Hei!
Måtte skifte multireim for ett år siden og trodde at den skulle holde lenge men for et par uker siden røk den nye også etter en stund med "viftereimhyling".
Litt problematisk å få den nye på, og i tillegg oppdaget jeg at "demperen" i forbindelse med "strammehjulet var skadet
, hull i gummimansjetten med dertil liten oljelekkasje.
Hvilken funksjon har denne, og vil jeg kunne bruke den selv om den er skadet?
Er som sagt litt problematisk å få reima på igjen, og lurte på om det er noen som har noen tips.
Har ikke mulighet til å lage dette hjemmelagde "verktøyet" som jeg har sett blitt anbefalt å lage.
På forhånd takk.
Med hilsen:
Øystein, Karasjok.
Skifte av drivreim/multireim 9000cs
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Skifte av drivreim/multireim 9000cs
enten kan du bruke en litt kraftig håndtvinge og klemme alt du orker (en slik en som holder seg på plass
)eller du kan bruke en stor slangeklemme som du bare bøyer rundt strammeren og skrur. og skrur og skrur!

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte av drivreim/multireim 9000cs
Høres ut for at du bør bytte den demperen... om den er lekk så er den normalt mye mykere og da klarer den ikke å stramme reima godt nok. Tipper det er grunnen til at du må skifte reima så raskt også jeg
Når du da alikevel holder på så skifter du selvfølgelig løpehjulene også så slipper du å bli stående igjen om kort tid 


M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Skifte av drivreim/multireim 9000cs
sjekk oså om hjula på dynamo, vannpumpe, servopumpe og ev. A/C løper fritt 

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Skifte av drivreim/multireim 9000cs
Noen tips til å få løsna strammehjulet? Den bolten sitter jo som svarte F***! Kanskje jeg ikke skulle "skulket" timene på treningssenter likevel ...
Jeg har satt ei skrutvinge over kompressoren/demperen og låst av den, men ikke svarte om den bolten løsner. Og, ja, jeg skrur "feil vei", altså at bolten er links-gjenget.
Jeg har satt ei skrutvinge over kompressoren/demperen og låst av den, men ikke svarte om den bolten løsner. Og, ja, jeg skrur "feil vei", altså at bolten er links-gjenget.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte av drivreim/multireim 9000cs
Latmannsarm og forlenger.....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Skifte av drivreim/multireim 9000cs
SAAB har eget verktøy for å ta av spennet på reimstrammeren. Jeg skiftet multireima for ikke lenge siden og fant ut at avlasteren var grei å ha. Snakket med SAAB forhandler og fikk lånt avlasteren over natta.
Verktøyet som er beskrevet i bl.a Haynes duger bare hvis reima er hel og på. Da tar en tak i reima og dar til for så å sette inn verktøyet. Men hvis reima er gåen så duger ikke verktøyet fra Haynes.
Spør ditt lokale SAAB verksted om du ikke kan låne avlasteren.
Verktøyet som er beskrevet i bl.a Haynes duger bare hvis reima er hel og på. Da tar en tak i reima og dar til for så å sette inn verktøyet. Men hvis reima er gåen så duger ikke verktøyet fra Haynes.
Spør ditt lokale SAAB verksted om du ikke kan låne avlasteren.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0