være strøm i en av de tre ledningene i kontaktstykket når tenninga er på.

Den første BSR boksen jeg hadde drepte magnetventilen min, jeg bare kjørte til trim-forhandleren og sa at trimmen ikke virket lenger og han fant ut at det var det som hadde skjedd, og jeg fikk ny MV og ny boks.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: ladetrykk?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 aug 2009, 10:26

Ja det er sikring så lenge det er T5 styresystem. Den sitter i hovedsikringsboksen (på enden av dashen, kommer til når du åpner førerdøra mener jeg?? Har ikke holdt på mye med de der.) og er merket med APC.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: ladetrykk?

Legg inn av Anders91 » 15 aug 2009, 16:37

har nå funnet den sikringen som det stod apc på og den var gåen, satte inn en ny og nå lader det som bare det. nå lader den helt opp til 1.3bar av og til litt over.. er ikke dette litt mye til og være steg 1? har et stort hull i eksosen vet ikke om dette har noe å si på ladetrykket?
og så er det en ting til som bekymrer meg litt når jeg kjører er det en liten klikkelyd nesten som et rele som slår inn og ut veldig fort eller en hardisk som jobber eller noe lignende men klarer ikke og lokalisere lyden. lyden forsvinner når jeg trykker på bremsa og når bilen står i ro og når jeg gir litt gass. :? noen som har ide om hva det kan være?

Svar